tis 08 dec 2015, 00:17#356010
Okey, Stimpy75, Hema och Rasken.
Juste ekipage, Rasken! Var faktiskt och kikade på en Vega utan hytt men tyckte den sprang iväg i pris.
Jag såg IRC AB (Industrial Radio Control,
http://www.ircab.se) på Elmia när de körde demo på en ATV-vagn med radiostyrning av kranen i somras och tyckte det såg smidigt ut.
Sen nämnde jag mitt tänkta köp av Branson 5025R samt Kranman 4500T för en jaktkompis som övertygade mig att gå för radiostyrt. Jag hade tänkt att köpa till El ON-OFF från Kranman för att få 2-spaks styrning, tilläggs kostnad typ 12 000 kr.
Efter kontakt med Patrik på IRC och Benny på Traktorimport kom vi fram till en lösning att få detta monterat vid ny leverans, Kranman var tillmötesgående och levererade vagn och kran till Traktorimport utan ventilpaketet och radiokontrollen till vinschen, där sparade jag ett par tusen, cirka 5 om jag inte minns helt fel.
Priset för radiostyrningen med ventilpaket från IRC gick på 49 000kr. Det ger en faktisk mellanskillnad på 32 loppor. Efter avdrag blir det inte så svettigt dyrt och det viktigaste av allt, jag är gryyyymt nöjd med styrningen.
Det går att smyga kran och grip/rotator väldigt fint!
Ramstyrningen har jag valt att hålla utanför ventilpaketet för att smidigt kunna styra vagnen när jag kör traktorn, har förvisso lådan på magen då också.
Testar att stå på både höger och vänster sida vid lastning, bakom så blir allt spegelvänt...fast det löser man säkert med tiden.
Oftast står jag på golvet ovanför fotsteget när jag kör kranen, alltså framför bakre stänkskärm, upplever att jag får bäst sikt där. Har även stått på bakhjulet för att se bättre när vältan blivit hög...fast det känns som onödigt riskabelt.
Styrningen av vinschen ligger i den lilla mittknappen på kontrollen, en fördel med denna lösning är att jag har nödstopp.
Ursäkta långt svar....