Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461048 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#79482
Yanmar 1502d skrev:Jag har lite rolig kringutrustning till min som gör livet på landet lättare. Schaktblad, slåtterbalk, jordfräs och plog.

Tänkte visa ett par bilder på en del av min kringutrustning (Finns en hel del andra gerjor här också, men inget som blivit fotat... än):
YM1510, Fjäderharv.jpg
YM1510, Danroy.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Henrik Petersen  
#79773 Hej

najs liten tippvagn, vad är det for märke på den, hur mycket lastar den??

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

matte57128  
#79828
Henrik Petersen skrev:Hej

najs liten tippvagn, vad är det for märke på den, hur mycket lastar den??

Henrik

Det är en Danroy (www.danroy.nu) som lastar 500kg. Ett under av kvalitet, men tyvärr en prislapp därefter...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#79843
matte57128 skrev:Det är en Danroy (http://www.danroy.nu) som lastar 500kg. Ett under av kvalitet, men tyvärr en prislapp därefter...


Smakar det så kostar det, det var nära att jag skulle ha köpt deras Maxi-Boggie, det kanske var pris/prutmån som avgjorde till Avestavagnen.
Har du möjlighet att lyfta fjäderharven från förarplatsen? Mitt hemmabygge har inte samma äkta patina men fyller en viss funktion. På en hembockad u-balk har jag svetsat pinnar med några cm avstånd. Harven hamnar ca 80 cm bakom bakaxeln vilket medför att jag kan stå på harven och ändå nå ratt, Power-Shift växel, handgas och regl. lyftarmar. Det måste se komiskt ut för den oinvigde. Ungefär 15 cm djupt kommer jag, kanske inte första vändan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#79851 Den vi har på jobbet tror jag är en mohedavagn, den lastar vi ungefär så mycket vi kan på (och lite till). Tyvärr är tippen lite vek så kör man sten, jord eller liknande så måste man hjälpa till att lyfta lite för att få av skräpet.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#85570 Nu måste vi skaka liv i "bästa tråden" innan den förtvinar. Klar nackdel med en produkt där man inte behöver så mycket problemlösning.
Transmissionen har fått vårkänslor efter oljebytet från OKQ8 T2200 10w-30 till Shell Donax TD 5w-30, absolut värt 24 kr/l
Vändradien kontra ATV och "Stortraktor" med och utan vagn bakom har jag ju hotat/lovat kolla upp för Yanmar.
Eftersom vändradien är så otroligt liten så har jag frågat mig hur långt man kan åka med max styrutslag. Svaret blev: Det beror på underlaget; plant underlag= varv på varv, kuperad terräng; efter ca halva varvet kan grinden nudda bakhjulet så att styrutslaget får minskas något.
På plan mark bli vändcirkeln för hjulen 4,2 m, terräng 4,4-5 m.

Drygt 1 meter bättre(i terräng) än de bästa ATV utan vagn!!!

Yanmar med vagn.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#85588 Vad duktig du är som redan vårrustat med ny olja. Jag ska byta oljor och filter så småningom men har ännu inte klart för mig vad jag ska ha. Sen ska det göras också under den tiden som jag inte har :x

Jag har kört ved och skottat med en Grizzly och kunnat jämföra den med en Yanmar och med risk för att verka tjatig så slår traktorn fyrhjulingen i allt utom fart och sport.

Börjar tröttna på snön och ser fram mot att få släpa slaghacken efter traktorn i solsken med en väntande pilsner på bron :grin:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#85625 Det smärtar att tvingas berätta, på Torsdag blir det mer snö och frisk östlig vind, ännu värre uppåt Västerbotten.
Vad heter de filter som sitter i nu, det brukar finnas tabeller(cross)för olika filterfabrikat?
Jag kan försöka forska på nätet.Motorfiltret bör vara likadant som på min(Honda), hydraul ?

Slaghack, besinna dig, jag har inte ens gjort i ordning för sättpotatisens förgroning.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#85843 Snö! Jag blir så less! Jag vill ha grönt och fint. Ska kolla vad det är för filter.
Ska bli fint med lite värme så att man kan vårrusta utanm att

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#85844 Ja det blev ju bra. Bannade laptop. Inte blir det bättre att tåget jag sitter på är skakigt och jäkligt.

...kan vårrusta traktorn utan att frysa fingrarna av sig. Köra traktor i geggan när tjälen släpper och bara vara stort barn.
Själv köper jag potatis. Har tröttnat på masken. Vill jag ha finpotatis så gräver jag i mosters land när hon inte ser mig.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#85891 Tur att man inte kan lita på yr.no, det blev 2 mm snö nästan vindstilla och lite duggregn senare.

Yanmar 1502d skrev:Ska kolla vad det är för filter
.

Motorfiltret köper jag på Biltema 50-2025 (50 kr), kolla om du verkligen har något filter för hydrauliken, tror inte det om den heter YM 180D i USA.Eller så är det samma som på min 186D, olika bud. Det du troligen har skall bara rengöras och blåsas ur med tryckluft. På 186D sitter hydraulfiltret intill oljestickan för motorn.
Där sparade du ev. 160 kr + moms.

På denna sida finns det en hel del Yanmar-prylar

http://www.hoyetractor.com/mm5/merchant ... _Code=1502

Så sant, köpt potatis brukar inte ha mask, men potatis odlad i gammal gräsmatta kan ha det(knäpparlarver). För några år sedan kom det en ny sort till yrkesodlarna som var så resistent att den bara behövde besprutas 3 ggr om det var en bra sommar.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#85966 Hoye är en kanonsida!
Heter min traktor YM 180D i USA?
Är din från USA?
Har du importerat själv?
Har för mig att du skrev att den var från england men jag har teflonminne.
Snö har det kommit och jag har just slagit på arslet eftersom det vita hotet döljer det hala. Arg, less och besviken. Tur att fredagsbiran är öppnad!

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#85989
Yanmar 1502d skrev:Hoye är en kanonsida!
Heter min traktor YM 180D i USA?
Är din från USA?
Har du importerat själv?
Har för mig att du skrev att den var från england men jag har teflonminne.
Snö har det kommit och jag har just slagit på arslet eftersom det vita hotet döljer det hala. Arg, less och besviken. Tur att fredagsbiran är öppnad!


Det finns motsägande uppgifter om det är så, den är så ovanlig i USA och en del gissar på YM226. De är ense om att YM1502D är 3-cyl 4wd 18 hp och att YM1500 som är mycket vanligare, har 2wd med 2-cyl motor. Det stämmer väl att 1502D har mekanisk låda 2*4+R växlar och tillverkades -84 till -85. En svenskspråkig sida påpekar att -02 modellerna inte har något utbytesfilter för hydrauliken, nu kan du snart bekräfta/dementera!???
Min som är en gammal gravgrävare var som ny i Norge, jag köpte den som beg. av en handlare som tagit in den till Sverige.
Lastaren är engelsk, grävaren italiensk, snöskopan baltisk, osv
Tror att det blir något annat än bira, nu börjar det dofta angenämt från köket.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#86000 3 cyl ung 18 hp beroende på vilken lista man går efter. 15 hk enligt Sajten minitraktor.no i norge. ( där jag för övrigt hittat en slunga) Men jag har för mig att den tillverkades mellan 80-82. Den har 3* 3 + R. Vad gäller hydraliken är jag tyvärr skitdålig och kan inte bekräfta eller dementera utan känner mig bara dum:)

Hoppas att middagen smakade som det doftade!

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#86061
Yanmar 1502d skrev:3 cyl ung 18 hp beroende på vilken lista man går efter. 15 hk enligt Sajten minitraktor.no i norge. ( där jag för övrigt hittat en slunga) Men jag har för mig att den tillverkades mellan 80-82. Den har 3* 3 + R. Vad gäller hydraliken är jag tyvärr skitdålig och kan inte bekräfta eller dementera utan känner mig bara dum:)

Hoppas att middagen smakade som det doftade!


De brukar ange 18 hp (15 på uttaget). Årsmodellerna verkar de flesta forum ha olika åsikt om, en vanlig förklaring är att "det måste bero på försenad leverans, eller att den skulle extrautrustas". På Hoye är 1502D från -79 till -81.
Kan du växla utan koppling så har den "Power Shift" men din bör ha vanlig växellåda. Har den mer än 1 oljefilter?

Jodå det blev övervägande egna trädgårdsprodukter med lammfärs (hemslakt via svåger), drycken även från trädgårdsprodukter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).