Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48697 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247536 OK, det är ju mystiskt, min är 8 hk också. Den går till sista skvätten, sen går den inte, som jag märkte häromdan när jag skulle ha igång den :oops:

Har för mig att vi snackat om det här innan, minns inte riktigt nu. Men har du nåt bensinfilter på ledningen som är tätt? Kollat att det inte är nästan igenpluggat i utloppet från tanken eller i nån nippel? Annars kan jag inte begripa vad det skulle vara.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247543 Nej inget filter eller annat i vägen, tömde tank och servde lite för en vecka sedan. verkar som det blir uppförsbacke på slangen, den är bytt och är osäker om dragningen på den är rätt.

Honda 88 vad är problemet att lägga upp bilder?

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247556 Finns int emycket att välja på om dragningen, ut framöver, runt motorn och ner till förgasarn. Lite uppförsbacke borde inte göra skillnad, alltså om den hänger ner och sen går upp igen. Om det inte är så att den drar in luft nånstans, men eftersom det inte är nåt sug i slangen borde det snarare läcka ut i så fall.

Du ser min slang tydligt på den här bilden, ligger på remkåpan:
131129_5.jpg



Har du kollat så du har rätt höjd på flottören? Och att det är fullt flyt in till flottörhuset från slangen?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247619 kollar man noga så ser du att den flyttat sej i sidled

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247620 här har du väl ett fin objekt i vinter totte http://www.blocket.se/vasternorrland/Sn ... m?ca=7&w=3

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247685 har testat nu å lagt bricka emellan axeln till den rörliga brytaren å de blev exakt som förut.
Någon som har någon bra ide ??
är så less på dendär maskinen nu! snart blir de skrot! 😡 😈 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247692 Jag tycker du borde få en gnista fast brytaren sitter så där, om du vrider axeln lite sakta så motorn snurrar öppnar och stänger brytaren då?

Om du släpper på skruven som håller brytaren lite grann, kan du då vrida cylindern och känna om den åker in i ett hack, om jag ser rätt på din bild borde det vara moturs.

Du har inget på kring den andra brytaren som ligger mot jord som orsakar felet nu?
Det verkar ju som den gick när du bytte kabel.
Det räcker ju med minsta tråd för att förstöra allt.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247698 Nej de blir inge gnista när den ligger "snett". ja den öppnar å stänger. och den igger även i de "sk" hacket.
Den ligger inte jord någon stans.

De får bli skrot av de här fanskapet nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#247701 OK.

Om brytaren öppnar och stänger så är nog inte felet brytaren, vore det jag så skulle jag plocka bort kabeln och om det är något annat på den fasta brytaren och prova då om du får någon gnista. (vad tror Totte?)

Men du kanske ska vänta någon dag.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247702 tar du bort kebel/kablarna så kan du ju glömma å få ngn gnista..

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247716 Jag för min del har snart uttömt det jag vet. Tycker inte heller att den lilla sidoförskjutningen av brytarna skulle göra skillnad, förutsatt att dom är nya, rena och blanka. Monteringen ser helt OK ut för övrigt. Jo du kan ta bort den röda kabeln, den går väl till stoppbrytaren, den svarta går upp till spolen om jag ser rätt. Får du gnista om du lossar den röda så är det kortis nånstans. Annars vet jag ta mig tusan inte.

Ett sätt är ju att köpa en elektronisk tändmodul, kostar väl runt en femhundring.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247867 sidoförskjutningen är de de hänge på. när jag lägger rätt den så gott de går så får jag gnista. men sen när jag rullar ut maskinen för å provstarta så har dom flyttat sej.
får väl prova å ta bort den röda kabel IGEN.
och nej jag tänker inte lägga ut ett ända öre till på dendär maskinen!! skrot som gäller

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#247868 Då är brytarspetsarna inte rena ordentligt gissar jag, det skulle bli kontakt även om dom åkt en liten bit åt sidan. Ta mycket fint slippapper minst 600 och dra mellan spetsarna, tvätta efter med sprit och blås med tryckluft om du har, annars dra ett rent vitt papper emellan några gånger.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#247869 har rengjort dom massvis med gånger..

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Blivande snickare  
#247940 Skrota den inte. Ta istället en paus på några dagar eller vecka så kanske gnistan kommer tibax för dig åxå :mrgreen: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).