Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alternativ till Bison 6000

5 inlägg 6689 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ till Bison 6000

itfc  
#200547 Har funderat på att hitta ett smidigare alternativ till traktor och griplastarvagn. Varit inne på en Bison 6000 men tycker den är väl liten vad gäller lastförmåga samtidigt som en traktor i storlek med Valmet 455 m.m. är för stora. Användningsområdet är gallring, vindfällen och mindre timmerkörning.

Det jag fastnat för är en New Holland TD 3.50 med t.ex Weimers 5-tonsvagn. I samma prisklass som Bison men känns rejälare med t.ex 35 cm markfrigång, Oljeflöde 40l/min. Tar mer last och känns ändå smidig med en bredd på ca 160 cm (Bison 138 cm, Valmet 203 cm).

Medveten om att detta inte är bästa ekonomiska lösningen men har inte enbart skogen för pengarnas skull utan gillar att hugga manuellt och lägger hellre lägga pengarna på ett skogsekipage än en ny bil som tappar i värde snabbare.

Tacksam för synpunkter och åsikter och ev. andra alternativ i samma storlek och pris.



   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till Bison 6000

bevakare  
#200597 Jag har ungefär samma tankar som dig, men jag har en tjej som har ett stort häst intresse.
Funderar lite halv allvarligt på att skaffa en nordsvensk eller ardenner och köra ut timmret till väg med.

Till gallring, vindfällen och massa ved borde hästen vara bra........

Har även sett en Lamborghini traktor 65 hk utan hytt med en palm 3-5 tons skogsvagn för 250 plus moms som verkar intressant.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Bison 6000

Qkeeper  
#201460 http://www.blocket.se/alvsborg/Demokort ... m?ca=7&w=3

Något sådant kanske? Inga erfarenheter men betydligt mindre än Valmet 455 och lastar ju några ton mer än en Bison.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Bison 6000

itfc  
#202112 Har funderat på denna maskin också men man är lite osäker vad gäller kvaliteten. Viktmässigt ligger de lika men däckstorleken är större på TD 3.50 och oljeflödet är 40 l /min jämfört med 20 l/min på kinatraktorn. Känns viktigt med oljeflödet då tankar finns på en större vagn som inte lastas fullt för att få en kraftigare vagn/kran som borde tåla mer än de mindre.

Någon med erfarenhet från liknade kinatraktor som kan berätta hur det fungerat med hållbarhet och styrka i både traktor och hydraulik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till Bison 6000

axwell  
#202124
itfc skrev: funderat på denna maskin också men man är lite osäker vad gäller kvaliteten. Viktmässigt ligger de lika men däckstorleken är större på TD 3.50 och oljeflödet är 40 l /min jämfört med 20 l/min på kinatraktorn. Känns viktigt med oljeflödet då tankar finns på en större vagn som inte lastas fullt för att få en kraftigare vagn/kran som borde tåla mer än de mindre.

Är det verkligen inte mer i 40 hp Dong-Feng?

Hittade detta på "Fotontråden".

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Inläggav foton » sön 19 dec 2010, 22:38
Kör foton 404 har den till skogen varje dag, helnöjd! Pumpkapasiteten ligger på ca 27 liter i min. räcker till en Farma 6/3,8.

foton

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).