Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fyrhjuling för person- och sågtransport

7 inlägg 4725 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling för person- och sågtransport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#988 Har lugnat ner mig på skotarfronten, men lat som jag är undrar jag om det finns någon slags fyrhjuling som är vettig att ha i skogen för att transportera mig och mina sågar.

Finns det något lämpligt fordon?



   TS
Avatar Fallback

Gammal är äldst

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#994 Den är inte så modern - men billig- Terriern BM 425 pappa köpte sprillans ny 1960. Röd trots att det är en BM. Lastbrygga bak för sågarna, diffspärr för snön och fältsits som fjädring. Det är inte samma glamour som en fyrhjuling men en gqammal jordbukare tar sig fram bättre för en bråkdel av priset.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#995 Oj, det var en söt liten pryl.

http://www.blocket.se/vi/7008366.htm?ca=14_s

Lite info om denna samt alla andra volvisar hittar ni på
http://www.volvo.com/constructionequipm ... /products/
(under 'tractors' och sedan 'BM Volvo' eller 'Volvo')

Är BM 15/T 15 samma skrot och korn, eller är den inte lika pålitlig?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#996 BM/T 15 Har bara en fyrväxlad låda(finns 425 med denna också, fem vxl kom -61 hade jag för mig), en B 14 och inte en B 16 motor, samt klenare framaxel.
Annars är de lika traktorer

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1165 Kan man köra en sånda traktor ädr det är lite kuperat, eller är det bara åkrar och fält man tar sig fram. Tänker på tipprisken, både fram bak och på sidan.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1169 Det beror ju på hur kuperat, traktorn är lätt och om du tex har något bakpå med hög tyngdpunkt så kanske den får lite tendenser i kraftigt motlut i sidled, när det gäller bakåt så beror det ju på vad du har i lyften.
Men du kan motverka sådana här problem genom att ändra spårvidden bak och ha frontvikter!
Traktorn borde ta sig fram som andra små 2wd, om du kör bara traktorn med något lagom lätt bak så tar den sig fram nästan överallt.
Men om du ska dra någon större körra typ mer än 3.5tons skogsvagn så blir det lite jobbigare, traktorn har ju så små däck mm.
Men en liten vagn klarar den allt och om det är frost och piggkedjor på så går den bra! Kedjor gör en hel del, traktorn har ju även diffspärr..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2510 vet en på ett fyrhjulingsforum som köpte en ferguson fyrhjuling istället för traktorn, han e dock helnöjd han har sin både till transport av sig, sågarna bensin, efter den har han en vagn med avesta timmerkran hydrauldriven, och ifram tror jag han satte hydrualmotorn
traktorn står numera =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).