Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Viken ATW ?

8 inlägg 4570 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viken ATW ?

ORION 47  
#275781 Hej. Går i funderingar på att skaffa en begagnad fyrhjuling. Det är så att jag får all ved som jag behöver i skogen bakom vårt hus. Döda träd ock kullblåst. Ca 8 m3 travat per år. Men jag skall hämta den själv.
Kapar upp den i 45 cm bitar i skogen. Tänkte ha en liten vagn bakom.
Men vad jag vill ha är en registrerbar maskin så att jag kan åka till affären och till båten. Ca 2mil enkel väg. Hög fart är inte prioriterat. jag är pensionär. Det går inte att åka oregistrerat här, länsman är för flitig här, och trafikförsäkring är bra att ha.
Skogen är relativt lätt körd.
Men vad jag förstår gillar inte alla vägmaskiner inte alla vägmaskiner att dra på något .Under dimensionerad transmission?
Är det någon som har några bra idéer om vad jag skall söka?
Med vänlig hälsning Orion 47



   TS
Användarvisningsbild

Re: Viken ATW ?

Karlsson_98  
#275789 Polaris, Yamaha och Suzuki är nog de märken jag rekommenderar. Annars är Hondas fyrhjulingar riktiga slitvargar i skogen men tror inte de finns som vägreggade. Och Can-Ams mindre modeller funkar nog i skogen också (400-650cc)

Vilken prisklass har du tänkt dig?

Servostyrning är gött att ha i skogen, vi har en Polaris 500 som inte har servo. Riktigt tungstyrd blir den med lass bakpå.

Hittade några.. : http://www.blocket.se/alvsborg/Polaris_ ... m?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_K ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Viken ATW ?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275808 Om du har pengarna hade jag nog satsat på utv. Men dom blir fort dyra.

Avatar Fallback

Re: Viken ATW ?

Hema  
#275810 Ska du köra på både väg och skog är rekommendationen traktorreggat. Fast länsman kanske inte håller till i skogen? Då funkar Vägreggat.

Användarvisningsbild

Re: Viken ATW ?

anersimyra  
#275840
Hema skrev:Ska du köra på både väg och skog är rekommendationen traktorreggat. Fast länsman kanske inte håller till i skogen? Då funkar Vägreggat.
Vägregistrerat omöjliggör momsavdrag :sad:

Avatar Fallback

Re: Viken ATW ?

axwell  
#275848
anersimyra skrev: Ska du köra på både väg och skog är rekommendationen traktorreggat. Fast länsman kanske inte håller till i skogen? Då funkar Vägreggat.

Vägregistrerat omöjliggör momsavdrag :sad:


För traktorreggad :?: :?:

Nackdelen är väl annars att de inte skall gå snabbare än 40 kmh och att vissa fabrikat vill ha mer betalt.

Det blev fel i 1:a delen av citatet

Avatar Fallback

Re: Viken ATW ?

ORION 47  
#275875 Tackar det är bra information . Momsavdrag är inte aktuellt, är privatperson.
Skall åka ner till ATV handlaren i Mölndal och få lite information .40 kan duga det går väl att töja lite på det? återkommer när jag vet mer. Jag har inte bråttom så det kommer att ta litet tid.
Med vänlig hälsning Orion 47

   TS
Avatar Fallback

Re: Viken ATW ?

Hema  
#275876 Må så vara, men det är vad man har att välja på om man vill hålla sig i både skog och på väg.
Men sedan var hastighet inte något prioriterat.

Det jag kan säga om traktorreggat är att nya nu slipper ha en traktorstol, utan får köra med originalsadelen och köper du beg. så se till att du får med originalsadeln som många ÅF brukade skicka med. ATVn kan bli farlig att framföra i skogen med traktorstolen. Det ska vara originalsadel!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).