Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149686 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448034 Kranen ser billig ut, framförallt i infästningarna.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448055
Vilsten skrev:
Mikael skrev:Vindfälle jakten fortgår.
1489949126_slaetmon1.jpg

Är det en kombidunk mellan hjulen?

Kolven som trycker ner drivrullarna är monterad i den "lådan", det finns en annan konstruktion på de nyare modellerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449941 Läste någonstans att för att växla mellan fram och back genom att slå till och från en strömbrytare.
Är det någon som vet mer i detalj hur det funkar? Gissar att det är en pedal för vardera stolsposition?
Är det en solenoid i någon burk typ eller?
Wire från pedalen till burken...?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449980
Anders_S skrev:Läste någonstans att för att växla mellan fram och back genom att slå till och från en strömbrytare.
Är det någon som vet mer i detalj hur det funkar? Gissar att det är en pedal för vardera stolsposition?
Är det en solenoid i någon burk typ eller?
Wire från pedalen till burken...?

Strömbrytaren som bestämmer körriktning har tre lägen fram-friläge-back, jag antar den styr en riktningsventil.
Det är en pedal fram och en bak som är kopplade via stag till ventilen som styr hydrostaten.
Det är också en strömbrytare som bestämmer hög-låg fart samt en brytare som kopplar in transportväxlen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450044 Riktningsventilen som i en hydraulisk ventil?
Stagen är alltså kopplade till "Hydraulcylindrar"

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450046
Anders_S skrev:Riktningsventilen som i en hydraulisk ventil?
Stagen är alltså kopplade till "Hydraulcylindrar"

Ventilen som styr fram-back är jag faktiskt lite osäker på för det sitter faktiskt elanslutningar på ventilen som reglerar hastigheten.
Ventilen som reglerar hastigheten och som pedalerna är kopplade till syns på bilden bakom hydraulslangarna.
1491928420_ventil.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450519 Ser visst ut som jag får lära mig lite mer om fram/back-ventilen för nu går bara säkringen och maskin går inte att köra 😡
Det får bli felsökning imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450675 Det visade sig att det gick att backa med maskinen så jag körde till ett bättre ställe att felsöka på. Magnetspolen till ventilen verkar vara körd så det blev inget mer kört den här helgen. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Lazlo81  
#451140 Hade du så ny maskin så det blir garantifråga lr?? Kul att höra omdömen gällande ev. garantier och reservdelar. Leveranstider, bemötande etc! Skriv gärna!

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451261 Det måste vara en liten ventil som fram och backen går till. Var får man tag på sådana?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451367
Anders_S skrev:Det måste vara en liten ventil som fram och backen går till. Var får man tag på sådana?

Jag antar att det är en hydraulisk styrning till hydrostaten bara så att inte hela oljeflödet till driften går igenom ventilen.
Det här är överkurs för min del men nu fick jag lära mig att fram/back och hastighet styrs via samma ventil.
Delar är beställda så jag hoppas jag ska få ihop maskin i helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451951 Fick igång maskin idag, inget speciellt svårt jobb men trång att skruva hoppas det håller ett tag nu.
Jag har bara ett par lass med ved att köra sen blir det nog till att plantera en del.
1492887063_berga11.jpg
1492887088_berga12.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Flax12  
#451968
Mikael skrev:Fick igång maskin idag, inget speciellt svårt jobb men trång att skruva hoppas det håller ett tag nu.
Jag har bara ett par lass med ved att köra sen blir det nog till att plantera en del.
1492887063_berga11.jpg
1492887088_berga12.jpg

Va det bara magnetspolen som va kass?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451989
Flax12 skrev:
Mikael skrev:Fick igång maskin idag, inget speciellt svårt jobb men trång att skruva hoppas det håller ett tag nu.
Jag har bara ett par lass med ved att köra sen blir det nog till att plantera en del.
1492887063_berga11.jpg
1492887088_berga12.jpg

Va det bara magnetspolen som va kass?

Japp, men jag bytte bägge två så har jag en i reserv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Flax12  
#452158
Mikael skrev:
Flax12 skrev:
Mikael skrev:Fick igång maskin idag, inget speciellt svårt jobb men trång att skruva hoppas det håller ett tag nu.
Jag har bara ett par lass med ved att köra sen blir det nog till att plantera en del.
1492887063_berga11.jpg
1492887088_berga12.jpg

Va det bara magnetspolen som va kass?

Japp, men jag bytte bägge två så har jag en i reserv.

Va bra att det inte va värre! Hur är supporten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).