Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig drivning.

38 inlägg 21077 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

emilerik  
#291817
svampbob skrev:Jag brukar trampa med vagnen tom efter och nästa gång jag trampar är det med några stockar på. Jag tycker att enbart banden fyrhjulingen trampar för dåligt. Den flyter mest ovan på och när jag sedan kommer med fullt lass så går det igenom.


Vad använder du för vagn efter fyrhjulingen? Vilket snödjup klarar du att köra i med ekipaget?

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

emilerik  
#291818
Uvskogen skrev:
machonisti skrev:
Uvskogen skrev:Då har du nog aldrig kört en ATV med band.

ATV är ju ingen snömaskin vad jag sett men med band då, finns det nåt snödjup när den börjar sucka?


Nej, den flyter ovanpå, större bandyta än en skoter. Ska man skota så får man förstås trampa först för vagnens skull.


Kan du jämföra en fyrhjuling med bandsats och en skoter i framkomlighet i djupsnö? Jag har själv aldrig provat en fyrhjuling med bandsats. Vore intressant att höra andras åsikter som har använt grejerna :-)

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

svampbob  
#291843
emilerik skrev:
svampbob skrev:Jag brukar trampa med vagnen tom efter och nästa gång jag trampar är det med några stockar på. Jag tycker att enbart banden fyrhjulingen trampar för dåligt. Den flyter mest ovan på och när jag sedan kommer med fullt lass så går det igenom.


Vad använder du för vagn efter fyrhjulingen? Vilket snödjup klarar du att köra i med ekipaget?


Jag har en Avesta 38. För vagnen och hjulingen är inte snödjupet ett problem det jobbiga är att plumsa själv och skotta fram träden. jag har kört i 70-80 cm pulversnö och det funkade. Självklart så trampar jag spåren först med vagnen efter.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291868
svampbob skrev:Jag har en Avesta 38. För vagnen och hjulingen är inte snödjupet ett problem det jobbiga är att plumsa själv och skotta fram träden. jag har kört i 70-80 cm pulversnö och det funkade. Självklart så trampar jag spåren först med vagnen efter.


Själv har jag gjort så att jag åker ut mellan snöfallen från första snön, utan vagn och trampar med enbart fyrbandaren. Då får jag ganska snart en väldigt hård och fin yta som sen bär vagnen utan problem. Men jag har å andra sidan bara 10 minuter till min skog med maskinen.
(Har upplevt att kommer jag med vagnen så kan det om snön är för djup bli lite plogning på hjulen.)

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

Pe_Er_79  
#309658 Ett annat alternativ till Vimek Minimaster och Atv är en kompakt traktor..
http://www.blocket.se/vi/58097160.htm

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

svampbob  
#311038 Jag tog en bild idag på det vackra vintervädret.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#311089 Ja skulle heller köra med fyrhjuling än vimek men inget slår när man skamlösa på myr eller snö är terri :)

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

svampbob  
#311100 När jag körde andra lasset idag hade jag timmer och massa på vagnen och jag kunde faktiskt köra med fullt lass utan att behöva slå på drivningen. Då går det bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).