Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67131 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#234846 Har lite funderingar på hur det skulle vara att ha en 2hjulstraktor att lunna lite med i skogen, då jag hugger ved. Vore ju smidigt att få med sig bitarna direkt. Till saken hör att jag tar till vara på allt som kan bli ved = sådant som många bara lämnar efter röjning och det blir ju rätt mycket. Jag tillhör inte heller dom som vill ha en massa breda vägar utan drar hellre med vajerspelet. Räknar inte med att kunna ta några större bitar med mig. Har funderat på en järnhäst men tycker att de är på tok för dyra och de skulle även vara lite överdimensionerade till det jag tänkt mig. Vad tror ni? Dum ide eller kanske vettigt? Kanske finns någon som testat?

M.v.h
Kungsis



   TS
Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

tracktoralex  
#234856 VI har haft 2 hjulsdrivet i 25år nu i skogen och vi har inte fastnat mer än 10 gånger

En ford 4000 är en bra slitvarg förbillig peng. En sak som är bra är att det är servo på den det är skönt kan jag lova!!

EN vanlig vajerkran har vi haft med svänging på den har funkat väldigt bra till vi inte årkade springa fram och tillbaka !!

NU har vi en patu griplastarvagn med en Zetor 4718 men kollar nu efter en 4hjulsdriven tracktor :grin:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#234863 2hjulstraktor, menar vi samma sak?

Under något år använde jag Hondas 560 som dragare till en sulkyvagn och visst gick det med vissa begränsningar.
Eftersom den tvåhjulstraktorn väger max 100 kg så måste en stor del av lasten ligga långt fram i förhållande vagnsaxeln.

Hondan har "styrbroms", dvs man kan frikoppla drivningen på valfritt drivhjul för att underlätta svängandet.
Styret med alla reglage för drivning, frikoppling och gasregl. kan på någon sekund vändas så att maskin kan manövreras från det som tidigare var framåt, även växelspaken. Detta gör det lättare att backa med vagn i trånga passager

Armstyrka krävs om du skall backa och svänga över något hinder och har last på vagnen, frikopplingen känns då som ett måste.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#234864 Jag tolkar det också som axwell, att du menar en "gå-bakom-traktor" med två hjul, inte en tvåhjulsdriven fyrhjulig.

Jag har lunnat hem en del ved med jordfräsen och en liten lunningsvagn. Funkade men den är lite för lätt och smal och vinglig.

blog.php?b=1362
blog.php?b=1387

Numera har jag en tvåhjulstraktor av lite tyngre modell, men har inte kört nåt i skogen med den.
blog.php?b=2476

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#234868 Jo, det är alltså en "jordfrästraktor" eller vad man ska kalla den som jag funderar på. Just Hondas största är väl den jag mest kollat på. Tack för åsikterna :smile: . Kändes som att jag var den enda som haft dom tankarna. Blir till att forsätta i dom banorna.

M.v.h
KUngsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#234872 Skoj, berätta framöver hur det går.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#234876
kungsis skrev:Har lite funderingar på hur det skulle vara att ha en 2hjulstraktor att lunna lite med i skogen, då jag hugger ved. Vore ju smidigt att få med sig bitarna direkt. Till saken hör att jag tar till vara på allt som kan bli ved = sådant som många bara lämnar efter röjning och det blir ju rätt mycket. Jag tillhör inte heller dom som vill ha en massa breda vägar utan drar hellre med vajerspelet. Räknar inte med att kunna ta några större bitar med mig. Har funderat på en järnhäst men tycker att de är på tok för dyra och de skulle även vara lite överdimensionerade till det jag tänkt mig. Vad tror ni? Dum ide eller kanske vettigt? Kanske finns någon som testat?

M.v.h
Kungsis

Jag holler på å gøra om en tvåhjuls Agria 2400 til skogsbruk. Inte för dom stora jobberna, men for å henta fram lite gallring och annat som blir ved, och när jag nu blir pensionist, har jag gott om tid. Vill följa med på hur du gör i fortsettningen.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234911 Jag har både Järnhäst och Honda tvåhjulstraktor och har ibland funderat på att köra den senare i skogen. Vingligheten är jag inte så rädd för vid körning rakt fram eftersom man ju kan ställa spårvidden ganska bra. Däremot undrar jag hur det skulle gå vid en skarpare sväng eftersom vagnen då vill "vrida ner" bakdelen av traktorn i marken. Järnhästen har ju inga problem här eftersom det finns hjul bakom vagnsinfästningen. Det skulle kanske fungera om man kopplade två fasta hjul till tvåhjulstraktorn och sedan kopplade på vagnen. Nackdelen med detta är ju att man då inte får vagnens tryck på de drivande hjulen och eftersom t.ex. en Honda 560 bara väger lite drygt 50 kg utan vikter så kommer den nog att slira ganska mycket.

Motorstyrkan är inget problem, båda har ju en motor på 5 hk och har tillräcklig nedväxling.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#234917 Här er min Agria, som jag jobbar med. På bilden har den bakhjul och et lite plan som jag körde kapat ved på, men jag har byggt om och monterad stora hjul bak och ska gøra en slepvagn. Skal jobba videre med den i nämsta framtid. Motorn startar och går bra, men saknar snorhus så jag måste benytta en rem.
IMG_0659S.JPG

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

kungsis  
#234933
JensSkoog skrev:
kungsis skrev:Har lite funderingar på hur det skulle vara att ha en 2hjulstraktor att lunna lite med i skogen, då jag hugger ved. Vore ju smidigt att få med sig bitarna direkt. Till saken hör att jag tar till vara på allt som kan bli ved = sådant som många bara lämnar efter röjning och det blir ju rätt mycket. Jag tillhör inte heller dom som vill ha en massa breda vägar utan drar hellre med vajerspelet. Räknar inte med att kunna ta några större bitar med mig. Har funderat på en järnhäst men tycker att de är på tok för dyra och de skulle även vara lite överdimensionerade till det jag tänkt mig. Vad tror ni? Dum ide eller kanske vettigt? Kanske finns någon som testat?

M.v.h
Kungsis

Jag holler på å gøra om en tvåhjuls Agria 2400 til skogsbruk. Inte för dom stora jobberna, men for å henta fram lite gallring och annat som blir ved, och när jag nu blir pensionist, har jag gott om tid. Vill följa med på hur du gör i fortsettningen.


Jodå, om mina funderingar övergår till att jag köper en och börjar använda i skogen, så ska jag lägga ut lite bilder. Men jag måste nog be dig ha lite tålamod. Har dels inte funderat färdigt och om det blir så att jag försöker, så ska jag nog försöka hitta en begagnad att prova med. Skulle jag bli besviken så kan jag ju sälja om den utan att jag förhoppningsvis har förlorat för mycket pengar. Men ännu så länge låter det ju positivt :smile: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#234934 Køpte min Agria från en annons på nettet. Förlangande var 10.000N.kr menn jag förhandlade den ned til 4000.-. Svårt å prisseätta gammalt. Så är det ju skoj å arbeta lite på den.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

totte  
#234936 Det är lugnt Kungsis, vi har tid att vänta, fundera färdigt i lugn och ro först så blir det bättre.

Däremot undrar jag hur det skulle gå vid en skarpare sväng eftersom vagnen då vill "vrida ner" bakdelen av traktorn i marken.


Just det th, det där är väldigt markant, vrider du kraftigt så går traktorn ner. Men å andra sidan, när du vrider såpass mycket så kliver du vanligen av och går vid sidan. Det här blir mer påtagligt ju längre bakom axeln kopplingspunkten på traktorn sitter. Vet man om det och kör rätt, dvs går i svängarna så är det inget problem, glömmer man och försöker toksvänga sittande så knyter man ihop ekipaget illa kvickt. Alla varianter är personligen utprovade :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Si63  
#234941 Jag har en liten 2-hjuling för att hämta julgranar. Det funkar bra då vikten är låg. (ca 20-25 granar åt gången)
Där emot så har jag provat att slänga på lite stockar/ved och det blir inget bra, då det är svårt att få grepp. lastar man långt fram blir det trögstyrd+ risk för den dippar om man svänger för skarpt.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

axwell  
#234957
kungsis skrev:Jodå, om mina funderingar övergår till att jag köper en och börjar använda i skogen, så ska jag lägga ut lite bilder. Men jag måste nog be dig ha lite tålamod. Har dels inte funderat färdigt och om det blir så att jag försöker, så ska jag nog försöka hitta en begagnad att prova med. Skulle jag bli besviken så kan jag ju sälja om den utan att jag förhoppningsvis har förlorat för mycket pengar. Men ännu så länge låter det ju positivt :smile: .

M.v.h
Kungsis

Jodå, skall försöka stilla nyfikenheten.
Experimenterade en del runt Honda 560, satte på hjul med ca 70 cm diameter, förlängde drivaxlarna, extra stöd på utsidan av de stora hjulen.
Det enda av det som sitter kvar nu är ett kraftigt rör fastsvetsat ovanpå bakre redskapsfästet.
Hade funderingar på att byta ut vagnens anslutning i redskapsfästet mot en kardanknut(mellanaxelkoppling) från lastbil för att komma ifrån glappet i originalkonstruktionen.
Betr. begagnat så har jag även haft en väl mycket använd Honda 800, större på alla sätt, bättre som dragare.
Som du skriver det behöver inte kosta några större summor, 800:an med borstaggregat, enstegsslunga och efterfräs såldes med några tusen i vinst.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

strombom2  
#235039 En ATV kanske skulle vara ett alternativ kanske ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).