Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44216 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#247091 Fruktansvärt rolig tråd!

Kan inte moderator lyfta bort den här diskutionen till en egen "ATV vs traktor" tråd?

Ska nog tipsa han som röjer bygatan här hemma att byta bort sin feta new Holland mot en fyrhjuling, det funkar ju tydligen lika bra?

Visst han kanske fryser lite, men han får ju tillbaka några hundra tusen! Så han kan köpa sig en fin skoteroverall.

En atv funkar säkert jättebra till det mesta, men att ersätta traktorn köper jag inte! Dessutom vore det kul att se en hoj som har gått tre, fyratusen timmar. I vilket skick är den?

Jag har själv en can am 400, & jag kör med den så gott som dagligen! Det är en fantastisk maskin!

Men om jag var tvungen att välja bort hojen eller 430:in så åker hojen alla dar i veckan!

Finns MÅNGA saker hojen inte kan men som traktorn klarar av, omvänt blir en ganska kort lista.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

husqvarna_med_sthil  
#247092 Jag tycker de ser så små ut och lätta men jag har antagligen fel, för det fungerar ju uppenbarligen eftersom de används till plogning. Man måste ju prioritera i utrustningen tyvärr och det finns platser på skiftet där jag skulle ha stor användning av en fyrhjuling. Hämta vindfällen där det är omöjligt med traktorn eller när det inte är snö så det går att använda snöskotern och doningen.

Dock har jag för stor tillgänglighet med traktorn över marken för att en atv får gå före en huggarvagn till traktorn men en atv står på önskelistan. Som nån sa, det ska vara roligt och man ska tro på grejerna oavsett vad det är. :)

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Domppi  
#247095
svampbob skrev:
Magnus M skrev:
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..


Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.

Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut ved :surp: Det blir inga billiga vedpinnar.

Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.

Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.

Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år :???:

Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål :???:

Magnus M


Ja man borde kanske vara rädd om resurserna och stoppa alla överblivna slantar i röda korsets bössor istället för att unna sig en massa onödigt dyra maskiner för att dra hem några vedpinnar med.

Nej något skoj måste man unna sig med sina surt förvärvade slantar och jag tycker att en hydraulkran är roligare än en Q7



Var och en gör väl som man vill,jag har inte hört nån som frågat om det lönat sig/gått med vinst vid köp av tex.husvagn,båt,motorcykel eller liknande...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Qkeeper  
#247098 En sak de flesta av oss har gemensamt här är att skogen är vår hobby och kan man förena nytta och nöje är ju det ett plus:)

Yrkesmässigt håller jag med om att en fyrhjuling har mycket svårt att hävda sig. Projekten där en fyrhjuling passar bäst är givetvis färre en för en traktor med huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#247099 Du Husqvarna_med_stihl, har du en vindfälla som ligger så risigt till så du inte ens kommer dit med BARA traktorn, då kan det gott ligga kvar, lite död ved ska man ju ha i skogen + du har på tok för tätt mellan stammarna - för böveln GALLRA.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247110 jag skulle välja bort 430:in hemma alla dagar i veckan, dom få gånger man behöver traktorn till plogningen kan jag fråga grannen lite snällt och dom gångerna kommer bli lätt räknade.

Det är inte många som har en atv varje dag i yrkesbruk men dom är bättre än vad många tror för dom tar sig i princip överallt i skogen och klarar att ploga gården samt grusvägar

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#247123 Här är man borta 2 dar och så kommer man in i världens virrvarr om vem somvetvadhur och mest.

Underbar debatt. Tror jag fick mitt svar för några sidor sen.

Hur gör man upp en eld bäst? Det verkar vara lika svårt att svara på som hur man ska investera sina pengar på gården man skaffat. Skönt att vi inte är ensamma om dessa problem. Eller utmaningar kan man ju kalla det.

För min del så kan jag göra mer med en lämplig traktor eftersom jag plogar o har lite får (köra hösilge bollar ) och odlar potatis. Allt detta kan man säkert göra med en atv ochså men jag tycker det är trevligare med järn o vikt än plast o smidighet. Men jag skulle gärna ha en atv när fåren smiter på höstkanten 5 ggr per vecka då dom kan vara ett par lägdor bort när man kommer hem från jobbet. Får se vad man gör.

Jag vill ju ha en maskin som jag kan göra allt med. Kanske vore en atv av järn det bästa. Allså en stor sån sån med hytt o kraftuttag. Fast snabb. ;p

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

machonisti  
#247129
kungsis skrev:
skogsbonne skrev:Skulle köpa en atv med kranvagn till finns begagnade under 150k


= Leksaker som man har för att det är roligt att gasa i bland och motiverar inköp, för att lugna samvetet, med att de går att köra i skogen med.
Köp en liten 4x4traktor i stället. Du får den för samma pris och kan använda den till en väldigt massa saker som du inte kan med en ATV. Den dagen du kan köpa en ATV med 3-punkt (riktig sådan) och kraftuttag, till vettigt pris, så kan jag tänka mig att tänka om.

M.v.h
Kungsis

Håller riktigt in i H fullständigt med!!!!

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247142 ^:)^

Atv av järn med med 3punkt o kraftuttag!
Låter som en Holder A55:-D

Magnus M

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Tosca  
#247147
Skarvikarn skrev:Underbar debatt. Tror jag fick mitt svar för några sidor sen.

Men jag skulle gärna ha en atv när fåren smiter på höstkanten 5 ggr per vecka då dom kan vara ett par lägdor bort när man kommer hem från jobbet. Får se vad man gör.

Du kanske skulle kolla på Rokon, de verkar svåra att hitta begagnade men de verkar smidiga att ta sig fram med.
Jag vet inte vad de kostar jämfört med en fyrhjuling, men du har ju alla möjligheter öppna än så länge se det kan ju vara värt att överväga.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

kungsis  
#247149
Magnus M skrev:^:)^

Atv av järn med med 3punkt o kraftuttag!
Låter som en Holder A55:-D

Magnus M


Har ibland funderat på att sälja min Victor och köpa en sådan. Men sedan så tänker jag en gång till och inser att det går ju inte att göra. Jag bara måste ha kvar min gamla goding. Bara ljudet gör att jag skulle ångra mig. Men en Holder A55 är nog mera användbar.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247157
Skarvikarn skrev:Här är man borta 2 dar och så kommer man in i världens virrvarr om vem somvetvadhur och mest.

Underbar debatt. Tror jag fick mitt svar för några sidor sen.

Hur gör man upp en eld bäst? Det verkar vara lika svårt att svara på som hur man ska investera sina pengar på gården man skaffat. Skönt att vi inte är ensamma om dessa problem. Eller utmaningar kan man ju kalla det.

För min del så kan jag göra mer med en lämplig traktor eftersom jag plogar o har lite får (köra hösilge bollar ) och odlar potatis. Allt detta kan man säkert göra med en atv ochså men jag tycker det är trevligare med järn o vikt än plast o smidighet. Men jag skulle gärna ha en atv när fåren smiter på höstkanten 5 ggr per vecka då dom kan vara ett par lägdor bort när man kommer hem från jobbet. Får se vad man gör.

Jag vill ju ha en maskin som jag kan göra allt med. Kanske vore en atv av järn det bästa. Allså en stor sån sån med hytt o kraftuttag. Fast snabb. ;p


Kan säga att dom är väldigt bra att ha när man jagar och flyttar får :lol:
Vi kör vitbalar med atv ;) dock inte lika smidigt som med frontlastare på traktorn men skam den som ger sig :grin:

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

husqvarna_med_sthil  
#247161
jannee skrev:Du Husqvarna_med_stihl, har du en vindfälla som ligger så risigt till så du inte ens kommer dit med BARA traktorn, då kan det gott ligga kvar, lite död ved ska man ju ha i skogen + du har på tok för tätt mellan stammarna - för böveln GALLRA.


Hoppas du har rätt :lol: Jag ska lära mig att köra fullt ut i skogen med det jag har (traktorn) i första hand, sedan kan jag ev ta ett mera underbyggt beslut hur stort behovet för ytterligare maskiner är men ditt inlägg stärker ! Man täcker mycket med traktorn. Min far sa ibland när jag pratade om atv som skotare att jag borde nyttja traktorns fulla potential istället när det faktiskt finns en kanonfin 4wdtraktor osv och det rådet tänker jag följa, det känns både vettigt och klokt.

Vad gäller gallringen så har du helt rätt, det behövs gallras ! Tur det är så jädra roligt ! :)

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

lissnils  
#247182 Ja nu blir mitt inlägg inte facit på något vis eftersom jag i ett antal års tid grunnat på precis det som TS efterfrågar. Men så här blev det för mig i alla fall:

Förutsättningar: Tar vid årsskiftet över 50ha. Ingår även en fäbodstuga på fastigheten som jag rustat sista 4-5 åren. Bestånden är myyycket grovt fördelat enligt följande:
- 20% där andragallring utförts.
- 40% eftersatt röjning/förstagallring
- 30% yngre bestånd - röjning i olika stadier.
- 10% som är avverkningsbart

Saker som farsan "skickar med" så att säga:
- ATV Yamaha 350 från nittiotalet med vedvagn.
- Motorsåg Husqvarna (minns inte modell men den betraktas som sk proffssåg)
- Röjsåg Husqvarna eller Jonsered (får välja såg själv - går nog på husqvarnan)

Det jag redan har kompletterat med är:
- Jinma 304 med en 3 tons Rexon 30-70(3,5m kran). Vagnsstyrning och radiostyrd hydraulvinsch. (Finns lite bilder på min blogg)
Orsaken till att jag valde liten traktor är främst att jag är nyfiken faktiskt. Har kört mkt ved med ATVn och vet hur slitsamt det är att lasta på/av själv. Visst kunde jag gått på en ny och lite större ATV med en hydraulvagn men nu är ju ATVn kvar och de delar av skiftet där traktorn visar sin klumpighet så kan ATVn användas. Avser försöka sköta förstagallringen själv - ta ut ved till mig själv och ev sälja massa/ved om jag blir så effektiv som jag tror när jag sitter här och filosoferar vid köksbordet :lol: Har bara haft Jinman en vecka och har inte hunnit skaffa mig ngn erfarenhet alls om vad den klarar. Känner mitt skifte utan och innan och vet att terrängen är kanon till 95%. Ett plus är såklart trepunkten och kraftuttaget: jag kan ploga vägen upp till stugan(försökte med ATVn men se det gick inte), låna slaghacken av polarn och köra av åkern vid fäbodvallen.
Ett minus, i alla fall än, är transportbiten. Har ca 2 mil enkel resa till skiftet. Visst kan jag nog stå ut med att hjula nån gång men inte varje. Har varit så enkelt att köra upp ATVn på släpvagnen och åka varje morgon. Har en bekant som håller på och bygger ett släp så att en traktor går på. Vi får se om det går att använda för mig i praktiken.

- Kedjeröjare kommer jag att låna en av gubben som har grannskiftet för att kolla om det är nåt som kan effektivisera mig i de sena röjningarna. Men såklart har de bestånd som inte är eftersatta förtur tidsmässigt. Principen med kedjeröjaren verkar (återigen härifrån köksbordet med kaffekoppen inom bekvämt räckhåll 8) ) i mina ögon mkt bra och ergonomisk. I synnerhet för en "hobbyskogsägare" vars plan är att beta av 4-6 ha/år. Proffsröjare kan jag förstå att är så vana och skickliga med klingsågen att de inte vinner några större fördelar av kedjeröjaren.

- Älgdragaren, fiskekompisen och leksaken ATVn får sig nya däck förmodligen.

Med lite snöblad, lampor etc så kommer jag nog upp i 150tkr med denna "rigg".

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247188 Ska du ta grejorna med dig hem varje dag? :surp: Har inte mer än 15 km till mitt bortre skifte men skotaren har inte varit på gårdsplan på ett och ett halvt år. Snitt två -tre trailertransporter på året som som kostar knappt 5000. Inte mycket för att slippa krångla med kedjor och åka och drälla efter vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).