Sida 1 av 4

Bamse styrbromsar

Postat: fre 23 aug 2013, 12:15
av ortoped
Hej! Kom till slut över en röd Bamse från Ångetrakten och styrkopplingarna skulle enl uppg vara ok. Vänstra sidan går att bromsa med spaken i botten men jag tror inte den kopplar ur och tyvärr verkar inte högra bandet driva som det ska då traktorn stannar vid lite motstånd. Högra sidan bromsar lite med pedalen i botten men inget utslag med spaken. Justerade en skruv hö enl instrbok för att minska friläget men det hjälpte inte bromsen. Vad rek. ni att man gör? Måste man demontera lameller och allt?

Re: Bamse styrbromsar

Postat: fre 23 aug 2013, 18:35
av j-eg63
Du säger att traktorn stannar vid lite motstånd. Det verkar som att lamellerna mellan motor o växellåda slirar då måste du dela traktorn för lamellbyte Lamellerna till styrbromsarna brukar fastna ihop om traktorn stått något längre tid troligt med din bamse Om du drar i bägge styrspakarna skall traktorn stanna med en växel i annars har dom 11 lamellskivorna på varje sida rostat i hop :surp:

Re: Bamse styrbromsar

Postat: mån 26 aug 2013, 16:48
av ortoped
Den stannar om jag drar max i spakarna och om jag drar med vä sida i botten så bromsar vä band och den styr till vä. Vid minsta motlut slutar hö band att dra i det läget. På hö sida måste jag anv fotbromsen för att kunna svänga lite åt hö. Vad tror du om det?

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:49
av Volvopv-65
Stopp nu innan du sabbar något.

Det låter som att vänster sida är feljusterad och att höger sida i princip sitter fast.

Om lamellpaketen glider lätt i trumman,dvs kopplar ur fint och återgår till dragläge så skall det hela fungera så här:

När du drar i spaken för att svänga vänster så SKALL lamellpaketet börja frikoppla,när det är fullt frikopplat så ska bromsen börja ta.Du ska således INTE kunna påverka bromsen innan lamellpaketet helt kopplat ur.
Samma gäller för högersväng.
Jag tycker det du beskriver låter som att höger lamellpaket kärvar och då INTE ligger åt med någon kraft (därför slirar det så fort det går tungt).
Du kan därför inte heller få det att röra sig så att den kopplar ur tillräckligt för att du ska få bromsfunktion till höger.

Du måste alltså riva minst höger sida för att få loss lamellerna från trumman och kolla skick och funktion,men gör det NU DIREKT innan du totalkvaddar broms/koppling.

Lamellerna kommer då att kosta dig ca 7000:- inkl moms/sida,sen kanske du även behöver stålskivorna och eventuellt både bromsband och bromstrumma

Mvh/Tomas

Re: Bamse styrbromsar

Postat: ons 28 aug 2013, 12:48
av ortoped
Tack ! Det verkar stämma precis som du säger. Ska man behöva dra maximalt i spaken för att bromsa som jag måste på vä eller är det just det man kan justera? Kan man säga att lamellerna måste koppla ur för att bromsen ska fungera ? Varför tror du att det går att bromsa hö fotbroms men inte bromsa med hö styrspak? Hänger dom inte direkt ihop?

Re: Bamse styrbromsar

Postat: ons 28 aug 2013, 20:32
av j-eg63
Ja dom hänger i hop men ta bort golvet där du har höger fot då ser du hur dom löst bromsningen en länkarm som kanske har släppt på din bamse Välkommen i Bamse i gänget :grin: :grin:

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 29 aug 2013, 08:35
av ortoped
Tack jag tror jag förstår något så när. Vad är viktigt att tänka på när mas ska försöka byta lameller?
Trumman ska vara känslig osv ?

Re: Bamse styrbromsar

Postat: mån 02 sep 2013, 12:31
av ortoped
Hej igen! Är det någon som vet vilka delar man lossar i tur och ordning för att komma åt lameller etc på Bamsen? Det verkar inte finnas någon verkstadshandbok utan endast instr.bok med sprängskiss vilket inte räcker för att jag ska klara det.

Re: Bamse styrbromsar

Postat: mån 02 sep 2013, 16:50
av j-eg63
Kom den inte fram sprängskissen från verkstadshandboken som jag skickade till dig som PM ??:surp: :surp:

Re: Bamse styrbromsar

Postat: fre 06 sep 2013, 23:56
av Volvopv-65
Hej
Hur går det för dig???
Skicka ditt tel nr via pm så vi får prata lite.
Jag kanske kan hjälpa dig med både det ena och det andra.
Vet om en Bamse där ägaren vill ha smalare band bland annat.
Lite info om styrkopplingar kan jag nog också ge dig.
/Tomas

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 19 sep 2013, 08:26
av ortoped
Hej igen! Är det någon som vet om man måste lossa nån mutter på insidan under styrspaken på röd bamse för att få ut bromstrumman? eller ska det räcka med 6 bultar på framsidan och några muttrar på baksidan som jag lossat. Den klaffar bara upp 1mm och sitter stenhårt

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 19 sep 2013, 09:32
av ortoped
se bild slutväxel som jag försöker dra ut

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 19 sep 2013, 11:14
av Tosca
Det var en liten bild.
Några bultar eller muttrar på undersidan för att bultcirkeln ska vara komplett.
Sen ska drivtrumman sitta påskjuten över kopplingspaketet.
Risken finns att den rostat fast på kopplingslamellerna.
Trumman är tandad på insidan och lamellens stålbrickor har motsvarande tandning.

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 19 sep 2013, 15:21
av ortoped
Tack. Spelar det nån roll om lamellerna är frikopplade eller ihoptryckta när man drar ut? Hur ska man få den att röra på sig tror du?

Re: Bamse styrbromsar

Postat: tor 19 sep 2013, 17:04
av Volvopv-65
Svaret är nej

Du måste få lamellernas tandning att släppa från tandningen i trumman.

Ska se om jag hittar nån info på bild så du kanske förstår bättre.
Jag återkommer inom kort