Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67098 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#238498
kungsis skrev:I dag fick jag ett lämpligt tillfälle att köpa att köpa en Honda F560 till bra pris :smile: . Så nu ska jag bara bygga någon släde, så bär det ut i skogen. Återkommer med rapport.

M.v.h
Kungsis


Grattis till ett bra val, många värdefulla funktioner på denna Honda.

Vad fick du med i leveransen?
Bra ha är hjulvikter, frontvikt, snökedjor, fräsknivar och kupplog bla.

Har du någon färdig idé om hur kopplingen mot släden skall fungera?

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#238505 Tittat på den på You-tube. Ser ut till å vara en maskin användbar til mycket. Köpte du sensta model?

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#238511 Det är senaste modellen (tror jag??). Jag fick inte med någonting, så det blir att bygga :smile: . Kopplingen till släden har jag inte funderat så mycket på ännu, men den blir väl någon midja typ skogsmaskin. Svängen får jag ju genom att kopplingen är en gaffel och sedan får jag väl fixa till någon vrid (kraftig bult genom ett rör kanske). Sedan räknar jag med att kunna stå på släden vid transport. Ungefär som man gör när man kör med häst. Det visar sig väl hur det kommer att gå. Får kanske gå framför i besvärlig terräng.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#238580 Rapport nr.1
Hade 5st grövre grenar liggandes, så jag tog Hondan och hämtade dom. Fick med en åkvagn, så jag tog en stropp och band fast i den = lunnade. Funkade skapligt = vikt fram och i hjulen behövs. Det orkade utan minsta tvekan, men slirade lätt. Men iof räknar jag med att släden jag ska bygga ska överföra lite av lasttyngden på drivhjulen.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238594 Räkna med att du behöver kedjor till hjulen, det blir enorm skillnad på draget bara med med vanliga enkla kedjor. Orken i maskin är nästan aldrig något problem, det finns alltid mer kraft än vad du kan få ner i marken med en lätt maskin.

Sen är det, som du säger, mycket bra att få vikt överförd till traktorn. Om du kollar mitt ekipage så sitter hjulen på vagnen rätt långt bak, ungefär hälften av vikten av mig och min överdimensionerade mage samt minst en tredjedel av lasset överförs på traktorn och den drar otroligt bra. Men i mjuk terräng vill hjulen gärna slira ändå om jag inte har kedjorna på.

Bild

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#238598 Det där är en vacker ekvipasj, Totte!

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238641 Tack Jens!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#238677 Totte du får göra lite videoklipp med ditt fina ekipage :)

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238682 Här är ett:


Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#238687
totte skrev:Här är ett:


Jag är djupt imponerad över jobbet du har gjort! Det där va en fryd för ögorna! Trodde jag skulle få tid til å göra et jobb på min Agria 2400 nu när jag bleven pensionist, men enn har jag inte hunnit. Men det där va en skicklig inspiration!

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238697 Tack igen! Hoppas du blev inspirerad nog att sätta igång, Agria är mycket bra maskiner, körde Agria jordfräsar i min ungdom.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#238765 Fint klipp :)

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#238800
totte skrev:Här är ett:



Fint jobb du gjort och det var en riktigt trevlig film :smile: . Undrar vad som gäller för att köra dom här på allmän väg. Man skulle ju kunna ta den och åka och handla med. Kanske finns bättre sätt, men kanske inte lika roliga :mrgreen: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#238811 Om jag begripit lagen så kan man i Norge köra dom var hälst man vil, om dom har toppfart under 20 km/t och ljus och reflex är i ordning - och om man har non typ försäkring som täcker körning på offentlig väg.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238822 Tack! Jo, dom räknas väl som trädgårdsredskap, så nån registrering eller sånt behövs inte. Vet inte om det går att få en försäkring på en sån, borde väl kunna gå tycker man. Toppfarten på min är inte särskilt hög, 12 - 14 km/t skulle jag gissa. Man kan få den att gå fortare, det är dubbla remskivor så remmen från motorn kan läggas om, men den går väldigt lagom fort för gårdsbruk såhär. Jag har nämligen andra fordon att åka och handla med.

Kanske finns bättre sätt, men kanske inte lika roliga :mrgreen: .


Har kört nån km tur och retur på vägen, när jag hämtade ett lass sand hos grannen. Kan nog säga att nöjet avtar raskt med avståndet :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).