Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta miniskotare.

17 inlägg 11685 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta miniskotare.

Mojjen88  
#281527 Hallå.Har nu en Terri 1000 med hyd kran,hyfsat nöjd med den.Har ungefär 60 ha skog som som jag försöker sköta,ta ut vindfällen, finns ju en del såna nu för tiden.Förstagallringar vill man ju också klara själv,men har lite för stenig terräng för Terrin under barmarkssäsongen.Är nu sjukt sugen på en Bison 6000,undrar om det finns någon som har erfarenhet av dom?Terrin är kanon när det är blött,men haverierna löser av varandra när det blir lite tuffare terräng tyvärr.En större skotare vill jag inte ha då jag uppskattar stickvägsfritt o lejer för större större avverkningar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta miniskotare.

Karlsson_98  
#282302 Är det inte Bison som är väldigt låg under? Då lämpar den nog sig inte till stenig terräng.

Kollat på Alstor? :smile:

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

skogshasse  
#282305 har du tittat på blocket det finns en malwa 360 där

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Mojjen88  
#282330 Tror det skulle funka med bison,är mest att banden får stryk av stenigt underlag ,inte så storblockig terräng jag har.Sen är det ju mycket rörliga delar i transmissionen på Terrin som havererar med jämna mellanrum på en gammal maskin.Alstor är nog kanske strået vassare men betydligt dyrare va?Ska titta på blocket vad Malwa är för nåt,är ju ganska stora pengar för dom här småmaskinerna.Tur att Terrisarna står sig rätt bra i pris så man har en grundplåt i alla fall om man hittar nåt annat :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282332 Ja eller varför inte en Vimek minimaster eller 606.

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Mojjen88  
#282335 Har nu tittat runt lite,snåltarmen slår till, ruggiga priser.Men å andra sidan så är det ju den "hobby"man har, folk köper ju båtar o husvagnar för ännu större pengar.Tycker det känns som Bison är mycket maskin för pengarna,tillvalen kostar säkert multum men jag skulle nog klara mig med vinsch bara.Osäker på om det ingår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta miniskotare.

Bax  
#282449 Det kom ut en Vimek 606 på Blocket nyss. Det är väl ca samma pris som en Bison (?)
Bara för info.

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Hema  
#282464 Malwan är väl kanon om du har pengarna. Tror inte man kan jämföra den med en Bison öht.
http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_360_miniskotare_54243914.htm?sa=1
Bild

Ser inte helt omöjligt ut för att välja något snäpp större hjul. Det lär väl Malwa kunna ge svar på.

Användarvisningsbild

Re: Byta miniskotare.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282467 Ser onekligen fin ut men när man är van att köra utan hytt känns det lite konstigt att kliva in där om det inte regnar förstås men då håller jag mig hemma.

Angånde byte till större hjul; På vagnen lär det väl inte gå, då passar ju inte robsonrullarna. Möjligen på framdelen men det beror på om den är anpassad för att ha samma hjulhastighet på fram hjul och vagn.

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Hema  
#282472 Mig veterligen har den inte robsonhjul såsom Vimek 600-serien. Men helt klart bör det finnas någon ratio mellan framm o boggihjulen. därför jag hintande om att prata med Malwa, då lär ha koll på saker o ting. De bygger maskiner i 2 miljonersklassen, så de lär kunna sina saker.

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Mojjen88  
#282473 Ja Malwan ser ju ut att spela i en högre division,tror Bison är mer i min nivå.Vore kanske värt att kala av ngr ha för finansiering,köper man en nu vid 46 års ålder borde man ju ha maskin så länge man orkar hantera motorsågen. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Mojjen88  
#282474 Ja Malwan ser ju ut att spela i en högre division,tror Bison är mer i min nivå.Vore kanske värt att kala av ngr ha för finansiering,köper man en nu vid 46 års ålder borde man ju ha maskin så länge man orkar hantera motorsågen. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

Mojjen88  
#282477 Ursäkta att jag stammar :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

skogshasse  
#282491
OAS-forests skrev:Ser onekligen fin ut men när man är van att köra utan hytt känns det lite konstigt att kliva in där om det inte regnar förstås men då håller jag mig hemma.

Angånde byte till större hjul; På vagnen lär det väl inte gå, då passar ju inte robsonrullarna. Möjligen på framdelen men det beror på om den är anpassad för att ha samma hjulhastighet på fram hjul och vagn.


är det malwan du tänker på i ditt inlägg för i sådana fall undrar jag var är robsonrullarna
Senast redigerad av skogshasse lör 07 jun 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Byta miniskotare.

mrvimek  
#282576 Ja hade tå terri förut och köpte mig en vimmel minimaster och sämre maskin finns det det inte . Guppigare vagn måste stå på knä när man kör kran . Så bison eller Alastor :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).