Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bamse styrbromsar

47 inlägg 27898 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bamse styrbromsar

ortoped  
#234375 Hej! Kom till slut över en röd Bamse från Ångetrakten och styrkopplingarna skulle enl uppg vara ok. Vänstra sidan går att bromsa med spaken i botten men jag tror inte den kopplar ur och tyvärr verkar inte högra bandet driva som det ska då traktorn stannar vid lite motstånd. Högra sidan bromsar lite med pedalen i botten men inget utslag med spaken. Justerade en skruv hö enl instrbok för att minska friläget men det hjälpte inte bromsen. Vad rek. ni att man gör? Måste man demontera lameller och allt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

j-eg63  
#234399 Du säger att traktorn stannar vid lite motstånd. Det verkar som att lamellerna mellan motor o växellåda slirar då måste du dela traktorn för lamellbyte Lamellerna till styrbromsarna brukar fastna ihop om traktorn stått något längre tid troligt med din bamse Om du drar i bägge styrspakarna skall traktorn stanna med en växel i annars har dom 11 lamellskivorna på varje sida rostat i hop :surp:

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#234704 Den stannar om jag drar max i spakarna och om jag drar med vä sida i botten så bromsar vä band och den styr till vä. Vid minsta motlut slutar hö band att dra i det läget. På hö sida måste jag anv fotbromsen för att kunna svänga lite åt hö. Vad tror du om det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#234838 Stopp nu innan du sabbar något.

Det låter som att vänster sida är feljusterad och att höger sida i princip sitter fast.

Om lamellpaketen glider lätt i trumman,dvs kopplar ur fint och återgår till dragläge så skall det hela fungera så här:

När du drar i spaken för att svänga vänster så SKALL lamellpaketet börja frikoppla,när det är fullt frikopplat så ska bromsen börja ta.Du ska således INTE kunna påverka bromsen innan lamellpaketet helt kopplat ur.
Samma gäller för högersväng.
Jag tycker det du beskriver låter som att höger lamellpaket kärvar och då INTE ligger åt med någon kraft (därför slirar det så fort det går tungt).
Du kan därför inte heller få det att röra sig så att den kopplar ur tillräckligt för att du ska få bromsfunktion till höger.

Du måste alltså riva minst höger sida för att få loss lamellerna från trumman och kolla skick och funktion,men gör det NU DIREKT innan du totalkvaddar broms/koppling.

Lamellerna kommer då att kosta dig ca 7000:- inkl moms/sida,sen kanske du även behöver stålskivorna och eventuellt både bromsband och bromstrumma

Mvh/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#234873 Tack ! Det verkar stämma precis som du säger. Ska man behöva dra maximalt i spaken för att bromsa som jag måste på vä eller är det just det man kan justera? Kan man säga att lamellerna måste koppla ur för att bromsen ska fungera ? Varför tror du att det går att bromsa hö fotbroms men inte bromsa med hö styrspak? Hänger dom inte direkt ihop?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

j-eg63  
#234902 Ja dom hänger i hop men ta bort golvet där du har höger fot då ser du hur dom löst bromsningen en länkarm som kanske har släppt på din bamse Välkommen i Bamse i gänget :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#234953 Tack jag tror jag förstår något så när. Vad är viktigt att tänka på när mas ska försöka byta lameller?
Trumman ska vara känslig osv ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#235377 Hej igen! Är det någon som vet vilka delar man lossar i tur och ordning för att komma åt lameller etc på Bamsen? Det verkar inte finnas någon verkstadshandbok utan endast instr.bok med sprängskiss vilket inte räcker för att jag ska klara det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

j-eg63  
#235385 Kom den inte fram sprängskissen från verkstadshandboken som jag skickade till dig som PM ??:surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#235955 Hej
Hur går det för dig???
Skicka ditt tel nr via pm så vi får prata lite.
Jag kanske kan hjälpa dig med både det ena och det andra.
Vet om en Bamse där ägaren vill ha smalare band bland annat.
Lite info om styrkopplingar kan jag nog också ge dig.
/Tomas

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#237268 Hej igen! Är det någon som vet om man måste lossa nån mutter på insidan under styrspaken på röd bamse för att få ut bromstrumman? eller ska det räcka med 6 bultar på framsidan och några muttrar på baksidan som jag lossat. Den klaffar bara upp 1mm och sitter stenhårt

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#237272 se bild slutväxel som jag försöker dra ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Tosca  
#237273 Det var en liten bild.
Några bultar eller muttrar på undersidan för att bultcirkeln ska vara komplett.
Sen ska drivtrumman sitta påskjuten över kopplingspaketet.
Risken finns att den rostat fast på kopplingslamellerna.
Trumman är tandad på insidan och lamellens stålbrickor har motsvarande tandning.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#237294 Tack. Spelar det nån roll om lamellerna är frikopplade eller ihoptryckta när man drar ut? Hur ska man få den att röra på sig tror du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#237301 Svaret är nej

Du måste få lamellernas tandning att släppa från tandningen i trumman.

Ska se om jag hittar nån info på bild så du kanske förstår bättre.
Jag återkommer inom kort

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).