Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lenko Skogis

6 inlägg 8110 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lenko Skogis

E-J Eriksson  
#291485 Så blev jag med min första egna skogsmaskin. En gammal sliten och ful Skogis av 88 års modell inhandlades för det finfina priset 100 kronor av en äldre gubbe i grannbyn. Efter lite smörjning och almänn översyn så fick jag åtminstonde igång den och den funkar bra i motor och drivlina.

Den stora funderingen just nu gäller främst delar till underverket. drivremmar och så vidare är ju ganska standardgrejjer men det jag inte lyckats hitta är oljefilter till den 2cylindriga Onan motorn. Vad ska det vara för filter.

Min andra fundering är om någon sitter på en instruktionsbok jag skulle kunna få köpa en kopia av?

I övrigt verkar det vara en liten trevlig maskin som kommer att få bekänna färg i vinter när veden skall huggas.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lenko Skogis

Kse  
#291491 Ja det får man väl säga var ett bra pris.

Här har du en Skogis blogg, tror det är samma Helge som tidigare tillhandahållit delar till Skogis.

http://skogis.blogg.se/

Användarvisningsbild

Re: Lenko Skogis

JensSkoog  
#291494 Vilken trevlig liten maskin! Vill gärna höra hur det gått när du jobbat med den i skogen.

Avatar Fallback

Re: Lenko Skogis

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291524 Har själv en Onanmotor i en minitraktor och det går fortfarande att beställa delar från USA.

Användarvisningsbild

Re: Lenko Skogis

Jopp  
#704637 Någon som vet var man kan köpa variatorernas till Skogisen?

Användarvisningsbild

Re: Lenko Skogis

Långberget  
#705540 Det undrar jag med. Enligt instruktionsboken ska remmen heta SKOGIS VTR 830. Något sådan går såklart inte att hitta på internet. Jag provade att sätta en 30x10x1200 men den höll inte mer än kanske 10 timmar. Den hade också en tendens att kränga sig ut och in så bättre alternativ behövs. Och jag misstänker att 10 mm är alldeles för tunt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).