Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 462055 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#354029
Yanmar 1502d skrev:Jag har testat lite olika skruvdubb. Vilka sexkantiga skruvar som helst fungerar bra. Bäst för mig har korta franska träskruvar fungerat. Billigare än riktiga dubb och ett grymt fäste. Dock tär det på däckets klackar lite då det blir lite större hål men jag har kört fem år nu utan problem. Till framdäcken har jag satt små sexkantiga skruv från biltema a 25 kr burken ungefär. Varför jag började med vanliga skruv var för att jag tyckte de som är avsedda för ändamålet var för dyra samt att de slets snabbt och inte satt kvar i däcket speciellt bra.

Då kanske det kan vara rekommenderat att förborra om man använder fransk träskruv?

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#355751
ImageUploadedByskogsforum forum1449437353.561403.jpg


Nu får det bli lite motorsåg ett tag så man får mer att köra [emoji2]

Mycket nöjd med radiostyrningen.

ImageUploadedByskogsforum forum1449437564.527571.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#355817 Måste säga att man blir lite avundsjuk när man ser den kontrollern.
Det går väl tyvärr inte bara att byta spakarna mot steglösa solenoider på mitt befintliga bord, speciellt då det är 2-spaks reglage.
Så det handlar om nytt bord i så fall.
Vad kostade remote styrning extra för dig?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#355826 Klart trådlöst är trevligt, men om man skulle få sådan styrning, kan jag nöja mig med tråd utan att klaga, ser mycket trevligt ut! Så finns den med tråd/sladd och vsd skulle det isf göra på priset.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Rasken  
#355901 Det där var intressant, radiostyrning.... Berätta gärna mer om detta. När du bytte till det, hur det gick till, hur det fungerar och vad priset hamnade på. Var man får tag på detta?

Jag har en Ferrari Vega 95 med en kranman kran 330 som sitter i trepunkten. Använder denna till allt, är ett härligt men annorlunda ekipage. Har monterat in ventilpaketet som är två spak ovan på instrumentpanelen, har ändrat förarplatsen så jag kör traktorn bakåt men jag sitter med instrumetpanelen också bakåt. Så jag sitter rätt bra. Men ventilpaketet blir väldigt klumpigt i den lilla hytten och jag får hålla armarna högt när jag kör. Tänkte på el propp först, men radiostyrning verkar ju vara mycket smidigare!

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#356010 Okey, Stimpy75, Hema och Rasken.
Juste ekipage, Rasken! Var faktiskt och kikade på en Vega utan hytt men tyckte den sprang iväg i pris.
Jag såg IRC AB (Industrial Radio Control, http://www.ircab.se) på Elmia när de körde demo på en ATV-vagn med radiostyrning av kranen i somras och tyckte det såg smidigt ut.
Sen nämnde jag mitt tänkta köp av Branson 5025R samt Kranman 4500T för en jaktkompis som övertygade mig att gå för radiostyrt. Jag hade tänkt att köpa till El ON-OFF från Kranman för att få 2-spaks styrning, tilläggs kostnad typ 12 000 kr.

Efter kontakt med Patrik på IRC och Benny på Traktorimport kom vi fram till en lösning att få detta monterat vid ny leverans, Kranman var tillmötesgående och levererade vagn och kran till Traktorimport utan ventilpaketet och radiokontrollen till vinschen, där sparade jag ett par tusen, cirka 5 om jag inte minns helt fel.
Priset för radiostyrningen med ventilpaket från IRC gick på 49 000kr. Det ger en faktisk mellanskillnad på 32 loppor. Efter avdrag blir det inte så svettigt dyrt och det viktigaste av allt, jag är gryyyymt nöjd med styrningen.
Det går att smyga kran och grip/rotator väldigt fint!
Ramstyrningen har jag valt att hålla utanför ventilpaketet för att smidigt kunna styra vagnen när jag kör traktorn, har förvisso lådan på magen då också.
Testar att stå på både höger och vänster sida vid lastning, bakom så blir allt spegelvänt...fast det löser man säkert med tiden.
Oftast står jag på golvet ovanför fotsteget när jag kör kranen, alltså framför bakre stänkskärm, upplever att jag får bäst sikt där. Har även stått på bakhjulet för att se bättre när vältan blivit hög...fast det känns som onödigt riskabelt.
Styrningen av vinschen ligger i den lilla mittknappen på kontrollen, en fördel med denna lösning är att jag har nödstopp.

Ursäkta långt svar....

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#356014 Nödstopp
ImageUploadedByskogsforum forum1449527142.751693.jpg

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#356015 Stödben, för att köra ut håller man in ena knappen över nödstoppen samtidigt.
ImageUploadedByskogsforum forum1449527212.610336.jpg

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Rasken  
#356070 Får tacka för ett bra svar!

Det var ju smart att ta investeringen direkt vid köpet av vagnen. Skall försöka undersöka detta lite mer. En kostnad på 50 000 kr är ju lite för mycket. Kanske blir el-propp istället. Tittade lite på vajerlösning men det verkar bli lite okänsligt.

Är det någon sam har erfarenheter av vajer reglage till kranar?

Talade lite men en på Kranman och han menade att det kanske inte är så lätt att byta ventilpaket. Deras ventilpaket är ju mellan 12 - 15 liter/min och de minsta el-propparna ligger ju på 40 liter/min. Men kan det verkligen spela någon roll. Det är ju skillnad om det är tvärs om. Att man har ett större flöde måste väl bara vara bra eller?

Rasken

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#356081 Angående flödet, så kan jag tänka mig att ett för stort bord gör den svår att göra långsamma rörelser med.
Bäst svar får du nog ändå av en professionell hydraulik återförsäljare.

För mig blir det nog för dyrt med radiostyrning. Får va nöjd att vinschen är : )
Skulle man gjort som Gaffe, fått vagnen utan bord, hade det varit annat.

Visar bara att man ska lägga mycket tid på att undersöka möjligheter innan köp.
Ändå velade jag länge med min.

Får vi se någon film snart Gaffe?
Hjälmkamera skulle vara fränt :)

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#356121 Undra om det går att få ett lägre pris om man väljer sladd istf trådlöst?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Rasken  
#356124 Då blir det ju el-propp eller liknande. Det är ju en del elekronik det med, så det kostar en slant det med.

Skulle tro att man hamnar runt 30 000. Hittar ni något billigare alternativ så vill jag gärna veta....

Tycker att det borde finnas begagnade grejer, men var hittar man det?

Jag letar vidare...

Rasken

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#356128 Tror inte priset sitter i själva radiodelen.
Ju färre funktioner i ventilpaketet desto lägre pris, tex om du inte har utskjut.
Det sköna är att jag kopplar 4 hyd.slangar och en 7-poligkontakt så är det klart - inga tunga lyft av ventilpaket.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Rasken  
#356134 Ja det är ju mycket värt att det är enkelt att koppla. I dag skulle jag vilja ha satte på pallgafflarna för att flytta en pellets pall, men det kändes som att läggen en timme på att koppla bort kranen för att flytta pallen var för mycket jobb. Nu lyckades jag knuffa pallen på rätt ställe ändå.

Jag behöver ju egentligen bara 5 funktioner för att det skall fungera. Det är ju som du säger ventilpaketet och styrningen som kostar pengar. Radiostyrningen är nog inte det dyra...

Rasken

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#356141 -Stora stickan
-lilla stickan
-utskjut
-grip rotor
-grip
-Arm rotor
- 2st stödben

Jag har 8 funktioner + vinschen så som jag räknar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).