Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

989 inlägg 461070 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Reinholdsson  
#427685 Såg att Vahva Jussi har börjat sälja en 3tons vagn nu. Enligt deras Facebooksida finns den även med drivning. :smile:
Vettigt pris också, och kvaliteten är väl ganska bra på deras övriga vagnar?


http://cgnord.se/lantbruk/atv-tillbehor-
lantbruk/skogsvagnar-lant/kran-vahva-jussi-420.html

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#427698
Reinholdsson skrev:Såg att Vahva Jussi har börjat sälja en 3tons vagn nu. Enligt deras Facebooksida finns den även med drivning. :smile:
Vettigt pris också, och kvaliteten är väl ganska bra på deras övriga vagnar?


http://cgnord.se/lantbruk/atv-tillbehor-
lantbruk/skogsvagnar-lant/kran-vahva-jussi-420.html


Intressant, tack för den. Räckvidden verkar vara 4,2 meter, då blir det mycket lättare att rotera 5 meters bitar utan att det slår emot kranpelaren.
Perfekt för en minitraktor, synd att jag redan har en mindre Jahva Jussi-produkt som för övrigt motsvarar förväntningarna.

Möremaskiner tycks inte ha fått in den i sortimentet än.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#428964 Skulle behöva skaffa en förlängnings vajer till den kranmonterade hydraulvinschen. Tänker mig cirka 25 meter för att nå ett par stammar som ligger otillgängligt till. Har för mig att kranman sa att det är en dragkraft på 400 kg, så det är ju inte så kraftiga saker.
Någon som har tips? Tittade på skogmas vinschrep och vajer men tänker mig något färdigt med krok/kaus i ändarna.

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#430001
IMG_1484259350.405469.jpg


Gallrat björk. Blev några lass idag.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#430009
Gaffe skrev:
IMG_1484259350.405469.jpg


Gallrat björk. Blev några lass idag.

Ser trevligt ut, men vad är det för ventilpaket du har, trådlöst?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Pabene  
#430012 Gaffe,
Om det inte är så ofta du behöver mera dragkraft än 400 kg, så kan du ju skaffa ett enkelt block med krok. Då har du 800 kg kraft i blockets krok. Om vinschlinans krok då kan fästas i ett träd kommer kraften som vill flytta vagnen mot stocken, att begränsas till 400 kg.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#430022
Hema skrev:
Gaffe skrev:
IMG_1484259350.405469.jpg


Gallrat björk. Blev några lass idag.

Ser trevligt ut, men vad är det för ventilpaket du har, trådlöst?


Tack!
Jo det är ett trådlöst från IRC AB, är så nöjd med det valet! Slipper sitta i dålig ställning och spaka, står oftast på den lilla golvytan framför skärmarna på traktorn. Men kan ju hoppa ner och stå vid sidan eller gå och koppla vinschvajern.
Smidigt att koppla från/till vagnen, 2 slangar samt en elkontakt. Blir 2 slangar till "utanför" ventilpaketet till ramstyrningen.
Kan varmt rekommenderas, men kommer säkert till sin rätt bättre med hyttlös traktor där man jobbar mer flexibelt i och utanför traktorn.

Avatar Fallback

Yanmar iseki kubota osv

Gaffe  
#430023
Pabene skrev:Gaffe,
Om det inte är så ofta du behöver mera dragkraft än 400 kg, så kan du ju skaffa ett enkelt block med krok. Då har du 800 kg kraft i blockets krok. Om vinschlinans krok då kan fästas i ett träd kommer kraften som vill flytta vagnen mot stocken, att begränsas till 400 kg.


Såg att Kranman specade 800kg i dragkraft, så det blev ju dubbelt så bra utan block [emoji6]

Jo satt å kikade på på block, men oftast tycker jag den räckt till. Frågan är om dragkraften påverkas om jag förlänger vajern, dvs bara krokar i en förlängning. Tänker det är mer vajer som sträcks och effekten gör att det blir segare mm?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Whua  
#436266 Smyger in lite diskret i den här tråden med en fråga till er som förmodligen är mer insatt än mig i hydraulik å allt där till. Jag har nu bestämt mig för att bli en stolt ägare till en yanmar minitraktor. En timmer vagn med vajerkran är nu under byggnation i verkstaden. Tänkte då att en hydraulvinsch skulle vara smidigt och har surrat en del med elvinsch.se om hur väl en sån fungerar (jäkligt trevlig kille för övrigt) han poängterade dock att den dragvinschen inte har broms och att om jag lyfter upp en riktig bamsing så kommer sen sjunka ned när jag slutar lyfta, hur mycket hur snabbt kunde han inte uppskatta så då undrar jag om ni på forumet har erfarenhet av hydraulisk dragvinsch på en vajerkran och vart gränsen går där det blir så pass tungt att den sjunker för snabbt?
Här är vinschen https://www.elvinsch.se/kataloger/kateg ... etail.html

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Rolfnilsson400  
#436276 Kolla med vincharna som Kranman och Avestavagnen säljer, samma pris men då ingår radiostyrning.
Hur fort den du visat sjunker måste bero på vilken typ av ventil som du manövrerar den med

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Reinholdsson  
#436286 Jag har en hydraulisk vinsch från kranman och den har en snäckväxel mellan motor och vinschtrumma. Snäckväxlar är självlåsande och därför är det ingen risk att något rasar ner. Den håller med andra ord uppe minst lika mycket som den lyfter.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#436287 Finns även Wiemer.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#436300
Whua skrev:Här är vinschen https://www.elvinsch.se/kataloger/kateg ... etail.html

Tvivlar på att det är en lämplig vinsch !

Riktigt långsam, mer lämpad som bärgningsvinsch.
1,1 meter/minut vid flödet 10 l/min, som jag läser specen.
(Min elvinsch drar 8 m/min vid full trumma, och det är långsamt.)
För stark, minitraktorn kan inte hålla emot utan jordankare.

Satsa istf. på Weimers 1400 eller 1700 inkl. radiostyrning, alternativt Kranmans HV600 men där hittar jag ingen specs.

Mer Hydraulkunnig får gärna rätta mig :!:

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hema  
#436330 Weimers har en mindre som är mer motsvarande Kranman och Avestas. Men bäst är såklart att köpa vinsch som passar till hydraulpumpen på traktorn/hydraulpaketet. Kranman har 3st olika hydraulvinscher, en som de erbjuder på kran, en annan som sitter i fronten på Bisonmaskinerna (bärgningsvinsch) och slutligen den vinschen som sitter på P25:an eller snarare processorn.

Jag har hört många som tycker supporten hos Weimer är bra, själv bra erfarenhet av Kranman. Antar att Avesta är bra de med. Finns inget utrymme med att inte vara kundfokuserad i dagens konkurrens.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Whua  
#436344 Pratade med både weimer och kranman och de sa samma sak, att vinscharna inte är lämplig på en vajerkran till att lyfta. Dock hade kranman en modell med broms men den drog bara 300kg.. så ni tror att en weimer 1400 eller 1700 kan fungera trots allt? Det är ganska ofta jag får köra stockar som är 80cm eller grövre till sågverket. Vore skoj om vinschen pallade det. Har tidigare kört sånna stockar med en egenbyggd lunnare som hade elvinsch. Hade dock aldrig nå bekymmer att stocken sjönk när man slutade lyfta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).