Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67114 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

skogsterri  
#235822 Efter att läst tråden lite noggrant förstod jag att det var en annan typ av 2hjulstraktor, ursäkta :smile:

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235830 Gör väl inget, BM:en går lika väl bra fram :lol:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

skogsterri  
#235855 Sant :smile:

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235947 Om man vill ha något i 10000-kronorsklassen är det väl bättre att skaffa en vanlig traktor typ Grålle eller BM än en tvåhjulstraktor. För det första får man många fler hästkrafter per krona :grin: och dessutom något som är bättre i skogen och som är med andvändbar till andra funktioner.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#235949
th skrev:Om man vill ha något i 10000-kronorsklassen är det väl bättre att skaffa en vanlig traktor typ Grålle eller BM än en tvåhjulstraktor. För det första får man många fler hästkrafter per krona :grin: och dessutom något som är bättre i skogen och som är med andvändbar till andra funktioner.

Sant. Kørde Grålle genom flera år på sjuttio och åttiotalet. Utmärkt där det var greit tärreng. Nu har jag en Agria, och den är lagom, tar lite plats och kan ta sig fram, om inte så snabbt, och jag har tid til å køra fyra lass, som annars skulle bli ett på Grållen. Och så tycker jag om den gammla, märkliga maskinen!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

skogsterri  
#235950 På tal om grålle, har en Grålle/Ferguson original timmersax till 3 punktslyften liggande :-) skulle vara skoj och testa i skogen!

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#235954 Om jag skulle försöka med lite svar på olika ideer för egen de, så är det ju så att jag har en liten BM Victor, men anser att den är för stor/tar sig fram för dåligt. Jag tänker mig att man med en liten 2hjulstraktor ska kunna rulla in i en plantering/gallringsskog och plocka t.ex några/någon för tidigt avbruten gran ( blev gott om dom i vintras :sad: ). Sedan så tar jag ju reda på, och jag vet att det är flera än jag, större träd efter att jag gått med röjsågen. Att redan på så pass tidig skog ta upp en massa breda vägar är inget jag är intresserad av. Sedan kan jag ju även ge mig in där en normal traktor skulle ha svårt att komma in p.g.a besvärlig terräng. Eftersom den är betydligt mindre så kan man ju leta sig fram bättre. Hitills har jag kört med victorn och vajerkran och visst funkar det, men det är ju ett himla spring. Fast skulle jag behöva välja så skulle jag ju välja en liten traktor först. Vad gäller att någon tyckte att en ATV var bättre p.g.a att det gick ha roligt med den, så har jag bara ett svar. Köp en liten Jeep i stället. Betydligt roligare och man kan få både värme och tak över huvudet :wink: . Fast iof skulle jag väl kunna tänka mig även en sådan om jag hittar en till bra pris. Den som har flest motordrivna maskiner när han dör vinner :mrgreen: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#235956 Är det någon ide att fråga om denna på detta forum http://www.kellfri.se/SE/Catalog/mark_v ... 27-MM.html. Man får ju ändock en ny för vad en begagnad kostar annars.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Si63  
#235959
kungsis skrev:Är det någon ide att fråga om denna på detta forum http://www.kellfri.se/SE/Catalog/mark_v ... 27-MM.html. Man får ju ändock en ny för vad en begagnad kostar annars.

M.v.h
Kungsis



jag tror den är för lätt

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Hema  
#235965
kungsis skrev:Om jag skulle försöka med lite svar på olika ideer för egen de, så är det ju så att jag har en liten BM Victor, men anser att den är för stor/tar sig fram för dåligt. Jag tänker mig att man med en liten 2hjulstraktor ska kunna rulla in i en plantering/gallringsskog och plocka t.ex några/någon för tidigt avbruten gran ( blev gott om dom i vintras :sad: ). Sedan så tar jag ju reda på, och jag vet att det är flera än jag, större träd efter att jag gått med röjsågen. Att redan på så pass tidig skog ta upp en massa breda vägar är inget jag är intresserad av. Sedan kan jag ju även ge mig in där en normal traktor skulle ha svårt att komma in p.g.a besvärlig terräng. Eftersom den är betydligt mindre så kan man ju leta sig fram bättre. Hitills har jag kört med victorn och vajerkran och visst funkar det, men det är ju ett himla spring. Fast skulle jag behöva välja så skulle jag ju välja en liten traktor först. Vad gäller att någon tyckte att en ATV var bättre p.g.a att det gick ha roligt med den, så har jag bara ett svar. Köp en liten Jeep i stället. Betydligt roligare och man kan få både värme och tak över huvudet :wink: . Fast iof skulle jag väl kunna tänka mig även en sådan om jag hittar en till bra pris. Den som har flest motordrivna maskiner när han dör vinner :mrgreen: .


Ja en liten smidig maskin vill jag också ha, så man som du skriver göra upp en massa vägar. Men din vajerkran så kanske du borde söka efter någon fjärrbar historia eller bygga om din nuvarande. Har för mig att det har varit någon tråd som innehöll en sådan. för mig att han hade använt sig av en torkarmotor eller hur det var.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235969
kungsis skrev:Är det någon ide att fråga om denna på detta forum http://www.kellfri.se/SE/Catalog/mark_v ... 27-MM.html. Man får ju ändock en ny för vad en begagnad kostar annars.

Kellfri = Kina, således något som av princip skall undvika enligt min mening. Man har inte en aning om under villka villkor de som monterar eländet arbetar. Det kan vara rena slavfabriker, typ de som tillverkar Iphone, eller en normal Kina-fabrik med medvetet låga löner och undervärderad valuta, allt för att lura oss västerlänningar att köpa alldeles billiga varor.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#235977 Och alldeles oavsett kvalitet och de välformulerade synpunkterna från th, så är den för liten och lätt. Men framför allt har den för små hjul, 4.00 - 8. Ytterdiam på dom är alltså runt 16 tum dvs ca 40 cm. Det är inte mycket att dra med i skogen.

Om man får tro katalogsidan så är den verkligen liten "153 x 140 x 60,4 mm" - Corgi toy :lol:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236074 Finns ju även bra minitraktorer att köpa begagnat , typ Yanmar o.dyl.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#238476 I dag fick jag ett lämpligt tillfälle att köpa att köpa en Honda F560 till bra pris :smile: . Så nu ska jag bara bygga någon släde, så bär det ut i skogen. Återkommer med rapport.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#238487 Grattis! Vi väntar med spänning på fortsättningen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).