Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Helmmabyggen till atv

8 inlägg 7185 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Helmmabyggen till atv

Lampan10  
#219525 Vill gärna se bilder på era byggen!



   TS
Avatar Fallback

Re: Helmmabyggen till atv

Lampan10  
#220338 Är det ingen som bygger :smile: gräsklippare vagn vad som helst :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Helmmabyggen till atv

Fridolf  
#220546 Byggde denna vägsladd förra våren. Funkar bra men skulle varit enklare att justera djupet om man haft stel bakaxel. Funderar på någon lösning för att snabbt och enkelt, tillfälligt kunna låsa fjädringen på 4-hjulingen.

Vägsladd21.jpg

Avatar Fallback

Re: Helmmabyggen till atv

Lampan10  
#220558 Snygg. Tips på låsning vantskruv med järn alt kedja mellan nedre bärarmarna och spänn lite då blir maskinen stum.
Det svåra är kanske att hitta någon fästpunkt på armarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Helmmabyggen till atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220584
Lampan10 skrev:Snygg. Tips på låsning vantskruv med järn alt kedja mellan nedre bärarmarna och spänn lite då blir maskinen stum.
Det svåra är kanske att hitta någon fästpunkt på armarna.


viewtopic.php?f=21&t=8594

Går förstås att snida till själv!

Användarvisningsbild

Re: Helmmabyggen till atv

molnia  
#220586
Byggde denna vägsladd förra våren


hmm... :-?
en vanlig traktor har ju inte fjädrande bakaxel som fyrhjulingen har men de vägsladdar jag har sett har inte haft den konstruktionen du har. då fäster man dem i lyftarmarna och så får vägsladden följa vägbanans höjd. för det ser ut som att dragstången till atv´n är fast men reglerbar med veven. eller ser jag fel?
hade veven inte funnits så hade sladden följt vägbanan mer.... :-?

Avatar Fallback

Re: Helmmabyggen till atv

Fridolf  
#220608
Lampan10 skrev:Snygg. Tips på låsning vantskruv med järn alt kedja mellan nedre bärarmarna och spänn lite då blir maskinen stum.


Uvskogen skrev:viewtopic.php?f=21&t=8594
Går förstås att snida till själv!


Har faktiskt funderat på nått liknande Avestavagnens fjädringslås men Lampan10:s lösningen med en vantskruv lät ju nästan för enkelt för att inte prova :grin:

Tack för tipsen!

Avatar Fallback

Re: Helmmabyggen till atv

Lampan10  
#220664 Det kommer funka fint det enda är att du kanske kommer förlora markfrigång men ska du vara på vägen så :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).