Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 55324 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

halvproffs  
#371240 Hej Sundelius! 305-an har nog bara några hkr till tror jag. Tycker jag sitter skapligt i den när jag kör kran men det bästa är naturligtvis när man kan vända stolen enkelt och få plats med fötterna. Tycker mig märka ett tänk när det gäller små maskiner att fler blir uppmärksammade på körskador mm av stora maskiner. Om det nu blir varmare vintrar kommer även mindre maskiner att bli mer efterfrågade, så har ni hyfsade marker så kommer du säkert att få körning om du vill ha det. Steniga områden ska nog undvikas. Ibland måste man våga för att vinna också, även om en kalkyl visar åt ett annat håll. En ny XC 90 kostar multum, drar inte in en krona men säljer ändå som smör.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#371249 I dagsläget har ca 15ha som är i behov av en liten maskin om 5-10år ytterligare 10ha om 20-25 runt 5-7ha. Och inom 5-7år har jag utökat arealen med mer mark som är i behov (om livet är lite väl mot mig). Så det finns o köra. Hade jag haft nån o ringa med denna typ an maskiner så hade jag ringt. Men här finns ingen mig veterligen.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

550  
#371673
Seb macahan skrev:Tolkar det som tips, jo nu är den min. Som företagare kan det faktiskt ibland vara bättre o handla med lån än kontanter enl. Mig. Och så länge man har krediter som är kortfristiga så är maskinen min lika mycket för det. Eller har du avarmoterat din gård till 100% @550? Eller är den bankens den också? :wink:


Kan hålla med dig till viss del, det beror helt på hur konservativt man ser på saker och ting. Alla stora företag arbetar väl med belåning idag. Det gäller bara att man inte lånar för mycket till saker som inte genererar tillräckliga inkomster. Tråkigt är att hamna i den onda cirkeln där man måste jobba bara för att täcka upp maskinkostnaderna.

Har som tur är ingen egen gård :wink: Sitta med fulla lån på något sånt skulle ge allvarliga psykiska påfrestningar i dagens läge. Men folk är så olika i hur mycket risker man vill ta.

Det stora problemet med mindre maskiner är ergonomin/komforten om man vill köra heldagar tror jag. En entreprenör väljer hellre en större maskin som är bekväm att sitta i än en där man inte orkar 8 h i sträck. Även om en liten maskin skulle kunna ge lika många jobb och netto. Ju mindre man kör, desto sämre maskin klarar man av.

Det skulle vara trevligt att ha så mycket areal att man kunde finansiera både en liten maskin och en större traktor med driven kärra. :grin:

sundelius skrev:Framförallt allihop :!:
Jag uppskattar att ni tar er tid och delar med er av era synpunkter, för och emot är lika värdefulla :YMHUG:
Imorgon drar jag till Axima på skogsdag, kanske hittar jag något som vänder upp och ner på alltihop.


Såg du något roligt på skogsdagen? :smile:

PS Kom på en bättre översättning av YOLO i helgen. "Man kan bara dö en gång." :roll: DS

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371801 Dom hade en fin skogsutrustad NH med Vreten huggarvagn men det gjorde mig bara mer övertygad om att det är en liten skotare jag vill ha :!:
Sen köpte jag svärd, kedjor och Aspen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#371802 :surp:
Senast redigerad av Seb macahan mån 08 feb 2016, 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#371804 Ja en NH med skogsvagn ä ju inget o ha :grin: :grin: :grin:
Fast du har ju rätt. Jämfört med det du har spanat på så förefaller nog alternativen ganska solklara.[/quote]

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371818
Seb macahan skrev:Ja en NH med skogsvagn ä ju inget o ha :grin: :grin: :grin:
Fast du har ju rätt. Jämfört med det du har spanat på så förefaller nog alternativen ganska solklara.
[/quote]
Ja ni måste förstå mig rätt, traktorn är en mycket bra kombination för många med sina olika användningsområden.
För mig som bara ska ha min maskin i skogen är det en smidigare lösning

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372368 Idag kom annonsen nedan ut för att röra till det lite ytterligare :???:
Ringde Magnus och pratade lite.
Det är ungefär samma pengar vi pratar om.
Vilken skulle ni välja? Ny Woodtiger eller Malwa 460 -12?


http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... ?ca=16&w=3

Avatar Fallback

Re: Sv: Woodtiger - Lägesrapport...

hfab  
#372369
sundelius skrev:Idag kom annonsen nedan ut för att röra till det lite ytterligare :???:
Ringde Magnus och pratade lite.
Det är ungefär samma pengar vi pratar om.
Vilken skulle ni välja? Ny Woodtiger eller Malwa 460 -12?


http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... ?ca=16&w=3

Malwan är både bekvämare och effektivare.
Det är mer elektronik med, på både gott och ont.

Ska du köra hyfsat regelbundet så köp malwa.
Blir det bara någon enstaka helg i månaden, eller mindre. Då tror jag du har störst glädje av tigern.

Elektronik ska användas för att må bra..[WINKING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372370 Kör ca 5 månader om året men det blir ju aldrig bara skotning under den tiden.
Så 7 månader om året står den ju

Tack för svaret

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Brytjärn  
#372380 OM nu pengarna är ungefär samma så hade valet varit mycket lätt, Malwa.
Samt om skicket är bra.
Då får du en riktigt bra transmission med ordentliga boggielådor som då funkar med band eller kedjor.
Minispakar är guld värt på ergonomin.
Kraftig kran.
Och Klimatanläggning.

Går de att få tigern med AC och minispakar?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372384
Brytjärn skrev:OM nu pengarna är ungefär samma så hade valet varit mycket lätt, Malwa.
Samt om skicket är bra.
Då får du en riktigt bra transmission med ordentliga boggielådor som då funkar med band eller kedjor.
Minispakar är guld värt på ergonomin.
Kraftig kran.
Och Klimatanläggning.

Går de att få tigern med AC och minispakar?

Inte som standard tillval i alla fall

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372461
sundelius skrev:Idag kom annonsen nedan ut för att röra till det lite ytterligare :???:
Ringde Magnus och pratade lite.
Det är ungefär samma pengar vi pratar om.
Vilken skulle ni välja? Ny Woodtiger eller Malwa 460 -12?


http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... ?ca=16&w=3


:-H Kom igen grabbar, ni är ju så många som sitter inne med erfarenhet och kunskap 🙏 :-W:wink:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

alias  
#372464
sundelius skrev:
sundelius skrev:Idag kom annonsen nedan ut för att röra till det lite ytterligare :???:
Ringde Magnus och pratade lite.
Det är ungefär samma pengar vi pratar om.
Vilken skulle ni välja? Ny Woodtiger eller Malwa 460 -12?


http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... ?ca=16&w=3


:-H Kom igen grabbar, ni är ju så många som sitter inne med erfarenhet och kunskap 🙏 :-W:wink:


Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden igen (den har ju blivit några sidor :smile: ), men visst funderade du på att ev. investera i en processor av något slag också (eller blandar jag ihop korten nu?)?

I så fall ska du behålla befintlig traktor eller köpa en något större/tyngre till processorn?

Hur breda vägar kräver en processor (stegmatare jmf. rullmatad) jämfört med skotaren?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

mrvimek  
#372471 Köp inte nå Beg vimek för de tar en jävla tid att få,delar och så gilla ja inte Robson driften heller och nu man ha kört en längre stund me alstorn så är man mer än nöjd och man kommer hemmmed ett leende på läpparna :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).