Sida 1 av 1

Forest pro bekymmer

Postat: tis 18 jun 2013, 13:00
av Sune77
En av mina vänner har stora problem med sin Forest pro skogskärra, det ska vara kvalitets märke men jag tycker det luktar " made in kina " lång väg :cry:
Allt från spruckna däck ,torr sprickor i hydraulslangarna och rikligt med rost, man kräver lite mer av en kvalitetsmaskin som är köpt för 10 månader sedan.
Ny slangar har han fått på garantin och däck var väl på gång men det som ger oss gråa hår nu är svingen på kranen ,den glappar på gränsen till livsfarligt.
Vi har försökt följa intruktionsboken där det står att man ska lossa 4 skruvar.
Vi har följt dessa instruktioner men det går inte att spänna det är bom stopp, en teori vi har är det det ska vara utskurna bulthål så kallade avlånga bult hål men det finns inte

Är det någon som har en sådan här kärra eller vet om vi gör något fel så vore vi tacksamma för all hjälp

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tis 18 jun 2013, 16:45
av Mikael
Det kan ju vara så att den redan är spänd i botten, har ni möjlighet att korta kedjan istället?
Ovanlig lösning på svängen. :grin:

Re: Forest pro bekymmer

Postat: ons 19 jun 2013, 21:15
av longben
De avlånga hålen borde väl sitta på den övre delen, (den med varningstexten), kommer man åt att se dem?

Re: Forest pro bekymmer

Postat: ons 19 jun 2013, 22:54
av Sune77
longben skrev:De avlånga hålen borde väl sitta på den övre delen, (den med varningstexten), kommer man åt att se dem?


Det är en av dom sakerna som gör mig konfunderad det finns inga ovala hål på överdelen där bultarna sitter men framför där det inte är några bulthål där finns dem på överdelen :???:
Kan se en utav dem på dessa kort

Re: Forest pro bekymmer

Postat: ons 19 jun 2013, 22:59
av Sune77
Mikael skrev:Det kan ju vara så att den redan är spänd i botten, har ni möjlighet att korta kedjan istället?
Ovanlig lösning på svängen. :grin:


Den är lite ovanlig :lol: , har inte sett den innan.
Men från sett felen den har haft har den gått riktigt bra funktionsmässigt när kompisen varit med och hjälpt mig i skogen.

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tor 20 jun 2013, 07:40
av Yanmar 1502d
En synnerligen speciell lösning. På min vagn räcker det med en fettspruta för att hindra glappet. Svårt att se på bilderna , men finns det ingen möjlighet att fetta in centrumlagret? Är det att kedjan är slak som orsakar glappet? Är glappet i vridningen eller är det att horisontellt? Är det för att kedjan är slapp så borde det vara enkelt att slå ut en eller två länkar så att det finns justeringsmån åt båda hållen.
Det såg onekligen inte ut som om vagnen var så ny med ytrosten som man kan se. Min Kellfri som är en äkta kines är äldre men har inget sådant.

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tor 20 jun 2013, 11:30
av Sune77
Yanmar 1502d skrev:En synnerligen speciell lösning. På min vagn räcker det med en fettspruta för att hindra glappet. Svårt att se på bilderna , men finns det ingen möjlighet att fetta in centrumlagret? Är det att kedjan är slak som orsakar glappet? Är glappet i vridningen eller är det att horisontellt? Är det för att kedjan är slapp så borde det vara enkelt att slå ut en eller två länkar så att det finns justeringsmån åt båda hållen.
Det såg onekligen inte ut som om vagnen var så ny med ytrosten som man kan se. Min Kellfri som är en äkta kines är äldre men har inget sådant.



Det är kedjan som är för slak det ser ut som det enda alternativet är att ta bort ett par länkar.
Det är inte optimalt men han kommer att få det bättre än idag men inte som det borde vara.
Glappet han får är när han vrider på kranen och det slår på gränsen till farligt , han får " efter slängar " på minst 1,5 meter längst ut på kranen och kan man få ned det lite så faran minskar

Det du skriver om kellfrikärran gör att jag ännu mer börjar fundera på om inte kärran han har köpt inte har stått hos antingen återförsäljaren eller tillverkaren ute ett par år.
Både på grund av att det släpper stora färgflagor och för däcken är inte dom mest frächa, dom är till och med bättre på min kina kärra som är äldre.

Re: Forest pro bekymmer

Postat: lör 22 jun 2013, 21:27
av skogsbonne
Köp avestavagn som inte rostar eller krånglar.. tråkigt när det kostar riktigt men är billigt

Re: Forest pro bekymmer

Postat: sön 23 jun 2013, 11:52
av anersimyra
Sune77 skrev:
Yanmar 1502d skrev:En synnerligen speciell lösning. På min vagn räcker det med en fettspruta för att hindra glappet. Svårt att se på bilderna , men finns det ingen möjlighet att fetta in centrumlagret? Är det att kedjan är slak som orsakar glappet? Är glappet i vridningen eller är det att horisontellt? Är det för att kedjan är slapp så borde det vara enkelt att slå ut en eller två länkar så att det finns justeringsmån åt båda hållen.
Det såg onekligen inte ut som om vagnen var så ny med ytrosten som man kan se. Min Kellfri som är en äkta kines är äldre men har inget sådant.



Det är kedjan som är för slak det ser ut som det enda alternativet är att ta bort ett par länkar.
Det är inte optimalt men han kommer att få det bättre än idag men inte som det borde vara.
Glappet han får är när han vrider på kranen och det slår på gränsen till farligt , han får " efter slängar " på minst 1,5 meter längst ut på kranen och kan man få ned det lite så faran minskar

Det du skriver om kellfrikärran gör att jag ännu mer börjar fundera på om inte kärran han har köpt inte har stått hos antingen återförsäljaren eller tillverkaren ute ett par år.
Både på grund av att det släpper stora färgflagor och för däcken är inte dom mest frächa, dom är till och med bättre på min kina kärra som är äldre.
Det där ser mer ut som äkta kinaplast. :surp:

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tis 25 jun 2013, 12:42
av Sune77
Har nu löst problemet, det var nog så att färgen inte var helt torkad när dom satte ihop vagnen utan att dom lackerade ytorna fastnade i varandra.
Efter att vi tog spärrskaftet (1,5 meter lång) vi har för att byta däck på dom lite mer välvuxna maskinerna och hängde oss i den så släppte det men vi var nervösa att vi skulle dra av justeringsbulten.

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tis 25 jun 2013, 12:53
av Sune77
skogsbonne skrev:Köp avestavagn som inte rostar eller krånglar.. tråkigt när det kostar riktigt men är billigt


Det är en av mina vänner som köpt denna och det ska vara en kvalitetsvagn där den en listade 110 tusen innan dom troligtvis tömde lagret för nya modeller tror han gav runt 55 tusen för den och har bara haft små strul än så länge, Men när den väl går så fungerar den bra.
Börjar dock fundera på om det inte är en hel del " billigt kina " i den för att öka marginalerna.
Motorn i den ska kosta 3000 kr att byta ut och enligt en återförsäljare som jagade en tändkabel till en kund så gick det inte att köpa bara den utan fick byta hela motorn.
Som tur är har vi hittat en motor som är väldigt väldigt lik den på vagnen på jula för 1795 och enligt en kontakt så har dom reservdelar med :???:
Men jag pikar han lite att den gamla kina kärran jag köpte av han går som ett skott utan några som helst problem :lol:

Re: Forest pro bekymmer

Postat: tis 25 jun 2013, 22:07
av skogsbonne
om den kostar 55 ny så kan det ju knappast va en riktigt för det var lite väl mycket rabatt för att tömma lagret... Vi har inte haft ett enda problem förutom att jag hade sönder en slang när jag tog en stock så fel att gripen tog i slängarna på stickan...

Re: Forest pro bekymmer

Postat: sön 30 jun 2013, 09:12
av Sune77
skogsbonne skrev:om den kostar 55 ny så kan det ju knappast va en riktigt för det var lite väl mycket rabatt för att tömma lagret... Vi har inte haft ett enda problem förutom att jag hade sönder en slang när jag tog en stock så fel att gripen tog i slängarna på stickan...


Jag är helt inne på din linje det är något skumt med allt ...börjar fundera på om det är 2:a sortering som dom säljer ut.
Dt finns en tråd om utförsäljningen i skogsforum där priserna på dem varierat mellan 39 - 71 tusen.
viewtopic.php?f=21&t=13385