Sida 1 av 8

Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 16:42
av Pe_Er_79
Jag har fått låna en Kingquad och en Avesta MS38. Det bestämdes för en tid sedan att jag skulle plocka hem det här ekipaget igår. Och naturligtvis så måste det dyka upp en storm (Sven) till idag och vända upp och ner på tillvaron.. :sad:
Men men det var idag som den första provkörningen skulle äga rum och så blev det, vägrar låta en storm hindra mig!

8129

Nu ska jag berätta vad jag tycker om vagnen så här långt.. Den är extrautrustad med ramstyrning, flyttbar boggie, Honda motor och vinch.
På grund av vädret så har jag inte kört så mkt idag, som jag hade velat. Men jag tycker att vagnen är helt ok på dom flesta punkterna. Ramstyrningen är underbar, den flyttbara boggien har jag inte haft någon större glädje av än men det finns inget negativt med den. Kranen tycker jag är helt ok men jag hade gärna velat ha utskjut på den. Mönstren på däcken tycker jag är i absolut klenaste laget, jämför däcken på Kranman 1900 med Avestavagnen...det är lite skillnad. Sen verkar det som att vagnen endast driver på en sida i taget, tycker det vore bra om det gick att "spärra diffen" vid behov, kan vara bra med 100% 4x4 om man hamnar i dåliga situationer.
Sen är jag kraftigt missnöjd med drivningen på vagnen! Det fastnar omgående snö på drivrullen och det byggs på snabbt. Dröjer inte länge innan rullen börjar slira, några ögonblick senare så sitter det en rejäl bana med hårt packad snö, runt hela rullen. Snön är så packad och slipad efter ett tag, så att det är som en isbana runt hela rullen och därmed så är all drift på vagnen borta.. Så här ser det ut när det har börjat byggas på med snö:
8130

Om man gör ren rullarna så krävs det typ 50 meters körning, sen börjar man få problem igen.
Det är ca 5 minus grader här och inte kramsnö. Jag hoppas att jag får prova vagnen vid lite andra temperaturer under helgen. Om det här problemet med att snö fastnar på drivrullen fortsätter, vid andra temperaturer, då är vagnen enligt mig helt värdelös i snö och absolut ingenting som jag skulle vilja ha i min maskinpark!

Kommentarer kring detta med drivrullarna? Någon som haft liknande problem med drivrullar på andra typer av vagnar?
Jag hade gärna velat prova en Kranman 1900 också, vid dom här förhållandena som Avestavagnen har fått jobba i. Kranmans vagn har andra däck och en annan drivrulle. Hela konstruktionen mellan rullar och däck är annorlunda och det känns som att det är till det bättre..teoretiskt i mitt huve just nu.. =)

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 16:57
av jannee
Rullen måste väl var feljusterad, hade något liknande system på lastbilar för i tiden, kallades för Robsondrive, när man tryckt ned den rullen så fanns det ingen chans att något kunde fastna där inte, då är ändå lastbilsdäck betydligt mer finmönstrade.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 17:31
av anersimyra
Jag har visserligen inte 38:an, jag har en 4,2 H. Jag har aldrig haft liknande problem på den i vart fall. För övrigt har du ju ett riktigt fint ekipage.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 17:46
av svampbob
Jag har 38an och körde förra vintern i alla snöfören och aldrig att jag fick något problem med snö som fastnar. Håller med föregående om att det måste vara något feljusterat på din vagn.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 17:53
av Pe_Er_79
jannee skrev:Rullen måste väl var feljusterad, hade något liknande system på lastbilar för i tiden, kallades för Robsondrive, när man tryckt ned den rullen så fanns det ingen chans att något kunde fastna där inte, då är ändå lastbilsdäck betydligt mer finmönstrade.


På den här vagnen så sitter rullen fixerad på samma plats, alltid. När driften sen aktiveras, så sker det genom att hjulen trycks mot rullen med hydralik. Och det trycks ihop så pass att rullen trycks in lite i däcken. (när det byggts på med snö på rullarna så trycks däcken in ännu mer, där däck och rulle/snö möts) Det här systemet ska enligt Avesta folket, ge bättre friktion mellan rulle och hjul... Jag tror inte att något är feljusterat. Möjligen kanske det skulle vara lite högre lufttryck i däcken.. Får kolla hur mkt det är i dom imorrn. Nån som vet hur mkt det ska vara i dessa däck?

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 17:54
av Pe_Er_79
svampbob skrev:Jag har 38an och körde förra vintern i alla snöfören och aldrig att jag fick något problem med snö som fastnar. Håller med föregående om att det måste vara något feljusterat på din vagn.


Då vet du vad det ska vara för lufttryck i däcken?

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 18:19
av axwell
Brukar ha drygt en bar, på vagn utan drivrullar.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 18:34
av jannee
Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 19:37
av Pe_Er_79
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.


Oj då, det var ett högt tryck.. Ska kolla imorgon vad jag har för tryck.
Det låter på dig som att däcken inte ska tryckas in nämnvärt, vilket mina i allra högsta grad gör nu. Så jag hoppas att det är det här som är problemet, att det är alldeles för lågt tryck i däcken..
Det ska vara 8-lagers däck på kärran, enl tillverkarens hemsida.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 19:44
av Mikael
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Det är nog bäst och kolla upp tillverkarens rekommendationer före det sker en olycka. :???:

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 19:49
av Pe_Er_79
Mikael skrev:
jannee skrev:Beror lite på hur många lager men 5 kg - minst.
Trycks fortfarande däcken in = rullarna isar igen, skulle jag i alla fall öka till 7 kg.
Men kolla först vad du nu har.

Det är nog bäst och kolla upp tillverkarens rekommendationer före det sker en olycka. :???:


Sant. Men det är ju helg nu, omöjligt att få tag på någon.. =(
Brukar stå max tryck på däcksidan, ska kolla det också imorrn...

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 20:15
av anersimyra
Stopp och belägg, vid leverans är trycket ca 0,8 bar. NOLL KOMMA ÅTTA.. :surp:

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 20:21
av anersimyra
Troligtvis är det " perfekta " förhållanden för att is ska bildas på rullarna. Det är alltså något som kan ske om oturen är framme.

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 20:31
av Pe_Er_79
anersimyra skrev:Stopp och belägg, vid leverans är trycket ca 0,8 bar. NOLL KOMMA ÅTTA.. :surp:


Olika bud här..jäkla skillnad på 0,8 eller 5bar.. :smile:
Kör du själv med en MS38?

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Postat: fre 06 dec 2013, 20:33
av Pe_Er_79
anersimyra skrev:Troligtvis är det " perfekta " förhållanden för att is ska bildas på rullarna. Det är alltså något som kan ske om oturen är framme.


Vad menar du med perfekta förhållanden? Dåligt däcktryck i kombination med ny snö eller...