Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fråga om Järnhäst

6 inlägg 4622 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga om Järnhäst

Bax  
#257487 Hej!
På mitt jobb finns en äldre järnhäst.
Det verkar inte finnas nån växellåda på den så jag undrar, är den utan backväxel?

Hur backar/vänder man den annars?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257501 Hej! De tidigaste modellerna saknade mycket riktigt backväxel. Går nog bra om man bara planerar körningen med möjlighet att svänga.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Järnhäst

Bax  
#257505 Ok, tack.
Svårt att planera körningen ner från en släpvagn när det ligger en älg lastad uppepå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257548 Bredare släp så man kan vända maskinen runt sin egen axel? ;)

Skämt åsido så är det naturligtvis besvärligt, måste vara en av de första årsmodellerna ni har för redan -87 fanns det växellåda på dem.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Järnhäst

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257724 Om man bara skall backa några få meter någon gång kan man göra de med vinschen. Glöm dock inte att koppla loss båda klokopplingarna, det kan man göra genom att trycka in t.ex. lagom stora lister mellan växellådan och stagen som styr klokopplingarna.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Järnhäst

Homo abies  
#257760
th skrev:Om man bara skall backa några få meter någon gång kan man göra de med vinschen. Glöm dock inte att koppla loss båda klokopplingarna, det kan man göra genom att trycka in t.ex. lagom stora lister mellan växellådan och stagen som styr klokopplingarna.

Och plocka bort älgen innan du backar ;) :geek: :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).