Sida 1 av 1

Kranman 1600

Postat: mån 23 dec 2013, 20:03
av RICKE3
Funderar på att byta in min t1100 med vk15 kran på mot en t1600.
Har inte sett några kommentarer om denna vagn men är det nån här som har en eller vet om det är ett bra köp?

Re: Kranman 1600

Postat: mån 23 dec 2013, 20:22
av Qkeeper
Just beteckningen/varianten T1600 är ju ny. Den är väl byggd med samma kvalitéts delar som deras andra vagnar fast utan drift så med andra ord bra grejer.

Har du snäll terräng så du inte behöver driften är det bara att köpa :)

Re: Kranman 1600

Postat: mån 23 dec 2013, 20:25
av RICKE3
Ja terrängen är bra o när man fastnar så brukar det gå bra att vincha sig loss.

Re: Kranman 1600

Postat: mån 23 dec 2013, 21:27
av skogsbonne
snåla inte utan köp med drivning

Re: Kranman 1600

Postat: mån 23 dec 2013, 21:44
av RICKE3
Jag kommer bara att köra 50-60 kbm o andra gallring hos bönderna här omkring. Tycker att drivningen var dyr för det jag ska använda den till.

Re: Kranman 1600

Postat: sön 05 jan 2014, 18:10
av RICKE3
Ni som har drift på era vagnar, hur ofta använder ni det?

Re: Kranman 1600

Postat: sön 05 jan 2014, 19:06
av svampbob
Har jag lastat tre gripar på vagnen så åker driften i. Det blir så mycket lugnare färd genom skogen med driften i man behöver aldrig ta fart för att komma över ett hinder utan man bara tuffar på. Direkt när jag kommer ut på vägen så åker både drift och fyrhjulsdriften på atv ur.

Re: Kranman 1600

Postat: sön 05 jan 2014, 19:21
av Qkeeper
Den ligger oftast i som svampbob skriver så blir det lugnare gång över hinder.

Re: Kranman 1600

Postat: sön 05 jan 2014, 19:51
av Sigge
Som de andra skriver, så är driften i så fort som jag svänger ut i skogen. Lugnare gång, lättare och backa + broms = bara fördelar. Jag lyssnade på frugan som sa "Köp ordentligt den här gången, så vi inte behöver byta igen." Lyssna på min fruga du också! Enligt mig, så är driften mer värd än kranen om det är blött eller tuffare terräng!!

Re: Kranman 1600

Postat: tis 07 jan 2014, 11:42
av skogsbonne
använder driften så fort 4hjulingen slirar, den går för sakta för mig för att jag ska använda den så fort jag kommer in i skogen

Re: Kranman 1600

Postat: ons 08 jan 2014, 00:17
av BOGIZZ
memberlist.php?mode=viewprofile&u=2363



Ååå en sån fru vill jag också ha :)

Re: Kranman 1600

Postat: ons 08 jan 2014, 21:49
av RICKE3
Nu har jag bokat en T1800 årsmodell 2010 istället. Om det är nån som har en sådan så får ni gärna skriva vad ni tycker om den. Fördelar och nackdelar samt är det nåt speciellt man bör kolla på? Priset 64000kr+m för sån bör väl också vara bra om den är i bra skick.
Pratade med Kranman idag och dom sa att dom sålt ca 500 vagnar. Jag fick mer för min T1100 än jag räknade med som tur var.

Re: Kranman 1600

Postat: ons 08 jan 2014, 23:31
av Qkeeper
Låter som en bra investering! :) Alltid bra att kika över svetsar så gott man kan och om det finns ordentligt med fett överallt gärna mycket så de nästan ser grisigt ut då äre ju åtminstonde välsmort ;)

Re: Kranman 1600

Postat: ons 08 jan 2014, 23:36
av svampbob
Jag hoppas att det är ramstyrning på den. Den behöver man när man slingrar sig fram och plockar ett träd här och där.

Re: Kranman 1600

Postat: tor 09 jan 2014, 05:58
av RICKE3
svampbob skrev:Jag hoppas att det är ramstyrning på den. Den behöver man när man slingrar sig fram och plockar ett träd här och där.



Tyvärr det tror jag inte. Får väl göra extra breda basvägar hos bönderna istället. :grin: