Sida 4 av 18

Re: Bison 8000.

Postat: tor 25 dec 2014, 20:22
av Mikael
Nytt område igen, har kört lite tidigare men ej tagit någon bild.
Skönt med hytt när det är -4 och lite blåst. :smile:
björnmossarna1.jpg
björnmossarna2.jpg

Re: Bison 8000.

Postat: tor 25 dec 2014, 21:25
av mrvimek
Hur varmt kan du få det i maskin ? Är de bara av och på med värmen ? God fortsättning :)

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 00:07
av Mikael
mrvimek skrev:Hur varmt kan du få det i maskin ? Är de bara av och på med värmen ? God fortsättning :)

Jag har ingen aning om hur varmt det blir men jag slipper frysa iallafall. Det sitter en kran på värmepaketet som man kan reglera värmen med men jag kör på max för motorn hinner inte med att värma glykolen. Jag kör nog lite för försiktigt. :smile:
Det jag önskar är att fläkten hade gått lite tystare.
Tror det är den här. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 1339,d.bGQ

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 00:11
av mrvimek
Där ser man bara de bli inge imma och man får rutorna bli isfria :)

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 00:20
av Mikael
mrvimek skrev:Där ser man bara de bli inge imma och man får rutorna bli isfria :)

Det immar igen om man har varit ute huggit och man inte vågar ha sidorutan öppen. :sad:

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 17:05
av mrvimek
Då är de inge jätte värme :(

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 20:20
av Mikael
mrvimek skrev:Då är de inge jätte värme :(

Värmen är inga problem utan det är att värmepaketet bara tar luft inifrån hytten, varför de har gjort så vet jag inte.

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 22:34
av axwell
Mikael skrev:Värmen är inga problem utan det är att värmepaketet bara tar luft inifrån hytten, varför de har gjort så vet jag inte.


Gjord för återcirkulerad luft läste jag på nån skylt.
Det borde inte vara helt omöjligt att bygga om den så att den tar tilluften utifrån :-? #-o
Motorn är väl i storlek med min minitraktors 3-cyl, 0,9 liters diesel på 18 hp, kylfläkten i den skickar en hel del överskottsvärme bakåt mot föraren.

Kylsystemet måste väl klara av att fixa imfria rutor, givetvis på bekostnad av lägre temperatur i hytten.

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 23:12
av anersimyra
Inte ens en Trans- PRO på 40 hästar klarar att hålla hytten imfri med mindre än att föraren blir kokt.. :shock: :shock:

Re: Bison 8000.

Postat: fre 26 dec 2014, 23:31
av Mikael
anersimyra skrev:Inte ens en Trans- PRO på 40 hästar klarar att hålla hytten imfri med mindre än att föraren blir kokt.. :shock: :shock:

AC eller ett fönster på glänt är nog effektivast.

Re: Bison 8000.

Postat: sön 04 jan 2015, 22:02
av Mikael
Provkörde vinschen lite idag, fick också haveri på ena snökedjan. Inner kättingen hade gått av, antagligen på grund av att det är rätt mycket sten där jag kör. Jag tycker inte riktigt om de kedjorna som var med maskinen, svåra att montera och justera på grund av att stiftkopplingarna är så tighta i länkarna och länkarnas utseende.
björnmossarna3.jpg

Re: Bison 8000.

Postat: sön 04 jan 2015, 22:20
av mrvimek
Kanske därför man sikte ska ha dom breda hjulen

Re: Bison 8000.

Postat: sön 04 jan 2015, 22:25
av skogshasse
Mikael skrev:Provkörde vinschen lite idag, fick också haveri på ena snökedjan. Inner kättingen hade gått av, antagligen på grund av att det är rätt mycket sten där jag kör. Jag tycker inte riktigt om de kedjorna som var med maskinen, svåra att montera och justera på grund av att stiftkopplingarna är så tighta i länkarna och länkarnas utseende.
björnmossarna3.jpg


hej har du bilder på kedjorna och problemet

Re: Bison 8000.

Postat: sön 04 jan 2015, 22:40
av Mikael
skogshasse skrev:hej har du bilder på kedjorna och problemet

Dessvärre inte men kedjan är någon typ "lätt kedja" för vägtransport kan jag tänka mig så det är inget jag kan rekommendera i skogen, men det är ett jäkla grepp i dem för loggolvet som är av trä ser för jäkligt ut. :smile:

Re: Bison 8000.

Postat: ons 07 jan 2015, 17:14
av andreaswehtje
Mikael skrev:Provkörde vinschen lite idag, fick också haveri på ena snökedjan. Inner kättingen hade gått av, antagligen på grund av att det är rätt mycket sten där jag kör. :smile:


Är väl bara att skaffa en skruvlänk att reparera länken som brast? :?:
Vet inte hur du fick på kedjorna, men att rulla på dom med snöre rekommenderas varmt?

Lite frågor:
Hur fungerade vinschen?
Har du varit nära att välta med maskinen, den är ju ganska smal?
Svårstartad när det är kallt (behövs motorvärmare??)?