Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elektrisk variator, Pivario

13 inlägg 10138 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213933 Någon som vet om företaget Pivario fortfarande finns? ser att de gick i konkurs 2010.
Deras elektriska variator verkar ju intressant på mindre skogsmaskiner som har variator.



   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

tjoolahopp  
#214459 Men hej, jag är också intresserad av uppgifter kring detta företag.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

bmbamse  
#214469 Kika här då...

http://www.pivario.com/?p=1

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214911 Företaget gick i konkurs 2009, patenten blev sålda till Hallströms verkstäder. Produkten verkar finnas kvar, de säljer fortfarande reservdelar men marknadsföringen ligger lite i "malpåse".

Har påbörjat en dialog med dem, vill provmontera en Pivario på min vimek 620, det skulle ju vara ett lyft att få till en fungerande elektrisk koppling!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252625 Köpte en begagnad Pivario variator för tio månader sedan, se länk;
http://www.pivario.com/?p=1
demofilmer;
http://www.pivario.com/?p=7788

Tänkte montera den på Vimek 620:n. Jag har dock blivit avrådd från det eftersom den skulle sitta helt oskyddad i hjulhuset.

Behovet finns inte heller sedan jag gjorde en komplett uppsmörjning av befintlig variator och växellåda, förra ägaren hade nog fuskat lite med detta.

Alltså har jag en komplett Pivario V1 variator till salu för den intresserade! vet att de passat på bl.a. Alstor och Terri, den som är intresserad skickar PM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

rocpeer  
#259438 Hej någon som kan något om Pivario till en terri 1020?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259743
OAS-forests skrev:Alltså har jag en komplett Pivario V1 variator till salu för den intresserade! vet att de passat på bl.a. Alstor och Terri, den som är intresserad skickar PM.

Jag har sålt den jag hade till annan person på Forumet, får hoppas att han får den att passa på sin Terri 1020!

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

Mojjen88  
#259746 Måste man ha :shock: forestvarianten ,eller funkar det med den för 10000 på en Terri?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259758 Har försökt läsa på det jag funnit och jag tror att det är samma stomme i grunden på de olika modellerna. Det som skiljer är anslutningen mot utgående axel på din motor samt hur styrenheten är programmerad. Programmeringen kan enkelt ändras, axeln kan också bytas till en som passar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

Mojjen88  
#259764 Ok,verkade ju vara offert på den som hette forest med montering o allt,låter ju dyrare.Man blir ju väldigt trött på att lägga i o ur växlarna,måste ju skona växellådan rejält.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk variator, Pivario

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259767 Ja det var precis så jag tänkte. Dock passar den inte på Minimastern, på Terrin däremot ska det tydligen fungera bra. Du kan ju kontakta John Jonsson på Hallströms verkstäder om du har frågor kring det. Hallströms verkstäder äger patent och reservdelar sedan Pivario gick i konkurs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

Mojjen88  
#259771 Jag har en kompis som har mekat med snöskotrar i 30 år,brukar ha honom som mekaniker när jag får haverier.Ska höra med honom om han har monterat pivariovariator på nån skoter,borde väl vara ungefär samma sak med Terri?

Avatar Fallback

Re: Elektrisk variator, Pivario

Tunnebon  
#262585 Hej, är det något ni vill veta om den så kan jag försöka ge er svar.
Har själv monterat en på min terri 2020.

Har bara varit i kontakt med v1 modellen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).