Sida 2 av 3

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 25 aug 2013, 20:28
av Slurfi
Mekanisk vagnsstyrning måste ses, bild önskas.

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 25 aug 2013, 20:37
av Hema
Önskas? Vi kräver det! :)

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 25 aug 2013, 21:08
av Mikael
Hema skrev:Önskas? Vi kräver det! :)

X2 :D

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 25 aug 2013, 21:45
av anersimyra
Ett Oomkullrunkeligt krav :grin:

Re: Kranman och Polaris

Postat: mån 26 aug 2013, 22:23
av H-kan
Grannen hittade vagnens mallstake. Konstigt ord. Låg mitt framför näsan på oss. Skönt att den är tillbaka.
MEN JAG VILL HA MINA VANTAR!! :cry:

Re: Kranman och Polaris

Postat: mån 26 aug 2013, 23:04
av totte
I mina hemtrakter kallades det "målstake", mål eller mall kommer nog från att staken är det som ger målet (måttet) för lassets höjd.

Re: Kranman och Polaris

Postat: mån 26 aug 2013, 23:07
av Hema
H-kan skrev:Grannen hittade vagnens mallstake. Konstigt ord. Låg mitt framför näsan på oss. Skönt att den är tillbaka.
MEN JAG VILL HA MINA VANTAR!! :cry:


Härligt att ni fann den, alltid lite jobbigt med sådant när man har lånat.
Tur att det inte är så kallt ute ;)

Re: Kranman och Polaris

Postat: mån 26 aug 2013, 23:17
av Nolltax AB
Strunta i grinden. Främre banken styr lasten. Den sitter några decimeter bakom grinden.
Å vänder Ni tjockändan bakåt på lasset så förskjuter Ni tyngdpunkten ytterligare en halvmeter bakåt.
-Hmm, hojen står en smula på nosen.
Månne man tungklumpen rot 3 meter skulle lägga där bak uppepå lasset...

Re: Kranman och Polaris

Postat: tis 27 aug 2013, 07:48
av hedenfeldt
:)) :)) \m/ \m/
Hahaha, mycket underhållande läsning. Det är inte lätt att vara nybörjare alltid, men det kommer att lösa sig.

Ett tips för att få ATV:n att styra bättre är att skjuta hjulen på kärran (borde bara vara att lossa ett par bultar) och centrera dem med avseende på vikten på stockarna. Alltså om du kör tremeters massa har du centrum på boogien 1,5 m från grinden. Då får du ett betydligt lägre kultryck och ATV:n styr som en kung. Körde själv en gallring med denna princio föregående vinter och det var allt från barmark, snö till isgata och min ATV styrde utan några problem. Blandat kuperat och plant och fulla lass.

Med lite träning kommer du köra som en chef i skogen. ^:)^ :-bd

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 01 sep 2013, 11:48
av H-kan
Ok. Att dra fram boogien närmare cykeln slår således två flugor på samma smäll. Ett kortare ekipage och tyngdpunkten ligger närmare centrum på boogien. Helt rätt, det är fyra bultar man lossar så drar man bakpartiet framåt.

Skall prova, och jag återkommer när jag har ordnat lite bättre vägar.

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 01 sep 2013, 16:18
av ÅsaNisse
Beträffande den mekaniska ramstyrningen så vill jag inte skicka ut bilder på den ännu, för jag håller på att sälja iden. Det ska bli en liten ombyggnadssats till de flesta kärror som tar ca 10 min att montera.
Hoppas att den finns på nästa skogsmässa.

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 01 sep 2013, 17:20
av Slurfi
Ok, hoppas du blir rik. Sen kan jag kopiera idén.

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 01 sep 2013, 21:14
av Nolltax AB
Skjuter du fram boogien så efterdra bultarna efter ett antal lass.
Finns risk att dom lossnar å då kanske boogien blir kvar i skogen.....

Re: Kranman och Polaris

Postat: sön 01 sep 2013, 22:15
av Mikael
Nolltax AB skrev:Skjuter du fram boogien så efterdra bultarna efter ett antal lass.
Finns risk att dom lossnar å då kanske boogien blir kvar i skogen.....


Det blir nog en wheelie först. 8)

Re: Kranman och Polaris

Postat: mån 02 sep 2013, 09:49
av H-kan
Nolltax AB skrev:Skjuter du fram boogien så efterdra bultarna efter ett antal lass.
Finns risk att dom lossnar å då kanske boogien blir kvar i skogen.....


Thank you för tipset!

Som vilket köksbord som helst alltså. :wink: