Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Havererad ramstyrning Kranman 1900E

13 inlägg 6649 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Tjärhovs  
#301600 Hej.

Har en Kranman 1900E som fastnat maximalt med ramstyrningen i ena läget. Går inte att köra åt andra hållet. Relät drar och pumpen i vagnen går om jag försöker köra vidare åt samma håll som den är i nu men det är helt dött åt andra. 12 volt från manöverspak fram till relät i båda riktningar.

Har försökt klura ut hur ramstyrningen fungerar. Det verkar som att relät i panelen enbart växlar plus och minus för att rotera pumpmotorn i motsatt riktning, kan detta stämma? Då borde det fungera att helt enkelt själv växla plus och minus i kontakten och på så sätt få styrnings att gå åt andra hållet, inte sant?

Finns det någon verkstadshandbok eller liknande att få tag på? Inte kul att bli stående i kundens villaträdgård en lördageftermiddag.

Vänligen,
Andreas



   TS
Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Blivande snickare  
#301624 Har du inte tagit kontakt med kranman själva?
Har hört att dom har en väldigt bra kund service! :smile:

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Tjärhovs  
#301630 Har Kranman öppet på helger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Seb macahan  
#301633 Inte växlar pumpen riktning? Du dra en slid med solenoider i ett ventilpaket, det brukar gå o tvångsstyra sliten om du plockar bort solenoider och drar/trycker på axeln till sliden. Eller prova o byta plats på solenoiderna. Men förmodligen kärvar sliden pga smuts i oljan eller annat om du nu har 12v fram till varje sida av ventilen?

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Tjärhovs  
#301738 Det visade sig att trådarna till spolarna var dåligt lödda i kontaktorn.

En tråd var av och dessutom dålig kontakt i en annan.


Efter ny lödning fungerar kontaktorn som den ska. Återmontering sker i kväll.
IMG_1048.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301827 Bra service hos kranman vet jag inte. Kompisen köpte en trädklipp till grävmaskinen. sicken skit..... Började med att kolven va felsvetsad så den gick inte o få tät, Kanske inte deras fel men man borde ju kolla en sådan sak.
Kniven böjde sig så armarna tog/tar i den. Bultar gick av till kniven. Lagerytor för dåliga. Axeltappar som gängor gick av på.
Efter ett antal samtal om grejorna så fick vi nya div delar.
Sedan så tyckte vi att den började glappa oroveckande mycket. isär med skiten & mätte. Visade sig att lagerhylsan till bussningen har ökat med 1,2mm i diameter!!!!
Nya samtal till dom, tog ett par dagar innan rätt person ringde tillbaka.
Hans syn på saken. Klippen är ju inte gjord för & klippa så mycket med. Nähä så 178timmar är för mycket alltså?? Den kostade trots allt bara drygt 27 tusen.
Efter ett tag så fick vi deras demoklipp. Snabb koll på den. Jodå börjar glappa den med...
Får se hur länge den behålls. Tagit in ett klippjobb nu som vi beräknar ta 2 veckor= en kranmansklipps livslängd som det verkar som.

Användarvisningsbild

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

anersimyra  
#301828 Made in China.. :x :x

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Blivande snickare  
#301829 Vafan, kanske jag minns fel då. Tycker precis att jag har läst om deras fina kundservice här på forumet men kanske det var någon annan firma det var frågan om :???:

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Qkeeper  
#301836 Har själv haft två ärenden angående delar som inte varit okej, först slanghavetri vid rotator efter 3mån fick nya slangar utan diskussion tog 2 dagar så hade jag dom i lådan, nästa gång ett däck som inte höll luften tog upp saken och på 4dagar anlände nytt däck komplett med fälg. Så här finns bara goda erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Hema  
#301840 Jag har bra erfarenhet med Kranman.

Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301948 Ja vi hörde också bara bra saker om dom så därför tycker vi det är lustigt ang klippen.
Stod still 3 veckor innan vi fick demoklippen av dom men jäklar va fort de skulle ha tillbaka den gamla...
Va ju kanske inte väldans bråttom iomed vädret men vill man behålla kunden så skickar man ju rätt så omg tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

stegmaster  
#301964 Det er vel inte kranman som gör den klippen själv??
Utan det er intermercato.
Och koster den under 30tkr, er garanterat Kinesen innblandat. :???:
En skandinavisk motsvarighet skulle kosta minst 50tkr.

http://www.intermercato.com/





Avatar Fallback

Re: Havererad ramstyrning Kranman 1900E

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302000 Det kan säkert vara som du säger stegmaster. Vet som sagt va inte vem som tillverkar dom, står kranman på den så som jag ser det så får dom ta hand om reklamationer.
Priset var under 30 tusen. så kineserna kan ju vara inblandade.
Har i alla fall mailat en finsk tillverkare nu så blir en ny klipp därifrån.
Skilde 150kg mellan de båda klipparna så borde bli bättre hållfasthet på nya klippen.
Pratade med en annan kompis som är smed detta ang priset.
Bara griparmen som ger sig skulle han kunna göra för 6 tusen. fast som han sa att priset skiljer sig ju på göra en eller tio också.
Sen skulle han inte bygga den som de gjort men det är ju en annan sak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).