Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67129 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#238847 Var en gammal gubbe som körde sin i Tönsberg här i Vestfold non år tilbaks. Da blev det skrivning i tidningen och bild tagit från folk som undrade vad det där var. Måtte jo va olagligt menade man. Da fattade jag at det va länge siden jag var grabb och alla gubberna på ön solde hesten och köpte tvåhjulare!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#239677 Var flitig i helgen :smile:

HPIM3363.JPG


Än så länge är jag riktigt nöjd. Krånglade mig uppför en knölig skogsbacke efter detta "träd" som hade hängt sig över några stackars granar. Visst slirar det ibland,men då är det ju bara att köra som med en midjestyrd skotare och börja åla lite. Fast ändock är jag imponerad av hur bra det går. Fast jag har gett upp att försöka sitta på "vagnen" när jag kör i besvärlig terräng. Men det hade jag inte räknat med från början.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

tallen100  
#239678 Fin grej!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Tosca  
#239684 En bandsats hade nog inte suttit i vägen.
Annars kanske du kan smida till ett par enkla halvband?

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#239691 Härligt Kungsis! Riktigt trivsamt ekipage, traktorn ser ju jättefin ut. Som jag sagt tidigare, skaffa kedjor till den så tar du dig fram betydligt bättre, även vanliga enkla kedjor gör stor skillnad. Mina kedjor har jag gjort själv av metervara från järnhandeln, men det är förstås en hel del jobb.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#239704 Känner igen det mesta från då jag själv körde en likadan i skogen.

Bland det första jag modifierade på sulkin var att byta ut det små hjulen som gör att det går extra tungt på mjukt underlag.

Köpte på skroten en komplett bakaxel med vinterhjul till en äldre Golf, kortade av axeln och svetsade fast. Det går mycket bättre på alla underlag.

Vet du om att maskinen har PTO, två lägen ca 800 rpm och ca 1800 rpm.

Eluttag på vissa versioner 12 V 25 Watt, min har inget uttag.

Klart att du måste ha kedjor som totte påpekar, tror att Biltemas snöslungekedjor kan passa om du har 4"-7" hjul.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 502-17364/

Med kedjor på kan nog topphastigheten passera 10.0 kmh !!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#239779 Tack för de uppmuntrande svaren 8) .
Vad gäller de små hjulen så var det några jag hade liggandes. Räknar ju inte med att ta större last utan bara smidigt få med mig mindre träd som av någon anledning behöver bort och då tror jag att de räcker gott. Ska ta bättre foto på "vagnen" och då kommer ni att se att jag även svetsat dit skidor/medar på insidan av hjulen, som ska kunna ta lite last om så behövs och vintertid plockar jag bort hjulen. Ytterliggare en anledning till de små hjulen är att jag vill bygga lätt. Ett stort fel är ju att den absolut inte spårar. Om jag då tar den besvärligaste vägen in och bakhjulen skär in mot något hinder, kan jag ju då lätt lyfta bort den. Men vi får väl se. Än så länge är den ju knappt provad.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#239782 Jag glömde svara på Axwells frågor :oops: . Nej tyvärr har den varken kraft eller eluttag. Hade väl gärna haft det, men ska man få allt som man vill ha det så får man inte vara snål som jag och leta begagnat (om man nu inte har en otrolig tur här i livet iof). Men jag försöker vara glad iaf :mrgreen: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#239786 Jomen det är nog bra så tills vidare. Märker du att du får större behov så kan du ju bygga en ny vagn eller bygga om.

Det där med att spåra får man glömma med tvåhjulstraktor, eftersom vridpunkten nödvändigt måste sitta nära traktoraxeln. Men man lär sig rätt snart hur man skall köra för att inte haka i.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Tosca  
#239790
totte skrev: Men man lär sig rätt snart hur man skall köra för att inte haka i.

Planerad körning, sånt som de försöker lära folk på trafikskolan.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#239796 Verkar inte alltid lyckas.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#239803
kungsis skrev:Jag glömde svara på Axwells frågor :oops: . Nej tyvärr har den varken kraft eller eluttag. Hade väl gärna haft det, men ska man få allt som man vill ha det så får man inte vara snål som jag och leta begagnat (om man nu inte har en otrolig tur här i livet iof). Men jag försöker vara glad iaf :mrgreen: .

God och glad ska' mänschan va'.

PTO:n bör sitta på höger sida, mittemot remdrivnigen på vänster sida. En liten kopp som sitter med två m6 skruvar döljer den.

Vad skulle annars driva slåtterbalk, bakmonterad fräs och liknande tillbehör som tex en hydraulpump.

Min är från 1990-talet tror jag, så den har väl utvecklats fast i fel riktning om det kraftuttaget rationaliserats bort

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239839 Jodå, den finns kvar även på lite nyare, i alla fall en 10 år gammal modell.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#240149 Ett lite bättre foto på "vagnen".

HPIM3367.JPG


Sedan kan jag meddela att jag hitta kraftuttaget :grin: . Får väl även sätta in denna smile :oops: , då jag borde fattat att det skulle finns en sådan. Köpte den ju iof mest som dragmaskin, så det kanske är lite ursäktande. Mätte lite på axeln på den och ytterdiametern är ca.17mm. Någon som vet om det är någon standard och vad den kan heta?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

machonisti  
#240157
totte skrev:Har kört nån km tur och retur på vägen, när jag hämtade ett lass sand hos grannen. Kan nog säga att nöjet avtar raskt med avståndet :lol:

:lol: :lol: :lol: skrattet fortsätter!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).