ATV och UTV i skogen

Biltemas slirskydd till ATV?

16 inlägg 17407 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltemas slirskydd till ATV?

Hugin  
#313808 Funderar på att skaffa slirskydd till fyrhjulingen. Biltemas utbud verkar vara prisvärt (och nära).

Hur är erfarenheten hos er (antar att många av Skogsforums medlemmar har erfarenheter?).

Bra, dåligt, att tänka på, eller vad ni kan rekommendera?

Tänkt att bara skaffa kedjor till bakhjulen på min Yamaha Grizzly 450.

Tacksam för synpunkter!



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

Suzuki Hasse  
#313815 Är nöjd med mina funkar hyfsat bra för det pristet. Har bara i bak på min ska du ha i fram så satsa på bättre styr kedjor

Användarvisningsbild

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

anersimyra  
#313820
Hugin skrev:Funderar på att skaffa slirskydd till fyrhjulingen. Biltemas utbud verkar vara prisvärt (och nära).

Hur är erfarenheten hos er (antar att många av Skogsforums medlemmar har erfarenheter?).

Bra, dåligt, att tänka på, eller vad ni kan rekommendera?

Tänkt att bara skaffa kedjor till bakhjulen på min Yamaha Grizzly 450.

Tacksam för synpunkter!
Köp TB kedjor från kedjan AB, de är svindyra men svinbra.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

anersimyra  
#313822
image.jpg
TB kedjor, de är tillverkade för att inte lägga sig nere i klackarna.

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

Ent  
#313830 Jag köpte dem och är nöjd. Antagligen funkar krysskedjorna för dubbla eller tredubbla priset bättre, men skillnaden mellan biltema och dyrkedjor är sannolikt mindre än mellan biltema och inga kedjor alls.
Dessutom så är nog största fastkörningsrisken den att det hänger upp hjulingen på snön.

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

axwell  
#313858 Bästa lågbudget-snökedjan gäller även för ATV.
Har dom på både fram- och bakhjul på ATV:n, dessutom fram på minitraktorn Yanmar.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313893 Jag har kört med Biltemas i 5 år o är mycket nöjd!
Enda tipset är att köpa till alla fyra hjulen, du kommer bli förvånad över hur
Framkomligheten ökar!

v

Användarvisningsbild

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

The Yeti  
#382976 Jag har en Grizzly 450 och fundera på kedjor åt den. Har ni spaders på är ATV' när ni har på kedjor???

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

Hema  
#382985 Yamaha brukar rekommendera spacers när originalhjul används. Men jag har köpt andra fälgar med annan offset, så jag hoppas slippa. Men oavsett är det aldrig fel att nog kolla så att kedjan inte kan slå emot någonstans. Kan bli dyrt om man har otur. Spacers är löjligt dyra (mitt tycke), så kör man lugnt så kan nog förlängningsbultar funka rätt långt.

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

morco  
#383018 Jag köpte yamahas kedjor (nyvab?) bak till min 550 grizzly och gudars vilken skillnad i driv! De sitter utan spacers och det funkar även om det ser tajt ut, skulle man ha kedjor fram behövdes distanser. Jag tror enda eller åtminstone största anledning att sätta kedjor fram är att förbättra styrningen, det vill gärna gå rakt fram och det behövs lite större svängradie än utan kedjor.

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

uffejohan  
#383038 Jag kör med Nyvab runt om, makalös skillnad på drivet, tar bara av dom när barn o barnbarn kommer hem på sommaren för att köra runt på skogsvägarna..... Dock håller inte de medlevererade schacklarna för tuffare tag, använder riktiga stiftkopplingar när jag monterar kedjorna. Det kan bli dyrt och besvärligt om kedjan går av vid fel tid och fel plats.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

The Yeti  
#383046 Hva är rigtiga stiftkopplingar ?

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

uffejohan  
#383054 Om du går in på exempelvis www.nyvab.se hittar du lista på stiftkopplingar i olika dimensioner plus en massa andra tillbehör till slirskydd

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

BM Buster  
#383058 Jag har kört den här vintern med nyvabs griper-x runt om. Till början utan spacers,men efter några vändor i skogen så monterade jag spacers för att få lite mer spelrum mellan kedjor o allt på insidan. Greppet är helt suveränt.

Avatar Fallback

Re: Biltemas slirskydd till ATV?

mickey  
#383061 Biltema endast fram på TRX350, räcker gott och väl även när lunningsvagnen hänger på med lass

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).