Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

17 inlägg 18826 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

okim78  
#288921 Tjena.. fick
tag på en maskin här om dagen...
den stod i ett garage och damma så jag köpt den billigt tänkte att det kanske är toligt att ha....
maskinen är en zhongyu zy 650 ..
Tja vad kan man sammanställa den som ???
Stor robust...?? Riktiga axlar som ser ut att komma från en mindre jeep..
motorn på längden och riktig växellåda med en rejäl fördelningslåda... för 4x4..
Inte mycket som sätter stopp för den...
där vanliga fyrhjilingar kört fast mösar sig denna igenom. . Helt feniminalt!!!..

Men......

någon som vet om dom är bra och håller ????
Kan inte hitta en återförsäljare här som har reservdelar till den och det är ju synd.....

någon som vet något om den ?????



   TS
Avatar Fallback

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288938 Tror att dom har Mitsubishi motor (kopia?) men är inte säker. http://www.racing-planet.se/ säljer mopeder som heter ZHONGYU. Då kanske dom kan fixa prylar till din ATV också?

Är du duktig på kinesiska så kan du prova den här länken....
Går säkert att prova på engelska också.
http://jmzhongyu.e.tradeee.com/product_ ... 2/ATV.html

Lite fakta.
http://www.4x4cars.nl/quads/quads.htm

ZHONGYU ZY650ST 4x4 QUAD/ATV 650CC 4STROKE LIQUID COOLED RED + REV
5580 euro incl.btw in rood, blauw en camoeflage

Motor
Displacement 644cc, liquid-cooled.
2 cylinder.
Compressed ratio 8.4:1.
Single 4-stroke engine.
Max Power 17.0kW/4500rpm.
Fuel capacity 12.0L.
Electric started.
Economic fuel consumption < 2.9L/100KM.
Max speed > 60KM/hour.
Tyres
Front tyres 25*10-12.
Rear tyres 25*10-12.
Drive system
Manual transmission with reverse function.
Drive 4x4 rear/front 4-wheel.
Dimensions
Wheelbase 1530mm. Axle distance 1030mm.
Dry weight 410KG.
Dimensions 2250x1260x1120mm.
Brake
Front disc brake, rear drum brake.
Color red.

Avatar Fallback

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

okim78  
#288940 Tack för infon där.... fick letat mig fram till den med.. dock hitta jag inte sidan där nan säljer delar till dom...
men skall pröva att ringa på måndag och se om dom har eller kan få tag på grejer till dom....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Matteus Frangelli  
#337216 Hej,

Gör ett försök att skaka liv i denna tråd igen då jag själv fått tag i en Zhongyu ZY 650 (Logger 650). Det kommer att behövas reservdelar och jag söker både detta men även andra ägare/brukare av samma modell. Jag finns i Trollhättan och såg att någon i denna tråd finns i Ljungskile. Som sagt var ett försök till att hitta fler som har samma maskin och vet mer om den!

MVH

Matteus

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Torbjörn Andersson  
#339431 Tjenare
jag har en och bor i nossebro :) jagar också reservdelar så som främre drivaxla mm. köpte den för 2000 kr med rasad bakre kardan och utan främre drivaxlar. knutkors hittade jag i england för 50 kr st. har för mej dom va 44x19mm

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Matteus Frangelli  
#339481 Hej Torbjörn!

Vad kul att hitta någon mer med denna vad det verkar ovanliga modell..... När jag köpte min var styrningen lite svajig och det visade sig att styrstången hade gått hårt åt. Körde man på det minsta och framförallt på grusväg så kunde man lika lätt hamna i diket på grund utav styrningen..... Har dock löst detta problem och förstärkt styrstången. Bytt gaswire och kopplingsvajer. Skulle behöva få tag i ett "hus" till högersidan på styret. Där bland annat elstarten sitter, nödstopp, lysknappar..... Det är inte tätt där då någon dragit sönder det tidigare...... Detta resulterar i en massa med contact cleaner eller 5-56 som får sprutas in där för att få elstarten att funka..... I övrigt är det mest småfix (tror jag!?) på den jag har...... Den startar och går fint. Inte haft någon möjlighet ännu att hårdtesta den på leriga skogsvägar/timmervägar i skogen osv. osv. Kört lite i skogen och använt den för att ta mig ut till vindfällen m.m. i skogen och det har funkat perfekt om man bortser från att just elstarten inte alltid startar den. Även om den startat via elstarten 99 gånger av hundra så är det den hundrade gången som man står på fel ställe ute i sumpen och inte kan rulla igång den.......

Alla slitdetaljer så som bromsar m.m. kommer ju inom snar framtid att behöva bytas ut och mycket annat också..... Men jag har verkligen ingen aning om vart jag skall vända mig för att få tag i grejor så jag tänker att det i framtiden får bli många kreativa lösningar för att få ihop det! Modellen passar mig perfekt.... Jag tar mig fram, får med det jag behöver för trädfällning och ta hand om vindfällen....... Sen använder jag den en hel del för att dra kärra med kluven ved så den kommer in under tak. Och givetvis för att dra in stockarna för att få dom klyvna. Dessvärre är jag inte speciellt bra på att meka med maskiner men jag lär mig sakta men säkert. Stadsmänniska som flyttat ut på landet..... nästan en hektar mark inhägnad då jag har några hundar....... Hur går vi vidare med vår kontakt och hittar flera? Maila mig gärna på matteus.frangelli@gmail.com

Från Nossebro så finns jag ganska exakt 4 mil ifrån.... Bor strax sydost om Trollhättan.....

Hör av Dig så ser vi vad vi kan hitta på och hur vi kan hjälpa varandra framåt med våra maskiner!

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Torbjörn Andersson  
#339510 :-BD ja reservdelarna är ett riktigt detektivarbete :) en del finns på ebay. Jag funderar på att bygga egna drivaxlar till framaxeln. Kan ev fungera med medbringare från saab. Funderar också på oljefilterbyte ihop med oljebyte......främre kardan vill gärna ha närkontakt med kylet vid lite mer avancerad körning......vilket gör att man funderar på att hitta någon bättre lösning dit :) saknar nu ett ursvarvningshuvud med manuell matning. Sedan kan operationen fortsätta

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Matteus Frangelli  
#339511 Har Du någon susning om vilken olja den vill ha? Och hur mycket? Har Du hittat oljefilter? Jag har ingen oljesticka på min...... Har däremot någon slags kopierad "manual" men den ger inte så där jättemycket! Där kan man dock läsa att hur man bör undvika att köra osv. osv. Inte så mycket matnyttigt med andra ord......

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Torbjörn Andersson  
#339513 Har ingen aning vilken olja den ska ha men jag börjar med en 10w40 . Oljefiltret ska jag söka på gänga och storlek. Bromsslangarna fram behöver jag byta också. Men dom går ju å få i valfri längd och utförande som tur är :) har ingen manual till min. Har ditt kyl klarat sej från kardanen?

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Matteus Frangelli  
#339514 Japp kylet har klarat sig! Dock har jag som sagt var inte hårdtestat den i skog och mark ännu.....

Jag kan kolla om det står något i manualen om olja (Om jag hittar den igen!). Men 10-40 är väl rimligt......

Som sagt var jag är ganska dålig på att skruva i maskiner men har bra kontakter som kan hjälpa till med allt möjligt..... Återkommer när jag funnit manualen.......

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Torbjörn Andersson  
#367003 kan säga att suzuki swift bromsservo och huvudcylinder passade perfekt :) 8)

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Robbanhög  
#367012 Skulle vara kul med en bild [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Torbjörn Andersson  
#367082 Ska fixa detta i morgon :) detta va sista fixet för att få den körbar.........saknar dock fortfarande dom främre drivaxlarna.........men efter reparationen av bakre kardanen känns det som drivning på 2 hjul är bättre än ingen drivning ;)

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

ankarl  
#569160 Hej. Har en zy 650 2007 reservdelsmaskin om ngn av er är intresserad!/Anders

Användarvisningsbild

Re: Zhongyu ZY 650  ( Logger 650)

Tony Malmberg  
#572218 Hej!

Vad finns det kvar för delar på reservdelsmaskinen, vad vill du ha för den och vart finns den?

Mvh
Tony Malmberg
Nossebro

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).