Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 462112 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#352998
Blivande snickare skrev:Skruvdubb i hjulen.

Ja med tanke på de tighta bakskärmarna kan jag nog bara hålla med.

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#353013 Har inte alls tänkt på skruvdubb, hjälper det något även i skogen? Tänkte om det är mödan värt?
Snön är nog borta igen inom någon vecka...

Flera fabrikat hävdar vikten att ha samma kedjor runt om på 4wd, är det ett säljknep eller stämmer deras argument med förändrad rullomkrets...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#353039
Gaffe skrev:Flera fabrikat hävdar vikten att ha samma kedjor runt om på 4wd, är det ett säljknep eller stämmer deras argument med förändrad rullomkrets...



Tror inte att det är speciellt kritiskt med olika typ av kedjor, dom rör sig ju tillräckligt utanpå däcken för att jämna ut den avvikelsen.

Skruvdubbarna har jag i året om, kör sällan mer än 500 meter/tillfälle på asfalt. Dubbarna är ju inte riktigt gratis, kanske halva priset mot hyggligt bra snökedjor.

Vid djup snö i skog har dom inget att tillföra, men under en hel vinter skiftar föret mellan blankis och snöstorm.
Så ibland hjälper dubbar, andra ggr. inte.
Nu vet jag inte vilket däckmönster du har, det avgör hur långa dubb som är riskfritt att skruva i.
Jag kör med 18 mm Maxigrip i traktormönstrade däck, 150 dubb/däck.

http://www.locknersbilochmc.se/index.ph ... 229-detail

Fortsätter idag att forska i lättviktskedjor, det gick utan missöde med enbart dubbar senaste vintern så då räcker det nog med klenare kedjor.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#353047
Gaffe skrev:Har inte alls tänkt på skruvdubb, hjälper det något även i skogen? Tänkte om det är mödan värt?
Snön är nog borta igen inom någon vecka...

Flera fabrikat hävdar vikten att ha samma kedjor runt om på 4wd, är det ett säljknep eller stämmer deras argument med förändrad rullomkrets...

Den mekaniska driften kan ta skada om du bara har kedjor på ena axeln och då särskilt bara fram. Tänk dig själv gå med halkskydd på bara en foten när det är halt ute.

Men väljer du att bara köra på en axel så välj bak isf.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Stimpy75  
#353057 Framhjul skall dra 3-5% mer vid 4-hjuls drift. Om man lägger bara kedjor bak bör man också bara köra bakhjulsdrift.
Annars får man "backlash" på dreven och det är de inte konstruerade för.
Lägger man bara kedjor fram så blir troligen påfrestningen på dreven för stora då bakhjulen "bromsar" för mycket.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353063 Tror du får tänka tvärtom när det gäller kedjor på en axel

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Bax  
#353070 I manualen till min Valmet står det att kedjorna ska sitta bak, om man väljer att bara ha kedjor på en axel.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#353253 Ja det blev ju många bud....får skaffa mindre sulor bak så jag får plats med kedjor där [emoji2] Enligt ÅF var det inga problem att lägga bara i fram, typ lättviktskedja.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#353329
ImageUploadedByskogsforum forum1448435646.005060.jpg


30 mm är det i klarering mellan ribb och skärm, så kedja bak är bara att glömma.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#353360 Grova dubb är väl enda lösningen, såvida du inte väljer att byta däck. Va dock uppmärksam på att välja däckkombinationer som passar ihop med övriga däck, så att utväxlingen inte blir fel på någon axel vid 4x4-körning.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#353798 Maxi-grip eller Best-grip vilken tror ni på?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#353808
Gaffe skrev:Maxi-grip eller Best-grip vilken tror ni på?

Hugget som stucket, båda är bra.
Lite olika vilka verktyg som behövs för montering, hylsan ingick till mina MaxiGrip.

Men 30 mm upp till skärm, då får du ju plats med 5,7 eller 7 mm lättviktskedjor.

Beställde nyligen från Bonnet till mina 400/60-15.5 dom klenare 5,7 mm, 3000 kr + moms/par.
Kanske inte det tuffaste i djup snö men bättre än bara dubb, tror att dom skall kunna stoppa för kraften från dom 18 hästarna. :mrgreen:


Det verkar som om dom kan få fram även såna dimensioner som saknas på hemsidan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#353811 Axwell, jag tänker att kedjan fysiskt får plats, men vid lite högre hastighet slungas de ut och riskerar att ta i. Min erfarenhet är att det ofta fastnar pinnar och annat i kedjorna och då är det fort gjort att skada skärmarna...

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#353852
Gaffe skrev:av Gaffe » Idag, 19:11
Axwell, jag tänker att kedjan fysiskt får plats, men vid lite högre hastighet slungas de ut och riskerar att ta i. Min erfarenhet är att det ofta fastnar pinnar och annat i kedjorna och då är det fort gjort att skada skärmarna...


Visst, så blir det med ökad periferihastighet, din traktor kan nog ha högre maxfart än min.

Jag spänner kedjorna lite hårdare än vad som är det idealiska för att få det bästa greppet i djupsnö, släpper ut luft vid påläggning, ökar trycket efteråt och efterspänner några kilometer senare.
Sen får snökedjeproffsen ha sina rekommendationer, jag kompletterar dessutom sträckningen med halvelastiska rep på utsidorna av fälgen.

Långt ifrån säker, tror ändå att jag inte har så mycket mer än 30 mm skärm/däck, plus att där går 12 V- matningen till takbelysningen som är säkrad med 20 A. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Yanmar 1502d  
#353906 Jag har testat lite olika skruvdubb. Vilka sexkantiga skruvar som helst fungerar bra. Bäst för mig har korta franska träskruvar fungerat. Billigare än riktiga dubb och ett grymt fäste. Dock tär det på däckets klackar lite då det blir lite större hål men jag har kört fem år nu utan problem. Till framdäcken har jag satt små sexkantiga skruv från biltema a 25 kr burken ungefär. Varför jag började med vanliga skruv var för att jag tyckte de som är avsedda för ändamålet var för dyra samt att de slets snabbt och inte satt kvar i däcket speciellt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).