Småskalig drivning.

Terri
 Svara  38 inlägg  15191 visningar  9 följer

Re: Småskalig drivning.

svampbob skrev:Jag brukar trampa med vagnen tom efter och nästa gång jag trampar är det med några stockar på. Jag tycker att enbart banden fyrhjulingen trampar för dåligt. Den flyter mest ovan på och när jag sedan kommer med fullt lass så går det igenom.

Vad använder du för vagn efter fyrhjulingen? Vilket snödjup klarar du att köra i med ekipaget?

Terri Maskiner

Uvskogen skrev:
machonisti skrev:
Uvskogen skrev:Då har du nog aldrig kört en ATV med band.

ATV är ju ingen snömaskin vad jag sett men med band då, finns det nåt snödjup när den börjar sucka?

Nej, den flyter ovanpå, större bandyta än en skoter. Ska man skota så får man förstås trampa först för vagnens skull.

Kan du jämföra en fyrhjuling med bandsats och en skoter i framkomlighet i djupsnö? Jag har själv aldrig provat en fyrhjuling med bandsats. Vore intressant att höra andras åsikter som har använt grejerna :-)

Användarvisningsbild

emilerik skrev:
svampbob skrev:Jag brukar trampa med vagnen tom efter och nästa gång jag trampar är det med några stockar på. Jag tycker att enbart banden fyrhjulingen trampar för dåligt. Den flyter mest ovan på och när jag sedan kommer med fullt lass så går det igenom.

Vad använder du för vagn efter fyrhjulingen? Vilket snödjup klarar du att köra i med ekipaget?

Jag har en Avesta 38. För vagnen och hjulingen är inte snödjupet ett problem det jobbiga är att plumsa själv och skotta fram träden. jag har kört i 70-80 cm pulversnö och det funkade. Självklart så trampar jag spåren först med vagnen efter.

Användarvisningsbild

svampbob skrev:Jag har en Avesta 38. För vagnen och hjulingen är inte snödjupet ett problem det jobbiga är att plumsa själv och skotta fram träden. jag har kört i 70-80 cm pulversnö och det funkade. Självklart så trampar jag spåren först med vagnen efter.

Själv har jag gjort så att jag åker ut mellan snöfallen från första snön, utan vagn och trampar med enbart fyrbandaren. Då får jag ganska snart en väldigt hård och fin yta som sen bär vagnen utan problem. Men jag har å andra sidan bara 10 minuter till min skog med maskinen.
(Har upplevt att kommer jag med vagnen så kan det om snön är för djup bli lite plogning på hjulen.)

#309658 Ett annat alternativ till Vimek Minimaster och Atv är en kompakt traktor..
http://www.blocket.se/vi/58097160.htm

Användarvisningsbild

#311038 Jag tog en bild idag på det vackra vintervädret.

#311089 Ja skulle heller köra med fyrhjuling än vimek men inget slår när man skamlösa på myr eller snö är terri :)

Användarvisningsbild

#311100 När jag körde andra lasset idag hade jag timmer och massa på vagnen och jag kunde faktiskt köra med fullt lass utan att behöva slå på drivningen. Då går det bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Småskalig vindkraft. av mooos73 - tor 05 apr 2012, 09:46
i Uppvärmning
7 svar
4365 läst
av Zalman     
fre 06 apr 2012, 22:05
Småskalig snöröjning. av axwell - fre 27 jan 2012, 21:42
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
2 svar
1720 läst
av totte     
lör 28 jan 2012, 12:56
Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen av DanBorje - tis 30 aug 2016, 18:28

1234
53 svar
13790 läst
av Yanmar 1502d     
fre 07 okt 2016, 18:18
Kort undersökning av studenter: Småskalig avverkningsteknik. av Tynder - tis 24 jan 2017, 11:20
10 svar
2425 läst
av isteskog     
mån 30 jan 2017, 22:11
Drivning på Atv vagn av Denny - sön 17 mar 2013, 12:05

12
18 svar
8561 läst
av Denny     
ons 20 mar 2013, 20:02