Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Service på minigrävare!

5 inlägg 13537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Service på minigrävare!

henrik_1  
#285381 Hej alla!

Det börjar bli dags för lite service på minigrävaren. Byta olja, filter o grejer.

Men nu till det svåra. Undervagnen hur ska den servas?

Kommer ihåg att försäljaren sa att det va A och O att den skulle servas.
Är det någon som vet hur så är jag jättetacksam för hjälp.


Har ett problem till när jag ändå är igång och skriver.

Maskinen har blivit lite mer svårstartad på sista tiden även om den nyss varit igång och är varm, men särskillt kallstart. Har en liten vippbrytare som gör att den ska värmas lite extra.
Häromdagen blev det nog kortslutning i vippbrytaren, det börja ryka lite lätt. Fick igång maskinen men efter det så lyser inte förvärmningslampan som den gjort innan och maskinen är svår att få igång.
Bytte vipbrytare och alla kabelskor men får ändå inte det att funka.

Någon som kan ge mig lite tips vad det kan vara som spökar.

Jätte tacksam för all hjälp!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på minigrävare!

Erre  
#285382 Vad har du för maskin?

Användarvisningsbild

Re: Service på minigrävare!

Skogstomte  
#285385 Det enda jag gör regelbundet med undervagnen på minigrävaren är att byta olja i larvväxlarna. Samt med jämna mellanrum kolla att allt ser ok ut, framförallt att alla underrullar löper lätt, lagom spända larver och ösa rent, speciellt om man befarar frost. Hur kedjor och larvplattor är i skick ser man ju när man kör.

Jag vet inte hur det ser ut på din maskin, på våran är det helt inkapslade rullar, på den stora Åkerman så är det oljesmorda rullar. Brukar börja läcka, det brukar synas när man gör rundan innan start, som mörka fläckar/ränder. Många byter ut oljan i Åkermans underrullar mot fett.

Användarvisningsbild

Re: Service på minigrävare!

henrik_1  
#285407
Erre skrev:Vad har du för maskin?


Det är en Hitachi EX 22

Skogstomte skrev:Det enda jag gör regelbundet med undervagnen på minigrävaren är att byta olja i larvväxlarna. Samt med jämna mellanrum kolla att allt ser ok ut, framförallt att alla underrullar löper lätt, lagom spända larver och ösa rent, speciellt om man befarar frost. Hur kedjor och larvplattor är i skick ser man ju när man kör.

Jag vet inte hur det ser ut på din maskin, på våran är det helt inkapslade rullar, på den stora Åkerman så är det oljesmorda rullar. Brukar börja läcka, det brukar synas när man gör rundan innan start, som mörka fläckar/ränder. Många byter ut oljan i Åkermans underrullar mot fett.


Jag lossade plåtarna på insidan av undervagnen och hittade en oljebehållare, är det den du menar att tömma ur och byta?
På utsidan finns tre små skruvar på diagonalen, lossade de där också, skymtade några kugghjul där inne. Där va fuktigt o lite rostfärgat. Ska det vara olja där också?

Lite svårt o förklara, tog några bilder men lyckades inte få in de här. Ska försöka lägga dem i mitt fotoalbum idag.

Vad ska det isf vara för olja och hur mycket?

Underrullarna, har jag inte lyckats hitta någon smörjning till, de rullar ganska lätt, men det skrapar särskillt från ena sidan när jag kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på minigrävare!

Erre  
#286040 Skapa dig ett konto på maskinisten.net

Där kan du ladda hem service, rep och användar manualer mot rimlig peng.

Har du steg för steg vad varje service består av och hur du gör. Plus elschema.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).