Sida 1 av 2

XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: tor 09 maj 2013, 21:51
av DrDamp
Nån som har koll på vad ni har för kultryck ? Känns väldigt tung min vagn. Tidigare ägaren sa att han hade flyttat fram boggin det som går men jag fundera om han inte styrt den så lång bak det går :roll:

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 18:22
av Uvskogen
Med min 310 så har jag, ungefärligen, mätt upp kultrycket till ca 150 kg. Det gör väldigt stor skillnad om man flyttar fram boggien, fast har drift så går det ju inte hur långt som helst. Det är därför som jag har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen, annars så svävar nästan framändan i uppförsbackarna och man får inget grepp alls.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 21:11
av totte
har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen


Är det en hink med gamla femöringar då? :lol:

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 21:16
av Uvskogen
totte skrev:
har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen


Är det en hink med gamla femöringar då? :lol:


:lol:

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 21:50
av anersimyra
Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 23:48
av DrDamp
Uvskogen skrev:Med min 310 så har jag, ungefärligen, mätt upp kultrycket till ca 150 kg. Det gör väldigt stor skillnad om man flyttar fram boggien, fast har drift så går det ju inte hur långt som helst. Det är därför som jag har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen, annars så svävar nästan framändan i uppförsbackarna och man får inget grepp alls.


Sj har jag både ventiåaket och aggregat bak på fyrhjulingen oxå, har du din boggi längst fram? hur långa pinnar kör du ?


SOm min är nu verka 3,5 meter perfekt

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: fre 10 maj 2013, 23:50
av DrDamp
anersimyra skrev:Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.



Japp, tog bort dämparna och nu sitter det 30*30 fyrkantsprofiler där istället..


Känns lite "lätt" i fronten bara



Ulvskog vad ha du för vikter fram ?

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 07:41
av Uvskogen
blog/Uvskogen/grus-grus-grus_b-5015.html

Bilden längst ner i inlägget ser du vikten fram. Har även en i väskan, lika stor, när jag kör grus. Med vagnen så har jag den fram +hydraulaggregatet. Har även 2 skivstångsvikter a 10 kg att ta till. Den stora klumpen väger ca 45- 50 kg. Finns en tråd eller blogg som visar när jag prövade hjulvikter. Effekten blev bra men den blev lite läskig när man bromsade.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 07:50
av DrDamp
Tackar för bilden, fan va ni va duktiga där och köra grus, går med små maskiner oxå =) Roligt med bilder =)

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 16:01
av anersimyra
DrDamp skrev:
anersimyra skrev:Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.



Japp, tog bort dämparna och nu sitter det 30*30 fyrkantsprofiler där istället..


Känns lite "lätt" i fronten bara



Ulvskog vad ha du för vikter fram ?
Det var en ny variant, att ta bort dämparna alltså. Vad har du för maskin ? Det finns ett tillbehör till många maskiner som gör den stel. Du behöver bara montera när du använder vagnen, montering och demontering tar bara ett par tre minuter.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 19:46
av svampbob
Det känns som att Avestans flyttbara boggi är underskattad. Jag har gula öhlin fjädrar på hjulingen och mer än så behövs aldrig snarare så att jag nog oftast skulle klara mig utan dom genom att balansera vagnen genom att flytta boggin.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 20:06
av Uvskogen
svampbob skrev:Det känns som att Avestans flyttbara boggi är underskattad. Jag har gula öhlin fjädrar på hjulingen och mer än så behövs aldrig snarare så att jag nog oftast skulle klara mig utan dom genom att balansera vagnen genom att flytta boggin.


Det är nog en bra grej för att förbättra körningen, men fjäderlåsningen har du ju för att inte få hela bakaxeln att bli rak på en fyrhjuling med delad bakaxel (och kraftigt minskad markfrigång). Bara kranen brukar väga minst 150 kg, så flyttbar boggie har ingen som helst betydelse för bakaxelns ihopsjunkning. Inte heller "gula fjädrar". Det enda som hjälper är en Honda med stel bakaxel eller steloperera det du har.

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: lör 11 maj 2013, 23:15
av Qkeeper
Får nog hålla med svampbob om "gulafjädrar".. kör själv med highlifters, ganska hårt spända och det fungerar då prima än så länge.. men visst ge dom några år i skogen så äre nog bara till å byta sen men än så länge funkar de..

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: sön 12 maj 2013, 19:21
av DrDamp
Känns som ett highlifters blir för klent för mig oxå. Är en Xmr 650 så måste ha allt på bakre paket oxå.. Men nu funkar det rätt okey, lite lätt fram bara som sagt, kan nog blivit bättre om den varit 2cm längre låsningen för nu går den med drivaxlarna i "botten" hela tiden..

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Postat: sön 12 maj 2013, 20:13
av DrDamp
Nästa hjuling blir nog en kingquad eller om nån vill byta.. Fundera om det inte sska gå få fram boggin lite mera...