Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149698 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372405 Jag brukar mest använda dem på vintern men det är terrängen som bestämmer. Det sitter rätt breda hjul fram på maskin så är det mycket ris så blir det halt.
Fördelen med att inte ha kedjor är att fastsurrningen på dollyn blir mycket enklare, för jag litar inte på att banden håller om jag surrar utanpå kedjorna.
Funderar du på att köpa en maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375693 Jag har haft lite finkörning nu några helger så det känns skönt och slippa att skumpa fram bland stenar.
Fast bilden är tagen på en åker, så slät mark har vi inte i skogen. :smile:
1456087742_kullen4.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#375931
Mikael skrev:Jag brukar mest använda dem på vintern men det är terrängen som bestämmer. Det sitter rätt breda hjul fram på maskin så är det mycket ris så blir det halt.
Fördelen med att inte ha kedjor är att fastsurrningen på dollyn blir mycket enklare, för jag litar inte på att banden håller om jag surrar utanpå kedjorna.
Funderar du på att köpa en maskin?


Jag har köpt en Bison 6000X med proffskran- Kört 20 timmar med den och är klart nöjd, och allt har fungerat bra. Motorn lite klen möjligen på väg då den sackar i uppförsbackarna på transportväxeln. Funderar att köpa Dollyvagn och kedjor.

Hur är det att köra Bison med Dollyvagnen? Hur fort kör du?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375961
andreaswehtje skrev:Hur är det att köra Bison med Dollyvagnen? Hur fort kör du?

Jag brukar ligga runt 40 men då går det ju lite för fort om man ska följa lagar och regler.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

550  
#375990 Det blir väl ändå ostabilt om man ville köra fortare? Har du stor bil att dra med, den väger väl rätt mycket för en vanlig personbil?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376137 Bisonen väger ca 1500 kg så väger bilen minst lika mycket så är det lagligt. Det är ju ingen fjädring på dollyn så är vägen dålig vill man inte köra fort för det rycker rätt bra i bilen då. Jag kör med en Toyota rav4 med 2,2 diesel så där finns det kraft så det räcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#376503 Hur långt brukar du köra med dollyvagnen och hur lång tid tar det att lasta på din Bison på vagnen ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376629
andreaswehtje skrev:Hur långt brukar du köra med dollyvagnen och hur lång tid tar det att lasta på din Bison på vagnen ungefär?

Tror jag körde ungefär fyra mil enkel resa när jag lämnade in maskinen på första service, kan nog säga att jag körde lite fortare än 40 när vägen var som bäst.
Struntar man i att binda hjulen så tar lastningen ca en minut. Hjulen på maskinen har rätt bra passform i dollyn så har man bara i bromsen så tycker jag inte man behöver surra maskin om man ska lite kortare sträckor på slät väg.
Man får inte glömma att frikoppla midjan före avfärd bara, inte lika dramatiskt att glömma att stänga kranen men man blir lite förvånad när det inte går att styra. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#376769 Låter ju smidigt att bara köra på den på nån minut och att man inte behöver spänna fast den för kortare sträcka. Den går ju inte så fort på transportväxeln direkt :grin: . Jag skippade bärgningsvinsch till min Bison - har du en och har du haft användning för den nånsin???

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376990
andreaswehtje skrev:Låter ju smidigt att bara köra på den på nån minut och att man inte behöver spänna fast den för kortare sträcka. Den går ju inte så fort på transportväxeln direkt :grin: . Jag skippade bärgningsvinsch till min Bison - har du en och har du haft användning för den nånsin???

Jag brukar använda vinschen till att dra ner fastfällda träd med, den är ju lite starkare än den som sitter på kranen. Sen är det ju en trygghet att veta att om man backar så kan man alltid komma framåt igen om man kör fast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

skogshasse  
#377005
Mikael skrev:
andreaswehtje skrev:Hur är det att köra Bison med Dollyvagnen? Hur fort kör du?

Jag brukar ligga runt 40 men då går det ju lite för fort om man ska följa lagar och regler.


skulle vara intresant med några bilder på dollyn. vad har du för däck på dollyn.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#377051
Mikael skrev:
andreaswehtje skrev:Låter ju smidigt att bara köra på den på nån minut och att man inte behöver spänna fast den för kortare sträcka. Den går ju inte så fort på transportväxeln direkt :grin: . Jag skippade bärgningsvinsch till min Bison - har du en och har du haft användning för den nånsin???

Jag brukar använda vinschen till att dra ner fastfällda träd med, den är ju lite starkare än den som sitter på kranen. Sen är det ju en trygghet att veta att om man backar så kan man alltid komma framåt igen om man kör fast.

Visst kan kännas tryggt att veta att man har en vinsch att kunna dra sig loss med(förhoppningsvis) men faktum är att du inte behövt den för dess verkliga syfte bärgning utan dragit ner träd med den. Har du bra markförhållanden där du kör?? Jäkligt sumpigt och myrar på sina ställen där jag kör.... :???:
Jag brukar dra ner träd med en vajer kopplad till vagnen och dra med hela maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377140 Vi har inte så mycket blötmark utan det är mer sten som jag är rädd för att bli hängandes på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377143 Har det framgått vad priset är för dessa maskiner, vad fick ni ge på ett ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377146 Kör lite dolly bilder idag.
1456595138_dolly4.jpg
1456595145_dolly5.jpg
1456595152_dolly2.jpg
1456595161_dolly3.jpg

1456595168_dolly6.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).