Sida 4 av 5

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: lör 21 sep 2013, 20:22
av rikard_e
Missade banden, nä då lär det inte behövas

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: lör 21 sep 2013, 21:59
av Hema
axwell skrev:
rikard_e skrev:. Enda som är lite synd är väl att det går inte att få på kedjor


Behövs kedjor när två par band ingår ?

Om man tvunget ska köra med kedjor, så får man väl koppla bort det passiva drivhjulet, men då tappar man drivning på hela boggin.

axwell skrev:
Hema skrev:Har inte de pengarna ;(

Hur mycket vill du låna.....................?
Tror inte du vill investera så mycket, så ser jag det för egen del, har för liten skog.

Hade jag kanske haft pengar i överflöd så, men jag har mina 11ha, så det är inte ekonomiskt försvarbart, såvida man inte börjar köra åt folk i närheten. Men minst 200K för mycket för mig.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: sön 15 dec 2013, 13:11
av ryared
Skulle vilja ha en 50 hk diesel, (det kanske inte behövs så stor motor men det är mest om man vill ha processor till så man slipper alstors dyra lösning), Mekanisk drivning,400 hjul, gärna 8 hjul, mowikran så lång som möjligt kan tänka mig stödben(dock hade det varit bra med en funktion som gör att man inte kan köra med dom nedfällda), vet inte om jag vill ha hytt eller ej, men kanske något smidigt som går att hänga av sidorna på? Hög hastighet på väg.lite smågrejor som rattvärme och sätesvärme. Problemet med miniskotarna i dag är att dom byggs på ett konstigt sätt. Alstorn har så fjuttiga däck, Minmaster och bison har smala däck där lasten är. Minimastern måste man fälla ner rullar manuellt, det var också länge den inte hade ramstyrning, Jag tycker att det sparas in på fel grejor.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: sön 15 dec 2013, 18:57
av Anders_S
ryared skrev:Skulle vilja ha en 50 hk diesel, (det kanske inte behövs så stor motor men det är mest om man vill ha processor till så man slipper alstors dyra lösning), Mekanisk drivning,400 hjul, gärna 8 hjul, mowikran så lång som möjligt kan tänka mig stödben(dock hade det varit bra med en funktion som gör att man inte kan köra med dom nedfällda), vet inte om jag vill ha hytt eller ej, men kanske något smidigt som går att hänga av sidorna på? Hög hastighet på väg.lite smågrejor som rattvärme och sätesvärme. Problemet med miniskotarna i dag är att dom byggs på ett konstigt sätt. Alstorn har så fjuttiga däck, Minmaster och bison har smala däck där lasten är. Minimastern måste man fälla ner rullar manuellt, det var också länge den inte hade ramstyrning, Jag tycker att det sparas in på fel grejor.


Precis så tänker jag också minus stödbenen, rattvärme.

Vad det gäller Alstorn så hade det nog inte gått att ha större däck och fortfarande kunna frakta den på ett B-kort vilket väl går nu.
Större däck ger kraftigare axlar osv.
Nu har dom visserligen höjt maxvikten på B-kort så jag tror vi kommer se större maskiner framöver. Ny Alstorn är väl just det.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: sön 15 dec 2013, 19:20
av skogshasse
ryared skrev:Skulle vilja ha en 50 hk diesel, (det kanske inte behövs så stor motor men det är mest om man vill ha processor till så man slipper alstors dyra lösning), Mekanisk drivning,400 hjul, gärna 8 hjul, mowikran så lång som möjligt kan tänka mig stödben(dock hade det varit bra med en funktion som gör att man inte kan köra med dom nedfällda), vet inte om jag vill ha hytt eller ej, men kanske något smidigt som går att hänga av sidorna på? Hög hastighet på väg.lite smågrejor som rattvärme och sätesvärme. Problemet med miniskotarna i dag är att dom byggs på ett konstigt sätt. Alstorn har så fjuttiga däck, Minmaster och bison har smala däck där lasten är. Minimastern måste man fälla ner rullar manuellt, det var också länge den inte hade ramstyrning, Jag tycker att det sparas in på fel grejor.


hej ryared håller med dej dina idéer låter vettiga malwa 360 ser ut som en riktigt bra maskin lagom storlek tycker jag

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: sön 15 dec 2013, 20:39
av ryared
Glömde en sak, flyttbar boggie hade varit gött att ha.

Det kanske du har rätt i Anders att det är för viktens skull när man skall ha det på släp som dom har sparat in på vissa grejor. Jag har ju alltid förundrats över dessa lösningar men det kanske finns en tanke bakom. Undrar vad den miniskotaren jag la upp väger?

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 11:38
av Anders_S
ryared skrev:Glömde en sak, flyttbar boggie hade varit gött att ha.

Det kanske du har rätt i Anders att det är för viktens skull när man skall ha det på släp som dom har sparat in på vissa grejor. Jag har ju alltid förundrats över dessa lösningar men det kanske finns en tanke bakom. Undrar vad den miniskotaren jag la upp väger?


Jadu när det gäller att gissa vikt på maskiner så är jag inte vidare bra på att gissa.
Med tanke på att jag varken vet hur bred eller hur lång 360:in är så är det ännu svårare att gissa. Motor vet jag heller inte. Den lär inte vara lättare än Alstorn i alla fall.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 11:43
av Anders_S
Hittade lite info:

Malwa 360
Motor: Cummins diesel
Cylindrar: 3
Effekt: 23,5 kW (32 hk)
Längd: 5,2 meter
Bredd: 1,6 meter
Vikt: 1 900 kilo
Maxlast: 3 000 kilo
Räckvidd kran: 3,8 meter
Maxhastighet (l/h): 0-10/0-24 km/h

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 11:51
av Anders_S
En sak jag inte gillar med 360:n är att det är alldeles för långt mellan främre julpar och boggin.
Den skulle lätt hänga sig på underredet om man försöker sig på att korsa ett "krön" eller dike.
På så vis är Alstorn mycket bättre.
Den skulle i mina ögon behöva större framhjul bland annat.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 17:38
av Anders_S
kolla in den här bilden
http://www.malwa.se/media/images/origin ... d-last.jpg

Vad kan markfrigången under midjan vara?
Det är väl 400 hjul fram och midjan ser att vara betydligt lägre än mitten på framhjulet så max 30 skulle jag gissa.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 17:47
av Hema
Ja max! Det såg nästan knasigt lågt ut.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 19:30
av Anders_S
Tittar man å den av ryared inklippta bilden så ser det lite bättre ut men så står han över "grop" också.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 22:08
av Brytjärn
Markfrigång samt överhäng på 6 hjulingar är ett stort minus i min bok.
Exempelvis Kranmans bison har inte så imponerade 24cm markfrigång... bäst i klassen miniskotare är väl Vimek minimaster som ligger på 38cm följt av Alstor på 37cm.

ATG rulle har ju ännu mer men enligt mig är det ingen miniskotare då den lastar runt 5t.

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 22:31
av skogshasse
Brytjärn skrev:Markfrigång samt överhäng på 6 hjulingar är ett stort minus i min bok.
Exempelvis Kranmans bison har inte så imponerade 24cm markfrigång... bäst i klassen miniskotare är väl Vimek minimaster som ligger på 38cm följt av Alstor på 37cm.

ATG rulle har ju ännu mer men enligt mig är det ingen miniskotare då den lastar runt 5t.


intressant åsikt var tycker du man kan sätta gränsen för miniskotare

Re: Dröm-miniskotaren

Postat: mån 16 dec 2013, 22:38
av Brytjärn
Nu ska jag inte förstöra tråden med snacka om annat än ämnet men jag tycker att detta forum drar en bra gräns vid 5ton för Stora / Små skogsmaskiner och de är väl rimligt fast egentligen kanske man inte ska dra gränsen vid vikt utan istället bredd på maskinen.

En maskin på över 1,8m bredd är väl knappast mini... eller?