Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

7 inlägg 6041 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

Daggi  
#209599 Hei

Erfaringer med tømmer vogn til atv med kran og elektrisk vinsj drevet fra batteriet på atv??

Er dette et bra hjelpemiddel?

Tømmervognen er grei, men hvor mye vits er det å kjøpe vinsj i tillegg??

Må en lade opp batteriet ofte vist en bruker vinsjen mye hver dag?

Det er ikke støtteben på denne vognen, fører det til problemer?

Det er en warn vinsj, trekker 1100 kg..



   TS
Avatar Fallback

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

Qkeeper  
#209661 Kört med elvinsch och kranman kärra i 5 år nu och visst funkar det men s***n så sakta det går. Kom ihåg att vinschen ska "vila" 12min (om jag minns rätt) mellan varje fullt drag egentligen. Kör man endel som jag gör tröttnar man rätt fort och släpar mer än man borde istället..

Så länge du har fyrhjulingen igång medans du vinschar så funkar det men jag stoppar ändå alltid i laddaren när jag ställer ner maskinen för dagen.

Lasta några lättare stock i botten eller handlasta nåt mindre så du för lite på vagnen så går det bra. Har själv stödben men det är ytterst sällen jag viker ut det.

Avatar Fallback

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

Daggi  
#209743 Ok:)
Jeg regner med jeg kjøper en tømmervogn uten el vinsj og kran, så får jeg se senere om jeg bygger på med mer utstyr. Ser at Kranman selger hydraulisk aggregat med vinsj, det går fortere tror jeg, så det blir noe sånt vist jeg skal kjøpe mer utstyr..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

Qkeeper  
#211465 Ja det har dom, tyvärr väldigt dyrt att bygga om vagnen för hydralik då jag skulle vara tvungen att byta grind på min vagn

Avatar Fallback

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

masjäveln  
#211621 Jag satte dit ett fritidsbatteri m snabbkopplingar på grinden. En winch från Clas Olsson ,
1000 kr samt en radiostyrning för 200kr. Funkar kanon

Avatar Fallback

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

Daggi  
#211683 Jau, då gikk ikkje de slik ej trudde de skulle gå.

Ej kjøpte ikkje kran fordi ej tenkte ej skulle få sette dinna vinsjen her på fundamentet og dermed løfte stokkane på et vis fra bakenden av vognen og opp i vogna.

visnjen ej he:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33456469&kwUnica=

men de blei ingen suksess...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tømmervogn med el vinsj drevet fra atv

traktorz  
#211691 Det beror på hur stort batteri och hur stark generator du har på din ATV.
Kör du med ATVn på tomgång, så klarar du dig bra. Men toppladda gärna batteriet hemma med en bra laddare.

Vinsch är alltid bra, på en timmer/vedvagn är den till nytta. Den sparar rygg och risk för bråck. Svetsa på stödben, förstärk kraninfästning om nödvändigt. Beror på vad du lyfter, vår vinsch var för stark för vår vagn, inköpt på Jula.

Bronco 3500 generation II är en snabb och stark vinsch, som funkar bra med syntetlinan.
De bör ha en vinsch i den klassen, (3500 lbs) för att vinschhastigheten skall vara något så när hyfsad. Inkoppling med radio-fjärr rekommenderas, se referensen nedan.

Ref:
Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?
viewtopic.php?f=21&t=10847

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).