Små skogsmaskiner och övriga maskiner

honda trx 500 fpa

42 inlägg 36334 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: honda trx 500 fpa

Blivande snickare  
#267396 Var gick tornet av?
Nere vid vridhuset eller?
Är nog en flugtur man helst inte är med om och du säkert inte gärna gör om! :wink: :surp:

Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

anersimyra  
#267410 Du satt åtminstone " inomhus ". Jag känner en snubbe som körde en kran med sadel. Det var ombord på en arbetsfärja, att bultraden var utsatt för rost var något som var omöjligt att kontrollera. Han blev åtminstone kvar på däck när kranen " tog ett dopp "... :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: honda trx 500 fpa

BOGIZZ  
#268298 Har Honda å är hel nöjd med kvalitén på maskinen. Enda smolket i bägaren är diffen i framvagnen som inte är någon höjdare. Vet inte hur många gånger man har blivit stående med ena framhjulet snurrandes i luften...

Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

anersimyra  
#268302
BOGIZZ skrev:Har Honda å är hel nöjd med kvalitén på maskinen. Enda smolket i bägaren är diffen i framvagnen som inte är någon höjdare. Vet inte hur många gånger man har blivit stående med ena framhjulet snurrandes i luften...

Om du bromsar framhjulen så får du drivning på bägge. ?? :geek:

Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

unkisen  
#269307 Bultkransen som sitter ovanför fästet på kranen (Hiab) var omgjort med gängsång.. och stängerna gicka av...

   TS
Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

totte  
#269350
unkisen skrev:Bultkransen som sitter ovanför fästet på kranen (Hiab) var omgjort med gängsång.. och stängerna gicka av...


Inte konstigt, gängstång är som regel av mycket låg hållfasthetsklass, minns inte siffrorna nu men inte ens i närheten av en vanlig 8.8-bult.

Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

unkisen  
#269407 Nä de är en viss skillnad. :) Hur som så har man lärt sig läxan att kolla noga innan man börjar jobba... Nu till en annan fråga! Är de nån som testat Julas ved vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: honda trx 500 fpa

P-A78  
#270205
unkisen skrev:Nä de är en viss skillnad. :) Hur som så har man lärt sig läxan att kolla noga innan man börjar jobba... Nu till en annan fråga! Är de nån som testat Julas ved vagn?


Hej

Ja såg den i butik krantornet var snett och verkade klent. Själv har jag kellfri vagn med insats flak har sabbat två dragstänger p.g.a att dom viker sig där framstammen sitter men nu sitter det en grövre stång och den har inte gett vika.

M.V.H P-A78

Avatar Fallback

Re: honda trx 500 fpa

rocky96  
#280211 Hej,

Jag har en vagn som ser exakt ut som Julas ved vagn efter min TRX 500 FE. Inköpt på "Motorservice i Lagan".
Vagnen var riktigt billig men som med det mesta "man får vad man betalar för".

Den har ändå funkat riktigt bra efter en del förstärkning och lagning.
Jag byggde en egen kran med en CO vinsch. Men min erfarenhet är att vagnen är för vek för en kran, de stockar som för vagnen är lämpliga att vinscha går lika bra att dra och lyfta på egen hand så kranen är bortplockad.

Om man inte är blyg för lite fix så funkar den bra för vedkörning och klenare massaved men glöm timmerstockar.

Avatar Fallback

Re: honda trx 500 fpa

ducatisti  
#280308 Vagnen. (Jula look-a-like)Samma erfarenhet, det som "lurade" mig var att bommen/vinchen utlovades klara upp till 250 kg enligt produktbladet, så jag slog till fast jag tvekade före redan i butiken. Priset var delvis en orsak. Direkt vid leveransen insåg man att man fick vara glad om den klarade hälften. Ungefär "hälften" var också vikten på timmret när svetsen vid stolpen brast vid fotplattan, redan tidigt. Vid brottsanvisningen såg man tydligt att hantverket var under all kritik, så man borde reklamerat skiten men.....

....istället knyter Nordbor den berömda näven i fickan. Så den fick en kyss av svetsen, första gången. Bultar och muttrar som följde med var gjorda av målad pepparkaksdeg. Kör tillsvidare på den inställningen att jag smackar dit "riktiga" svetsar, bultar, muttrar och förstärkningar varefter det ger sig, för sönder trillar den i skogen. Övriga svetsar runt stolpen (för bommen) är nog det som ger sig nästa gång också. Själva chassiet i sig är "juste" och "duger" med tanke på priset men tillbehörs vinchen/bommen är snudd på leksaker.

Ett klart irritationsmoment var det faktum att vajern hoppade ur sitt spår titt som tätt och kilade fast sig i originalutförandet, om man vred bommen samtidigt som man vinchade. Detta p.gr av för litet urtag i hjulet där vajern löper i kombination med dålig passform (glipor på sidorna), så den är ombyggd men ska få fler uppdateringar. Nu börjar det bli bättre men kostat en hel del stilletid och svordomar. Rekommenderar verkligen inte vagnen till någon som inte "tar det för vad det är" och gillar att skruva, svetsa och svarva.

Hondan. Helt nöjd med kvalitén. enda jag kan klaga på är markfrigången och att växlarna ibland "försvinner" (tryckknapp) när man rör sig runt"N", så man måste gunga till vid stillastående för att komma vidare. Inget "fel", utan WAD, enligt ÅF.

Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

unkisen  
#282198 JA enligt era beskrivningar så hoppar jag nog kinesgrejer... Lägger nog till lite mer och köper svenskt ist! Är Hondavagnen nåt att ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: honda trx 500 fpa

Karlsson_98  
#282208 Har kört med myran vagnen en vinter nu och den har funkat kanon för det priset. ÅF varnade dock att man ska skippa kran på den då den somsagt är för klen för det. Och han sa även att man inte ska "dra ut" vagnen så att centrumbalken går förbi boggien. Då viker den sig.
Sen är den inte galvad utan bara "spraygalvad" eller vad man ska kalla det..

Lycka till med vagnköpet! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).