Sida 1 av 5

8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Postat: sön 03 feb 2008, 21:59
av Pjatte
i alunda där jag bor så kommer det innom en snar framtid att byggas en skotare som ser ut som en alstor på anabola, alltså 8x8, 400 mm breda hjul som standard, 12 lagers, lastförmåga på ca 4-5 ton, 35 hk turbodiesel, hydrostatdrift på alla 8 hjul, alt. robsonrullar på vagnen, samt en skapligare kran, pris: ej fastställt pga. att det första exemplaret som jag skall prova fram ej har tillverkats än, men kanske runt en 300.000:-??
tillverkarens hemsida för frågor www.mactrac.se.

tänkte höra med er här på forumet om det finns någe intresse, ideer eller alternativa lösningar som ni vill att det skall finnas,

ring eller maila
073-655 09 83
info@pjattesallservice.com

eller varför inte bara vara vänlig att komentera??

MVH Daniel

Postat: sön 03 feb 2008, 22:09
av nutte
Såg att du skickat PM... men här finns ju en 8 wd... Kan tänka mej att den kan kosta en del men ja gillar principen... skulle dock vilja ha 400-500 x 22.5 istället för lite mjukare gång å bättre bärighet å högre frigång... sen bredden skulle ja låta bli ca 2 meter för ingen skördare är smalare så det finns ingen direkt anledning till å ha den smalare

Bild



Å den verkar me rejäl än vimek 606 med moheda kran osv... vet ju dock ej om denna är beprövad på nått vis...

Vill gärna ha bilder på "din" maskin under uppbyggnaden om det finns möjlighet..

Postat: sön 03 feb 2008, 22:22
av Pjatte
skickar järna lite bilder mm. om du vill, ska bara försöka ta mej tid till de, hjulalternativen var inte så tokigt förslag, kranen kanske inte blir en moheda eller dyrligr, kanske mer åt farma-hållet för att inte priset skall skena iväg för långt.
bredden blir faktiskt runt 1.90, men som sagt, den e ju tyvärr inte byggd och testad än.
scorpionen har faktiskt varit en liten förebild, men man vill ju inte "kopiera för mycket" men nått liknande blir det, fast man ska kunna lägga band på runt om, det blir lite knepigt på scorpionen pga. robbsonrullarna.
rullarna på denna maskins lastbärare kommer att sitta mera imellan hjulen om man vill banda, eller om man i stället vill kosta på sig "riktig" drift på alla 8 i bak istället.

Postat: sön 03 feb 2008, 22:53
av Skogsante
Det låter ju riktigt intressant. Ta och färdigställ konstruktionen! När tänker du visa upp den, du hinner väl inte till skogsnolia i juni?

Vad är den röda maskinen ovan förnågot?

Postat: sön 03 feb 2008, 23:21
av nutte
Skogsante skrev:Det låter ju riktigt intressant. Ta och färdigställ konstruktionen! När tänker du visa upp den, du hinner väl inte till skogsnolia i juni?

Vad är den röda maskinen ovan förnågot?


Maskinen ovan är en scorpion tdi

http://www.pergonova.se

Postat: sön 03 feb 2008, 23:25
av nutte
Pjatte skrev:scorpionen har faktiskt varit en liten förebild, men man vill ju inte "kopiera för mycket" men nått liknande blir det, fast man ska kunna lägga band på runt om, det blir lite knepigt på scorpionen pga. robbsonrullarna.
rullarna på denna maskins lastbärare kommer att sitta mera imellan hjulen om man vill banda, eller om man i stället vill kosta på sig "riktig" drift på alla 8 i bak istället.



Är det verkligen rulldrift på scorpionen? ja har inte sett nån irl men boggie lådorna ser så breda ut så ja trodde iaf att de va riktig drift med kedjor i lådorna å att det är hyd. motorn dom har satt mellan hjulen...
vet du nått pris på scorpionen?

Postat: sön 03 feb 2008, 23:34
av 970D
nutte skrev:
Pjatte skrev:scorpionen har faktiskt varit en liten förebild, men man vill ju inte "kopiera för mycket" men nått liknande blir det, fast man ska kunna lägga band på runt om, det blir lite knepigt på scorpionen pga. robbsonrullarna.
rullarna på denna maskins lastbärare kommer att sitta mera imellan hjulen om man vill banda, eller om man i stället vill kosta på sig "riktig" drift på alla 8 i bak istället.



Är det verkligen rulldrift på scorpionen? ja har inte sett nån irl men boggie lådorna ser så breda ut så ja trodde iaf att de va riktig drift med kedjor i lådorna å att det är hyd. motorn dom har satt mellan hjulen...
vet du nått pris på scorpionen?


det är ingen rulldrift på scorpionen...
ta hem denna broschyr som jag skickar där står allt om scorpionen:

Postat: sön 03 feb 2008, 23:41
av nutte
Om det inte är rulldrift på scorpionen hade det varit bättre att sära på hjulen å flytta ner motorerna så man kunnat använda band...

Postat: mån 04 feb 2008, 05:36
av Pjatte
tyvärr så går det tyldigen inta att länka till Mac Trac från den här sidan, men öppna ett nytt fönster och skriv in adressen.

tittar man på scorpionens hemsida www.pergonova.se så står det att de e hydrostatisk drift, men vad e ed då som ligger mellan hjulen???
det verkar ju vara bara rullar med drift som är nedsänkta mellan hjulen, det kallar jag fejk-hydrostatdrift, samma som på atg-rulle (alfta gallringsteknik) finns med på www.lantbruksnet.se


en riktig hydrostatdrift skall vara en redig hydraulmotor på VARJE hjul.

Postat: mån 04 feb 2008, 05:53
av swetrac
Scorpion är hydrostatdriven, men har boggielådor som divs av hydraulmotorn mellan hjulen.

Kommer du att ha hytt på den nya maskinen?

Kul med lite nya maskinprojekt!

Postat: mån 04 feb 2008, 07:52
av nutte
Pjatte skrev:tittar man på scorpionens hemsida www.pergonova.se så står det att de e hydrostatisk drift, men vad e ed då som ligger mellan hjulen???
det verkar ju vara bara rullar med drift som är nedsänkta mellan hjulen, det kallar jag fejk-hydrostatdrift, samma som på atg-rulle (alfta gallringsteknik) finns med på www.lantbruksnet.se


en riktig hydrostatdrift skall vara en redig hydraulmotor på VARJE hjul.



Håller inte riktigt me dej där... vi har ju en tigercatskördare, på den sitter hydral motorn presic som på scorpionen fast lägre (tigercaten är 210 bred med 500 hjul) å sen kedjor ner till varje hjul innuti boggielådan , då har du 4 motorer, annars skulle du ha 8 st, som kommer att ge upp ungefär samtidigt... blir heligt mycke dyrare, sen driver ju iaf en hel boggielåda (2hjul samtidigt) bättre än om man har hjulmotorrer då äre ju lätt att ett hjul kan slira, visserligen så ska du ha band på mest så spelar det nog ingen roll... men ja hade en skördare före mej när ja körde skotare som hade en nokka profil en 6wd, den hade sep hjulmotorer vilket inte gillades av ägaren då han fick sitta å diffa sej fram hela tiden, pga av att oljan letar sej mot den motor som går lättast å på en skotare är ju det sällan de hjul som driver....

Postat: mån 04 feb 2008, 16:13
av Mangan
Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.

Postat: mån 04 feb 2008, 17:32
av Pjatte
vad det gäller hytt så e det en prisfråga hos konsumenten, man kan få hytt om man vill, standard lite mer som en störtbåge med ett soltak eller liknande, men kan ju få rätt många scoteroveraller för ett hyttpris (till och med ett par kaffetermosar med om man har tur).

vad det gäller driften så kommer det troligtvis att sitta en karftigt överdimensionerad hydraulisk hjulmotor på varge hjul, eller bara på framhjulen och en robbsondrift i bak med robbsonrullen mer nedsänkt mellan hjulen så att man kan banda den runt om, utan att man e låst av bara ett alternativ.

vad det gäller driften av skotaren så är det absolut inga problem med den pga. att den e driven på alla 8 hjul och med två pumpar, en för vagnen och en fär traktordelen, för att kunna ta bort driften på vagnen vi transport vid längre sträckor med en så kallad "dolly".

Postat: mån 04 feb 2008, 20:00
av nutte
Mangan skrev:Scorpion satte de pris på ca 600.000:- i en annons i SkogsLand.



Priset är på en scorpion exakt 670´ + moms har ringt å kollat idag...

vet nån va vimek 606 kostar?

Postat: mån 04 feb 2008, 20:01
av nutte
Pjatte skrev:vad det gäller hytt så e det en prisfråga hos konsumenten, man kan få hytt om man vill, standard lite mer som en störtbåge med ett soltak eller liknande, men kan ju få rätt många scoteroveraller för ett hyttpris (till och med ett par kaffetermosar med om man har tur).

vad det gäller driften så kommer det troligtvis att sitta en karftigt överdimensionerad hydraulisk hjulmotor på varge hjul, eller bara på framhjulen och en robbsondrift i bak med robbsonrullen mer nedsänkt mellan hjulen så att man kan banda den runt om, utan att man e låst av bara ett alternativ.

vad det gäller driften av skotaren så är det absolut inga problem med den pga. att den e driven på alla 8 hjul och med två pumpar, en för vagnen och en fär traktordelen, för att kunna ta bort driften på vagnen vi transport vid längre sträckor med en så kallad "dolly".



Va har ni tänkt ha för kran på den då?