Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av malwas maskiner?

321 inlägg 136287 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

sundelius  
#421389 Känner en skyldighet att informera de personer (ni vet själva vem ni är och jag är er tacksamma) som hjälpte mig att våga att ta nästa steg i min skogliga väg.
Har den sista veckan kört Malwan varje dag och känner mig mogen att ge en lägesrapport....

Jag är just nu så sjukt nöjd

Det är en "liten" maskin med allt vad det innebär, man kan inte köra på utan att tänka. Blev ju redan ifjol överraskad över att den välte relativt enkelt :oops: . Med det sagt så lär man sig gränserna för hur den smala maskinen med den förhållandevis stora lastvikten och ganska höga tyngdpunkten (har inte hittat något bra sätt att ha kranen vid fullt lass) ska ta sig fram i terrängen.
Kranen är en dröm jämfört med vad jag var van vid och riktigt ljus har förlängt arbetsdagen med 2 timmar vilket inte är att förkasta denna årstid när dagarna är så korta.
Midjelås är ju också fantastiskt och räckvidden blir jag förvånad av varje gång virket ligger långt bort.

Har ju hört och läst de som varit missnöjda med hållbarhet och service (har själv fått erfara att företaget har haft växtvärk när det gäller att ta tag i ärenden men personalen ha varit :-BD när man väl fått hjälp ) men krånglar bara inte 460:an mer än normalt kommer vi få ett långt och lyckligt liv :lol:

Tankarna går redan mot att skaffa sig stegmatare till maskinen typ Seb gjort, men de som inte redan förstått det är jag en försiktig general som inte gillar att stanna upp för att meka så det är fortfarande bara i planeringsfasen men kommer garanterat återkomma med frågor när jag är mogen.

Med detta sagt hoppas jag ingen tar språnget att köpa en skotare bara på mina glädjerusiga åsikter för jag har innan livet med Malwan bara kört ungefär den minsta traktorn Valmet producerat

Vill bara tacka Seb, Gnisten och många fler ur "järngänget" för att ni peppat en fegis så att jag just nu har det så förbannat bra :YMHUG: :YMHUG: :YMHUG: :YMHUG: :YMHUG:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

trollbacken  
#421390 [emoji106][emoji106][emoji106]

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#452448 @sundelius Saknas det inte lite film på 460'n?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Seb macahan  
#452473 Instämmer, alldeles för lite film.
Roligt o höra Sundelius, har visst missat ditt inlägg i December.
Spännande att du redan har rationaliserat bort "kompisen" om det var far eller svärfar kommer jag inte ihåg till förmån för tankar om kranhängd "kompis" i stället :mrgreen: :mrgreen:
Fördelen med den kranhängda "kompisen" är ju att den kan oftast följa med dig i skogen när du ska dit :wink:
Men kombon med en gubbe med såg och kranhängt blir fina gallringar. Jag har fina ritningar på krankabelinfästning alá skördare som jag tillverkat till kranen inför Elmia. Bara hojta till sen när du ska börja bygga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

sundelius  
#452481 Jag får väl skämmas lite :oops: , ni andra är bättre än mig på det där med film.
Tycker annars att jag trakasserar er varje vecka med bilder på skotaren under vintern.
Nu är det väldigt lite körning, bara annat arbete.
Ska se om jag kan fixa film när nästa säsong drar igång.

Apropå utveckling på "avverkningsdelen" så finns det idéer men vad som känns rätt växlar hela tiden. Så med andra ord är jag inte mogen än, vi får se om Elmia ger mig en färdriktning :smile:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#452650 Malwa 560 med flyttade stakar för kubbkörning.

IMG_1493290781.246151.jpg

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#452664 Aha! Då förstår jag kubbtillägget. Vad håller den (kubben) för längd?

   TS
Användarvisningsbild

Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#452690 2,50 ska den vara. Ja man tappar ju lite lass :) Jag räknar på att med förhöjningstakar och en ordentlig trave så får jag med mig 3 fub kubb

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#462948 @moiam Kanske kan svara på hur mycket lutning en malwa skotare klarar av innan den tippar?
@swetrac Har du koll på detta?
Någon som har film/bild på en malwa i riktigt besvärande lutning?

   TS
Användarvisningsbild

Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#462952 Klarar ganska bra. Med band blir det klart bättre (mer vikt i botten), men det är en smal maskin och den lastar ganska högt pga det så lite känslig kanske.

Fördelen jag har märkt är att eftersom den är så smidig så kan jag oftast hitta mig ett annat spår förbi en passage med jobbig lutning i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

värmSkog  
#465561 Hade äran att få provköra en nästan ny malwa 560c igår. Jag blev positivt överraskad och maskinen kändes rejäl och ändå stabil för att vara såpas "liten". Det enda jag kunde komma på som såg lite vekt ut var grinden som används vid skotning.
Han som äger maskinen sa att skulle han byta maskin idag så skulle han utan tvekan köpa en ny 560c igen.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

moiam  
#465565 Det dröjer inte länge innan man har böjt de stag som utgör själva grinden iallafall. Annars håller den bra tycker jag nog. Har varit i nått träd med den utan problem. Det jag har lite problem med är att när man börjar lasta i botten så vill stockarna kana under grinden. Lite störande. Har funderat på att göra en liten durk mellan grind och första stakparet i botten ibland.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

värmSkog  
#465582 Ja precis. Det såg dock ut som att det skulle kunna gå rätt snabbt att förstärka upp grinden.
Hur många timmar har din maskin gått nu moiam?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

stegmaster  
#465583
moiam skrev: Har funderat på att göra en liten durk mellan grind och första stakparet i botten ibland.

Sånt får man när man köper en Kesla vagn. 8)
Nåja, inte hela sanningen, det kostar faktisk lite ekstra, hela 4400kr+ mva faktisk. :surp: :wink:
Fick dock detta med utan att betala ekstra. 8)
Och det gör faktisk en rejäl skillnad i praktiken, för sikten er dårlig så langt nere på lastrede.
Hadde inte detta på min förra vagn, och då var det som du säger veldig snabbt gjordt att nån stock ville smeta undar grinden.


Dessutan fint att vila gripen där när man kör. Kranen blir nästan helt stum, kranen slenger inte fram/tilbaka(altså sidovägs) som det annars brukas göra när man kör med tom vagn :grin:
1501148387_p1020764.jpg

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Robertberg  
#465598 Tja, på gamla mowin från -94 sitter det plåt där original. :wink: Är man van vid det vill man nog inte vara utan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).