Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kultryck XYZ Timmervagn

7 inlägg 6194 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kultryck XYZ Timmervagn

Skogshuggarn  
#296679 Hur har ni ställt boggie, bankar och grind på er XYZ, (se bif), för ett lämpligt (lämpligare), kultryck???, eller kör ni "fabriks"?.

(Sitter en fjärrstyrd WARN oxå framför lastgrinden på mitt vagn som bidrar med några kg.)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

Skogshuggarn  
#296681 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

Yanmar 1502d  
#296689 Lite svårt att se hur långt bak boggien sitter med en bild bakifrån. Men det ser ut som den är tung på handsken. Jag har ca 30 kg på handsken. Jag har flyttat fram boggien en bra bit. Blir dessutom lättare att backa med. Har inte reagerat på att den skulle spåra fel på något vis. Men jag föredrar bättre backegenskaper än att den följer dragarens spår precis.
Sedan tycker jag det är skönt att kunna lyfta på vagnen utan att behöva ta i så man spräcker sig.

Användarvisningsbild

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

Skogshuggarn  
#296697 (Lånat den där bilden Yanmar,,,men exakt samma vagn). :wink:

Gjort samma "operation", flyttat fram boggien till ungefär mitten på vagnet och dragit bak grinden en bit, men finns det inga "fabriksinställningar"? (Grundmått), för hur vagnet ska vara ihopskruvat med avseende på kultrycket?.
Mitt spårar iaf bra/går bra att backa och skulle tippa att jag nu ligger på ungefär samma som dig i tryck på handsken. (runt 30 kg).

Kan det anses som lämpligt för "torrkörning"?,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

axwell  
#296721 Dra fram grinden så pass att den inte törnar i någonting ,tex bakhjulen, vid tvär sväng, flytta boggiecentrum så att du kan lasta utan att det blir bakvikt.

Vid vedkörning brukar jag ha runt 2 meter mellan grind och boggie, mer vid timmer.

Vill ju ha vagnen så kort som möjligt, lättare att få den dit man vill vid backning och att den genar mindre.

Avatar Fallback

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

Yanmar 1502d  
#296723 Jag tycker det låter bra med 30 kg. Fyrhjulingen ska inte sätta sig på rumpan för då tappar man styrningen, tycker jag. Det går inte att jämföra med en bils kultryck för då är det alldeles för mycket. Jag har ingen fjädring bak på min lilla traktor men ökar trycket så lyfter framdäcken och styrförmågan försvinner. Jag får lasta vagnen så att det ser rätt ut och det brukar fungera bra.
Om du tar ekipaget med tom vagn och ger dig ut och kör så känner du när det är ok. Spårar ok, backegenskaper, styrförmågan ska vara bra och inte slingra sig i lite högre hastighet.

Användarvisningsbild

Re: Kultryck XYZ Timmervagn

Skogshuggarn  
#296730 Tack för svar, Yanmar/Axwell!

Förstår givetvis att man kan få flytta på boggie/grind och bankar beroende på virkessortiment, men för lite 3-3.5 m kortved och gallringsvirke vill man ju ha ett "smidigt" och hanterbart ekipage.
Tror att jag "ställt ihop" vagnet rätt ok, då med tanke på kultrycket och att det inte känns som en "24 m långtradare" i varje sväng.

Ska återkomma med "rätt bild", och lite mått,,,,,

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).