Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta larver på minigrävaren!

9 inlägg 15415 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta larver på minigrävaren!

henrik_1  
#289156 Hej!

Min ena larv på minigrävaren är på väg att ge upp, synd för de är inte så slitna egentligen utan har fått en ganska rejäl spricka och nu har tre av järnen trillat av och känns som snart fler är på gång att lossna.

Nu undrar jag vad jag bör köpa för larver. Jag använder maskinen mycket i skogen, jag bygger skogsvägar och dikar i skogen, ja den används lite överallt på gården där den behövs.

De larver jag har har som sagt stålribbor eller vad jag ska kalla det inuti men gummibeklädda.
Kollade runt lite på blocket och hittade några fina som hette AVT som skulle minska vibrationenerna, vad jag förstod helt i gummi.

Andra alternativet är att slå på stort med stållarver.


Det vibrerar ganska mycket med de larver jag har så de nya AVT verkar smidiga, men frågan är hur bra de är i skogen?

Stållarver, blir det inte mer motstånd när man ska svänga med maskinen, tycker maskinen är lite klen redan idag för att svänga runt med.

Vad hade ni valt?

Tacksam för tips och synpunkter



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

stegmaster  
#289166
henrik_1 skrev:Andra alternativet är att slå på stort med stållarver.



Va menar du ?? Sist jag kolladet var stållarver billigare enn gummilarver, om det er det du syfter på??
Sen er frågan hur sprocket/driv hjulen ser ut?? Inte smart och slenga på nya band på slitna drivhjul.(samma prinsipp som när man byter kedja på cykel eller moped/mc).
Fördel med stållarver er at dom i prinsipp har nästan dubbla livslengden motsvarandet vanliga gummiband, men mere skrammel och ojamn gange blir det när man larvar i skogen.
En annan sak at kolla, er om din maskintype har bandstrammare så du kan byta bandtyp rakt av.
Inte alle maskiner har det. (min förre maskin hadde olika typ bandstrammare til gummi/stållarv)
Efter at jag kört nu en tid med båda typen band, er jag faktisk inte helt säker på va jag kommer köpa när dom jag har nu er slut.
Men tror jag kommer återgå til stållarver, för livslengdens skull. :???:
Bara några synspunkter från mig, va DU ska köpa får du bestemma själv. 8)

Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

henrik_1  
#289167 Ja det är det jag syftar på.
Har inte hittat så mycket priser än, inte fått några priser på stållarver än.
När jag köpte maskinen så sa återförsäljaren att stållarver va dubbelt så dyrt. Men det gör ju inget om stållarver är billigare. Får ringa runt och kolla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta larver på minigrävaren!

Sture Andersson  
#289172 Har en 5 ton som det var gummilarver från börgan på ,råka ut för samma som du att drivlänkarna lossna,bytte till stållarver ,vist det skramlar mer,men om man ska vara i skogen finns det inget annat som håller.Sen tycker jag bärigheten är bätre på stållarver ,dom viker sig ej .Köpte dom på en firma i Halland frillesås bil och traktor

Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

stegmaster  
#289178 Såg på priser på komplett stålband til min 5,5tonnare.

kr 6280,- mva Dkk, eller ca 7000,-NOK, eller ca 7500,-SEK. pr. band.
Tror knappast at du hittar billigare gummiband.
I mitt fall ca kr 14000,- + mva for 2 stk stålband , tycker jag inte er så illa.


http://www.scanbolt.com/komplet-stålbælte-400mm/produkt-SB006

Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

henrik_1  
#289185
Sture Andersson skrev:Har en 5 ton som det var gummilarver från börgan på ,råka ut för samma som du att drivlänkarna lossna,bytte till stållarver ,vist det skramlar mer,men om man ska vara i skogen finns det inget annat som håller.Sen tycker jag bärigheten är bätre på stållarver ,dom viker sig ej .Köpte dom på en firma i Halland frillesås bil och traktor


Nä, det känns rejälare med stållarver. Har man gjort investeringen i riktiga stållarver sen har man ju grejer som håller, kanske dumt o chansa o ta gummi en gång till så håller de kanske inte.
Dessa jag har nu har jag kört i skogen med i 5 år på lite hobbynivå, vadmaskinen användes till hos förra ägaren vet jag inte, men tror banden suttit på sen den va ny.

Blev din maskin tyngre o styra?

stegmaster skrev:Såg på priser på komplett stålband til min 5,5tonnare.

kr 6280,- mva Dkk, eller ca 7000,-NOK, eller ca 7500,-SEK. pr. band.
Tror knappast at du hittar billigare gummiband.
I mitt fall ca kr 14000,- + mva for 2 stk stålband , tycker jag inte er så illa.


http://www.scanbolt.com/komplet-stålbælte-400mm/produkt-SB006


Nä det beror ju lite på hur mycket man använder maskinen, hade jag arbetat heltid med maskinen så är det ju snabbt betalt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

stegmaster  
#289186
henrik_1]
[quote="stegmaster skrev:
Såg på priser på komplett stålband til min 5,5tonnare.

kr 6280,- mva Dkk, eller ca 7000,-NOK, eller ca 7500,-SEK. pr. band.
Tror knappast at du hittar billigare gummiband.
I mitt fall ca kr 14000,- + mva for 2 stk stålband , tycker jag inte er så illa.


http://www.scanbolt.com/komplet-stålbælte-400mm/produkt-SB006

Nä det beror ju lite på hur mycket man använder maskinen, hade jag arbetat heltid med maskinen så är det ju snabbt betalt..

Nu var mitt poeng at visa at gummi och stålband koster ungefär det samma, inte at jag tycker at 14000kr er lite pengar.
Så måste man byta band så kvittar det pengemessig om man väljar stål eller gummiband.

Avatar Fallback

Re: Byta larver på minigrävaren!

mrvimek  
#289199 Gummipads kan bara en ide :)

Användarvisningsbild

Re: Byta larver på minigrävaren!

henrik_1  
#289229 [/quote]
Nu var mitt poeng at visa at gummi och stålband koster ungefär det samma, inte at jag tycker at 14000kr er lite pengar.
Så måste man byta band så kvittar det pengemessig om man väljar stål eller gummiband.[/quote]

Ja du menar så. Får se vad jag får för priser.

mrvimek skrev:Gummipads kan bara en ide :)


Absolut, ska kolla upp det!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).