Sida 3 av 10

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 18:41
av tallen100
Byt kabeln, kan va dålig mellan ändarna.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 19:22
av honda88
vad för typ av kabel ska jag använda ?

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 19:30
av tallen100
skala av kabeln du har å mät den, så du får en likvärdig som sitter där från början... Är det kabeln till stoppen du menar? i så fall kan det ju även vara glapp i stoppkontakten...

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 20:10
av JensSkoog
Byta hela kabeln. Bättre nu när du holler på. Värre när snön ligger där och du inte får start. Med sådär el-problem, så är det ju gärna så att dom kommer fram igjen den dan det kommer fuktig, tung snö och allt är vått.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 20:19
av totte
Börja med att lossa och isolera kabeln och se om du då får ordentlig gnista. Får du det så kolla att stoppbrytaren verkligen bryter. Och byt gärna hela kabeln, använd nån vanlig enledar bilkabel, det är inte noga med vad det är bara den leder ström och är väl isolerad.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 21:33
av honda88
kabeln går ju in till brytarna, så ska jag ändå så ta i ser halva motorn så är de lika fan till å byta hela kabeln.
totte: har du någon bild på hur stoppbrytarn sitter ?

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 21:43
av JensSkoog
honda88 skrev:kabeln går ju in till brytarna, så ska jag ändå så ta i ser halva motorn så är de lika fan till å byta hela kabeln.
totte: har du någon bild på hur stoppbrytarn sitter ?

Om den är bra sista biten för den går inn i motorn, så ville jag spleisat den till en ny där och användt tre lag med krympstrumpa(?). Har ordnat ting på det sättet förut, och det holler vansinnigt bra. Skitjobb å ta isär allt.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: lör 16 nov 2013, 21:56
av honda88
har gjort de nu så många gånger så att jag snart kan alla skruvar/verktyg^^

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 12:58
av honda88
gnistan har försvunnit igen på den 😡 😈

någon som har tips på vad som jag ska göra ?? får jag inge tips inom en vecka så går snöslungan i skrotpressen!

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 13:12
av totte
Kan ju vara dålig spole, men jag skulle snarare tro på glappkontakt/kortis nånstans. Det är inte så lätt att ge mer tips när man inte själv kan titta på grejorna.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 14:24
av honda88
tändspolen e ju ny så de kan de knappast va.
går de å byta ut så man får en annan typ av "dödare" på den ? typ att man sätter in ett vanligt tändningslås ? funderar på om de är där skon klämmer..

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 14:35
av tallen100
Ta lös kablarna från strömbrytaren bara å prova.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 14:46
av honda88
de finns ingen direkt strömbrytare. det är en grej som skjuts upp mot jordkabeln tror jag som gör att den <dör

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 15:14
av totte
Ja det går väl en kabel till nånstans där vid förgasaren och där är en kontakt som jordar när du drar ner gasen helt, det är stoppbrytaren. Ta loss den kabeln och isolera änden. Får du gnista så så vet du att det är där felet sitter. Kolla hela den kabeln också så den inte kortsluter mot gods nånstans.

Det går utmärkt att sätta in en brytare eller tändningslås. Den sladden som nu går till dödarkontakten skarvar du bara på och drar till en brytare. Andra polen på brytaren jordas i godset. Observera att brytaren skall vara öppen för körning och sluten för stopp, det är alltså när du jordar den kabeln som den stannar.

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Postat: sön 24 nov 2013, 17:06
av honda88
har bytt hela kabeln från brytare-spetsarna å ut till förgasaren där stoppkontakten sitter. Efter de så vart de jätte stark gnista å den starta på 5 drag. under veckan nu så skulle jag ta ut den å ställa förgasaren på den då den gick med alldeles för högt varvtal, och då starta den inte alls. Tog bort stiftet å kolla om de fanns gnista å de gjorde de inte...

kolla kabeln förut å den var hel, låg bara emot motorn på ett ställe men de gör väl inget då den inte var skadad/bränd ?

får ta å göra en enkel variant av ny brytare å jämt testa å se hur de går.
Skriver hur resultatet blir.