Sida 2 av 4

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 17 feb 2013, 18:31
av Vedmaskin
LEL skrev:Man får hoppas att det var en " planerad" konkurs så att verksamheten fortsätter i annat bolag.

Fasen ville beställa radiovinch till min oxe....... lite sent nu då. Man blir lite orolig med tanke på reservdelar..

Har hört att vinschen inte håller fast utan släpper efter så fort man slutar vinscha in ?? vet inte om det stämmer.


När man vinschar med radio så släpper det när man släpper knappen. När biten kommer fram så kör man på reglaget och då kan man ha biten hängandes.

Det brukar inte vara något problem att vinscha så att ena änden hamnar på lasset. Så kan man koppla om greppet och därefter köra med reglaget.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 17 feb 2013, 18:43
av lfq
Det verkar som det var ett akut läge och nu är konkurshotet borta så vitt jag vet.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 17 feb 2013, 20:56
av ulfgustav
Försökte få klarhet i boets innehåll komponenter, halvfabrikat, inventarier mm.
Men den lista som advokaten till slut lade ut på sin hemsida överrenstämde ytterst dåligt med det som visades på bilderna, försökte få klarhet från advokatbyrån men de svarade inte ens på det påpekandet, mitt första påpekande var att det saknades inventeringslista, så den kom ut 2 dagar innan anbudet skulle varit inne.
Tyckte faktiskt det var rätt nonchalant skött av advokatbyrån.
Hade underlaget verkat trovärdigt hade jag lagt ett sriöst bud , men som de betedde sig så avstod jag

Re: Oxen minilunnare

Postat: tor 07 mar 2013, 00:11
av andreaswehtje
LEL skrev:Man får hoppas att det var en " planerad" konkurs så att verksamheten fortsätter i annat bolag.

Fasen ville beställa radiovinch till min oxe....... lite sent nu då. Man blir lite orolig med tanke på reservdelar..

Har hört att vinschen inte håller fast utan släpper efter så fort man slutar vinscha in ?? vet inte om det stämmer.



Jag har kört en beg Oxen (13 hk encyl årsm ca 2005 tror jag) i snart två år nu och är mycket nöjd med den, inte minst framkomligheten, även om den inte kan klättra upp för träd :grin:. Det enda problemet jag haft med den är att det börjar läcka hydraulolja ur övertrycksventilen (sitter vid vredet där man fyller på hydrauloljan) när det är kallt. Skall bero på att den suger in luft vid slangkopplingarna. Har dragit åt slangklämmerna allt som går, men det hjälper föga. Ang vinschen som släpper, jo det stämmer när man kör vinschen med radiostyrningen, däremot inte då man kör med handreglaget. Kan väl kanske tycka att lastning med vinschen på boggievagnen är lite meckigt, stocken fastnar lätt i vagnen, men med lite trixande och fixande löser det sig, efter en del svordomar!
Tråkigt att höra att Sten Myreback kursat. Radiovinsch kanske finns att köpa hos återförsäljare? Jag köpte min hos Gösta Gustafsson http://www.gosta-gustafsson.se/

Re: Oxen minilunnare

Postat: tor 07 mar 2013, 19:21
av Holmtorp
Hur gick det för Myrebacka Maskin. Gick han i konkurs eller det löste sig för han?

Re: Oxen minilunnare

Postat: lör 10 maj 2014, 21:29
av Vedmaskin
Holmtorp skrev:Hur gick det för Myrebacka Maskin. Gick han i konkurs eller det löste sig för han?


Idag var han med och visade sina maskiner på Emmaboda skog & traktor.

Re: Oxen minilunnare

Postat: ons 07 jan 2015, 16:52
av andreaswehtje
LEL skrev:Har hört att vinschen inte håller fast utan släpper efter så fort man slutar vinscha in ?? vet inte om det stämmer.



Det stämmer, när man kör med radiostyrningen (hydraulspaken uppåt) så släpper vinschen när man slutar mata in, vet inte varför? Men den släpper inte om man vinschar utan radion (hydraulspaken nedåt). Så jag brukar dra in stockarna med radiostyrningen och sedan lyfta upp på vagnen genom att vinscha upp med hydraulspaken manuellt.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 10:30
av lfq
För andra gången råkade jag ut för ventilbrott på drivhjulets slang. Jag minns att däckfirman bara la in 4 kg i slangen när jag bytte sist. Det ska vara 5 kg enligt specifikationen för Oxen. Är det för lite tryck så slirar däcket mot fälgen och ventilen bryts av. Haveriet inträffade med full last i en liten brant där jag samtidigt svängde. Då kom hela kraften på ena hjulet och friktionen mellan däck och fälg blev för låg.
När jag nu bytte la jag in 5 kg och ett tips är att kolla trycket med jämna mellanrum.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 10:58
av Vedmaskin
lfq skrev:För andra gången råkade jag ut för ventilbrott på drivhjulets slang. Jag minns att däckfirman bara la in 4 kg i slangen när jag bytte sist. Det ska vara 5 kg enligt specifikationen för Oxen. Är det för lite tryck så slirar däcket mot fälgen och ventilen bryts av. Haveriet inträffade med full last i en liten brant där jag samtidigt svängde. Då kom hela kraften på ena hjulet och friktionen mellan däck och fälg blev för låg.
När jag nu bytte la jag in 5 kg och ett tips är att kolla trycket med jämna mellanrum.


Att däcket har slirat mot fälgen har jag inte varigt med om.
Men att vid full last att däcket slirat mot bandet. Då i synnerhet när man svänger och det går tungt. Då sliter det på klackarna på däcket.

Man tycker bandet behöver spännas. Men när man pumpat så gör det skillnad.

Även bakhjulen gäller att dom har tryck. Annars ökar påfrestningarna på däcksidorna. :smile:

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 11:46
av lfq
Ja det gället att hålla koll på lufttrycket, 5 kg fram och 3 kg på de andra däcken. Även banden behöver spännas ibland, stoppmuttern kan ibland släppa.
Det kan ju vara så att jag kör lite för hårt med överlast i uppförsbacke.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 12:15
av Vedmaskin
Har nämnt det i nån annan tråd...

Gäller att hålla koll på hjulbultarna. Dom har lossnat så fälgen blev förstörd. Har för mig att vi körde frötallar i stenig terräng. Tunga lass.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 15:24
av JOLOF
lfq skrev:För andra gången råkade jag ut för ventilbrott på drivhjulets slang. Jag minns att däckfirman bara la in 4 kg i slangen när jag bytte sist. Det ska vara 5 kg enligt specifikationen för Oxen. Är det för lite tryck så slirar däcket mot fälgen och ventilen bryts av. Haveriet inträffade med full last i en liten brant där jag samtidigt svängde. Då kom hela kraften på ena hjulet och friktionen mellan däck och fälg blev för låg.
När jag nu bytte la jag in 5 kg och ett tips är att kolla trycket med jämna mellanrum.

Undrar om det finns däcklås, barnmorskor, i denna dimension. På MC-bakhjul var det ett måste. Ibland flera.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 21:43
av lfq
JOLOF skrev:Undrar om det finns däcklås, barnmorskor, i denna dimension. På MC-bakhjul var det ett måste. Ibland flera.


Kan vara värt att kolla upp, hade inte hört talas om dylika.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 23:46
av JOLOF
Så är ser det ut på MC:
http://media.hardpartsab.se/2012/02/Däcklås.pdf

I reklam för ATV skryter man med "alufälgar och däcklås.." Men naturligtvis inga detaljer om däcklåset.
Borde finnas för andra fälgar.
Hittar inte OXEN's fälgdim.

Re: Oxen minilunnare

Postat: sön 27 nov 2016, 23:57
av JOLOF
Å så här på Karting:
http://www.kartingshop.se/bakfalgar-180 ... cklas.html
http://www.okmkonsult.se/dacklas/90-0

Har aldrig varit med om dessa.
Det verkar vara slanglöst. Flera hål i fälgkanten. Troligen klämmer den taggiga delen av skruvhuvudet mot insidan av däcket.

Letar vidare...