Sida 2 av 3

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: lör 28 dec 2013, 23:21
av Jonaslatt
Jobbigt att släpa en så stoe ljuddämpare bakom min lilla slunga.k

Förstår ändå inte skillnaden mellan 2-4takts ljuddämpare. .
Vad kan hända.?

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: lör 28 dec 2013, 23:38
av totte
Du kan få resonans om expansionskammaren råkar stämma ihop med varvtalet, innebär då att det "reflekteras" en tryckvåg bakåt som hindrar avgaserna att flöda ut fritt ur cylindern och minskar effekten radikalt vid vissa varvtal. Risken torde knappast vara stor med en typ Vespa-dämpare till en lågvarvig Briggs.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 03:30
av ord bind
2-t behöver bakpulsen för att få bättre fyllning av cylindern. det funkar så här:
straxt efter att kolven öppnat avgasporten ,öppnas spolkanalen som blåser
ut avgaserna plus en del av bränsleblandningen i avgassystemet.
lite senare stänger spolkanalen och det är nu bakpulsen kommer till nytta,
den trycker tillbaka bränsleblandningen ur avgassystemet in cylindern igen
pressis innan kolven stänger avgasporten.

detta gör underverk på trimmade 2-t men funkar bara bra vid vissa varvtal.

detta har även provats på 4-t bensin med mycket overlap (båda ventilerna öppna samtidigt)
och konstant varvtal o belastning men det har ej slagit i genom.
kanske något för hybridfordon? :wink:

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 03:54
av totte
Det är inte samma behov av det på en fyrtaktare eftersom avgaserna inte skall spolas ut av inkommande blandning, utan pressas ut av kolven. Så kallade avstämda "pipor" är vanliga på tvåtaktare i tävlingssammanhang, typiskt tävlingsmotorsågar och gokarts.

En standard 2T-dämpare är en kompromiss, dess viktigaste funktion (utom dämpningen) är att ge ett lagom motstånd så att inte alltför mycket färsk blandning spolas ut. Därför så tappar en 2-taktare ofta massor av effekt om man tar bort dämparen, en stor del av bränslet blåser rätt ut genom avgasporten. Om man borrar upp en 2T-dämpare kan man vinna en del kraft om man samtidigt kompenserar genom att ställa om förgasaren för att ge mer bränsle, vanligt att modda motorsågsdämpare så. Vinner i vridmoment, men knappast i varv.

Så en standard 2T-dämpare funkar ofta bra för en lite 4T också, kan behöva rymmas i utloppet en aning för att minska motståndet.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 09:56
av Slurfi
På en 4t med flera cylindrar så spelar pulsutjämningen mellan cylindrarna en viss roll.
Med avstämda headers som har crosspipe över till de andra cylindrarna så kan man få
ett lägre ljud samtidigt som man får lättare flöde och därmed bättre motoreffekt.
Ibland förekommer även värmeisolering av grenrören för att dels skydda motorutrymmet
från hög temperatur men även för att förbättra flödet och den totala förbränningen
av avgaserna, längden på isoleringen kan vara ungefär en meter.
Det brukar rekommenderas att man har ljuddämparen så långt bort som möjligt från
motorn som möjligt för att pulserna ska hinna utjämnas med varandra i volymen som
finns i själva avgasrören mellan topplock och ljuddämpare.
Ibland ser man ett galler i mynningen på avgasröret och det är till för att slå sönder
ljudvågorna en sista gång, helt utan att ge nåt motstånd öht.
Bara lite funderingar på morgonkvisten.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 13:47
av totte
Sant Slurfi, det blir mer komplext med flera cylindrar.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 15:53
av Jonaslatt
Jag har införskaffat en ljuddämpare ifrån en cross moped. Så kommer ändå prova och se hur det kommer bli. Återkommer när jag har resultat.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 16:20
av viktor meck
Org dämparna till 2-t scootrar (vespa) har nästan ingen expantionskammare. De stryper motorn på det sättet på en 2-t

Bild på orgdämpare till honda dio 2-t scooter
www.racing-planet.se/reservdelar-scoote ... sAs_EPMAcw

Men ett ett sånt här sportsystem till 2-t ska man inte ha. Där syns expantionskärlet (stora burken) den lilla burken är ljuddämparen. De passar inte på en 4-t. Men sätter du den på en 2-t scotter då jäklar då kmr du upp i 75-80km/h. bild på effektsystem till gilera stalker 2-t

www.racing-planet.se/reservdelar-scoote ... sAvKUPMAcw

Så en org dämpare till en 2-t scooter funkar

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 16:38
av Jonaslatt
hmm nu börjar jag förstå.

Jag fick tag i en sån här.
https://www.google.se/search?q=original ... B640%3B463

fast med ett rör framför på ca 30cm

funkar det?

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 17:04
av Slurfi
Tryck dit det och filma så ska vi nog kunna bedöma någorlunda.
Möjligen kan man tjäna nån db om man leder ner avgaserna i inmatningen?

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 17:25
av Jonaslatt
Slurfi skrev:Tryck dit det och filma så ska vi nog kunna bedöma någorlunda.möjligen kan man tjäna nån db om man leder ner avgaserna i Imatningen?


Tänkte först detta. Men funderar på om det kanske blir ett ekande ljud istället. Men samtidigt kommer det va snö där och snön dämpar ljudet

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 22:52
av totte
Skulle inte skicka ner avgaserna där, du får en varm fläck där snön smälter, vatten sipprar neråt och sen fryser det fast.

Jonaslatt skrev:hmm nu börjar jag förstå.

Jag fick tag i en sån här.
https://www.google.se/search?q=original ... B640%3B463

fast med ett rör framför på ca 30cm

funkar det?


Funkar nog. Bara att fixa en vettig anslutning och sätta dit. Det är inte precis en högtrimmad precisionsmotor det gäller. En lågkomprimerad sidventilmotor som inte är ett dugg kritisk på nånting egentligen.

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: sön 29 dec 2013, 23:48
av Slurfi
Men kanske lite frän visuell effekt när avgaserna blandas med snöblåset?

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: mån 30 dec 2013, 02:00
av ord bind
ser helt ok ut. :grin:

Re: Funderingar kring ljuddämpare snöslunga

Postat: ons 08 jan 2014, 12:13
av Jonaslatt
Äntligen fick jag igång svetsen och provade montera på ljuddämparen.
bild : http://www.ladda-upp.se/bilder/wxzmgtuzbbxdqr/

Men märkte ganska fort att detta inte gick.
Ljuddämparen brann typ upp på 30sek. Och jag skulle känna på ljuddämparen efter ca 15sek körning. Och min handske brann upp direkt.

Tips?