Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

6 inlägg 8412 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

tinollas  
#238949 Hej alla!

Går i seriösa fyrhjulingstankar. Just nu står valet mellan en ny Yamaha 550 (plånboken gråter) eller en begagnad Suzuki 500, med big foot hjul.

Men det som jag inte får klart för mig av det jag läst är hur diffspärrarna fungerar. Man pratar om "fulldiff" "diffad" framaxel mm. Vi kan lämna Polaris, där vet jag hur det funkar.

Yamaha
Man pratar om fulldiff och "riktig" diffspärr. Innebär det då att både fram- och bakaxel påverkas så att alla 4 hjulen drar lika? Eller är det bara fram även på dessa modeller? Får olika svar när jag kollar på nätet.

Suzukin har, vad jag förstått bara diff på framaxeln?

Rätt, fel?

mvh
Stefan



   TS
Avatar Fallback

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238959 Bak sitter nästan aldrig någon differential utan axeln driver lika på båda hjulen i alla väder.
Fram därimot finns det varianter med viscolock, lamelldiff, diffspärr
Den enda som kan driva konstant på alla hjulen är den med diffspärr, de andra överför mer eller mindre kraft från hjulet med fäste till hjulet som slirar.
Nackdelen är att maskiner med diffspärr är omöjliga att svänga med när det är spärrat. Skulle jag få välja framaxelkonstruktion fritt så vore det Can-Ams viscolock som jag anser är överlägsen i kompromissen mellan styrförmåga och fäste.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

tinollas  
#238963 Ok, tack för svar.

Så bak driver det lika även om det är så att säga delad bakaxel? De är det lika i de fallen, oavsett om man kallar det full diff eller framdiff etc... Kanske därför det här turf-läget är så omtalat på polaris är det väl?

Tänker mig att diff har man när man behöver, inte annars. Servo hjälper nog till där också. Är själv en sån där stolle som vill trycka på knappar och dra i spakar, när allt sker automatiskt är det inge kul. Kände lika när fyrhjulsdriften började bli automatisk i bilar.

Freedom of choise, utan att för den skull vara usa republikan ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238974 Delad eller stel axel spelar ingen roll. Servon döljer diffspärrens problem och gör att man inte känner när den stretar mot, det frestar framdiffen hårt om man kör diffspärrat på fast underlag och svänger.
Instruktionsböcker till traktorer brukar ha en halv sida som förklarar varför man inte ska svänga med diffspärr så det är något man ska tänka på.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239020
tinollas skrev:Hej alla!


Yamaha
Man pratar om fulldiff och "riktig" diffspärr. Innebär det då att både fram- och bakaxel påverkas så att alla 4 hjulen drar lika? Eller är det bara fram även på dessa modeller? Får olika svar när jag kollar på nätet.


Det är fulldiff. Bak driver de alltid lika, lägger du i 4x4 så blir den 3hjuls driven. Sen finns det difflock i framaxeln så den driver lika mkt på alla 4a. Allt med knapp på styret.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

tinollas  
#244374 Mycket tack!

Blev en Suzuki 500 till sist -09 standardutrustad. Nu ska det även vara vagn också :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).