Sida 6 av 8

Postat: mån 05 maj 2008, 22:05
av BosseA
skotartokig skrev: jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.
Nej, men man har ju tillgång till en fyrhjuling när man kopplat bort skogskärran. Det skulle vara kul att se hur en Vimek tar sig fram utan skogskärra.
//Bosse

Postat: tis 06 maj 2008, 21:11
av skotartokig
Det förstår väl jag ochså att det inte går att köra vimek utan vagn .Dåligt svar tycker jag.

Postat: ons 07 maj 2008, 19:59
av Lövis
BosseA skrev:
skotartokig skrev: jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.
Nej, men man har ju tillgång till en fyrhjuling när man kopplat bort skogskärran. Det skulle vara kul att se hur en Vimek tar sig fram utan skogskärra.
//Bosse


Med Vimek Minimaster Går det alldeles utmärkt :D

Postat: ons 07 maj 2008, 21:03
av BosseA
Lövis skrev:Med Vimek Minimaster Går det alldeles utmärkt
Det var intressant. Jag visste inte att Vimek även hade skogskärra dragen av 4-hjuling. Märkligt var att man på en bild drog fram stock via winsch framtill på 4-hjulingen.
//Bosse

Postat: tor 08 maj 2008, 21:27
av Lövis
BosseA skrev:
Lövis skrev:Med Vimek Minimaster Går det alldeles utmärkt
Det var intressant. Jag visste inte att Vimek även hade skogskärra dragen av 4-hjuling. Märkligt var att man på en bild drog fram stock via winsch framtill på 4-hjulingen.
//Bosse

Varför tycker du att det är märkligt att dra fram stock via vinschen fram till :?:

Postat: fre 09 maj 2008, 07:56
av BosseA
Lövis skrev:Varför tycker du att det är märkligt att dra fram stock via vinschen framtill
Om man har winschen på kranen och en bryttrissa fram på bommen, får man en högre dragvinkel och stocken glider lättare över stubbar och sten. Dessutom får man in stocken intill kärran och eventuellt lägger man stockänden på vagnen. Sedan går det snabbt och smidigt att greppa stocken utan ris och annat otyg som vill följa med när stocken ligger på marken. Givetvis kan man använda den fram- eller bakmonterade winschem till att dra fram stock om man saknar kran.
//Bosse

Svar till Mikael Nykomling

Postat: fre 17 okt 2008, 03:03
av Cadman
Jag kan nog kanske ev. förklara några saker ang Alstor.

1) Hydrostatisk transmission. Varför har inte Alstor det?

På grund av att Alstorn har Variator (inte bara mekanisk växellåda)
som är totalt överlägset på denna maskintyp (liten lätt maskin) Och varför detta:

Jo för att effektförlusterna i en hydrosttransmission är mycket stora
och utväxlingsomfånget relativt smalt.
Det innebär att det skulle behövas betydligt större motor och
likväl en mekanisk växellåda kopplad till hydrostaten för att uppnå
samma utväxlingsomfång.
Stora effektförluster innebär även betydligt högre bränsleförbrukning.

Alstor är försedd med variator vilket är ett effektivt sätt att med
små effektförluster överföra kraft på lätta maskiner.
Variatorn har också ett bredare utväxlingsomfång än hydrostatisk transmission.
Men trots det krävs även med variator en mekanisk låda kopplad till
variatorn för dels att få tillräckligt brett utväxlingsomfång och för att välja fram/back.

Tilläggas kan att hydrostattrnsmissionen är dyrare men kostnaden
är begränsad och ändock betydelselös på grund av att denna
transmissionstyp är ointressant för en maskin typ Alstor.

Hydrostattransmissionen är även klumpigare och kräver tilläggsutrusting
(Stor hydrauloljekapacitet oljekyl mm.)
Detta komplicerar maskiner med hydrostat.

Den mekaniska växellådan i Alstor har inga som helst förutsättningar
att ta slut fort.

Slutligen kostar ett hydrostattransmissionhaveri mångdubbelt att
reparera, och har betydligt större haveririsk.

2) Ang bensinmotorn:

Nja, den är nog inte så sketen.
Denna motor har en mycket behaglig gång.
Motorn är Vanguard vilket är en industrimodell hos Briggs&Stratton.
Motorn går lugn och vibrationsfritt och ett bra varvtalsregister.
Denna motortyp har byggts i otroliga antal och finns i bruk världen
runt.
Den har även god hållbarhet.

Man kan vid studium av måtten på en Kubota motor i
aktuell effekt konstatera att den skulle vara väldigt dumt att använda
till en Alstor.
Så just Kubotamotor är i vart fall ingen bra ide.

Jag vill även kommentera med min synpunkt på varför Alstorn inte spårar:

Det är konstruktivt omöjligt att en få maskinen lika stabil
om man placerar vertikalleden (midjans svängcentrum) mitt mellan maskinens
boggier.(Har med tyngdpunkter stödytor, ledpunkter mm.
att göra.)

Det kan också vara lättare att ta sig ur knepiga lägen med en
maskin som inte spårar helt.
Det är inte så enkelt att det bara är fördelar med en maskin som spårar.

Det är mycket att tänka på med det tekniska skulle Jag tro ja..........

3) Priset?
Dyrt !!, men rena hittegodset om man jämför användbarhet/pris
med tex. fyrhjuling och griplastarvagn.

Nöjeskontot får nog komma in en del även här.

Framkomlighet är fullständigt enorm och måste provas för
att bli möjlig att förstå om man bara kört andra maskiner.








Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.

1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.

2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.

Postat: sön 19 okt 2008, 13:20
av Fisketorp
Är priset så fruktansvärt om man räknar till utgifter för att ta fram produkten på papper och annan tester?

LÖner till arbetare, chefer lagerhållning osv.

Tycker ju själv inte priset är något att hurra över, men maskinen verkar ju enligt filmer osv ha en bra framkomlighet slår kanske många ATV`s ?

gör heller inte någon större åverkan på marken?

Så runt en 300papp gjärna lite under verkar den klart värd ifall ens markförutsättningar kräver lite extra annars kan man ju kika på något annat.

Re: Svar till Mikael Nykomling

Postat: mån 29 dec 2008, 21:04
av Harald
Cadman skrev:Jag kan nog kanske ev. förklara några saker ang Alstor.

1) Hydrostatisk transmission. Varför har inte Alstor det?

På grund av att Alstorn har Variator (inte bara mekanisk växellåda)
som är totalt överlägset på denna maskintyp (liten lätt maskin) Och varför detta:

Jo för att effektförlusterna i en hydrosttransmission är mycket stora
och utväxlingsomfånget relativt smalt.
Det innebär att det skulle behövas betydligt större motor och
likväl en mekanisk växellåda kopplad till hydrostaten för att uppnå
samma utväxlingsomfång.
Stora effektförluster innebär även betydligt högre bränsleförbrukning.

Alstor är försedd med variator vilket är ett effektivt sätt att med
små effektförluster överföra kraft på lätta maskiner.
Variatorn har också ett bredare utväxlingsomfång än hydrostatisk transmission.
Men trots det krävs även med variator en mekanisk låda kopplad till
variatorn för dels att få tillräckligt brett utväxlingsomfång och för att välja fram/back.

Tilläggas kan att hydrostattrnsmissionen är dyrare men kostnaden
är begränsad och ändock betydelselös på grund av att denna
transmissionstyp är ointressant för en maskin typ Alstor.

Hydrostattransmissionen är även klumpigare och kräver tilläggsutrusting
(Stor hydrauloljekapacitet oljekyl mm.)
Detta komplicerar maskiner med hydrostat.

Den mekaniska växellådan i Alstor har inga som helst förutsättningar
att ta slut fort.

Slutligen kostar ett hydrostattransmissionhaveri mångdubbelt att
reparera, och har betydligt större haveririsk.

2) Ang bensinmotorn:

Nja, den är nog inte så sketen.
Denna motor har en mycket behaglig gång.
Motorn är Vanguard vilket är en industrimodell hos Briggs&Stratton.
Motorn går lugn och vibrationsfritt och ett bra varvtalsregister.
Denna motortyp har byggts i otroliga antal och finns i bruk världen
runt.
Den har även god hållbarhet.

Man kan vid studium av måtten på en Kubota motor i
aktuell effekt konstatera att den skulle vara väldigt dumt att använda
till en Alstor.
Så just Kubotamotor är i vart fall ingen bra ide.

Jag vill även kommentera med min synpunkt på varför Alstorn inte spårar:

Det är konstruktivt omöjligt att en få maskinen lika stabil
om man placerar vertikalleden (midjans svängcentrum) mitt mellan maskinens
boggier.(Har med tyngdpunkter stödytor, ledpunkter mm.
att göra.)

Det kan också vara lättare att ta sig ur knepiga lägen med en
maskin som inte spårar helt.
Det är inte så enkelt att det bara är fördelar med en maskin som spårar.

Det är mycket att tänka på med det tekniska skulle Jag tro ja..........

3) Priset?
Dyrt !!, men rena hittegodset om man jämför användbarhet/pris
med tex. fyrhjuling och griplastarvagn.

Nöjeskontot får nog komma in en del även här.

Framkomlighet är fullständigt enorm och måste provas för
att bli möjlig att förstå om man bara kört andra maskiner.








Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.

1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.

2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.





Sitter och kollar på inlägg om miniskotare och undrar lite med midjeplaceringen på Alstor du säger att den inte blir stabil, har vart och tittat lite på Malwas miniskotare och dom har ju midjan placerad mer i centrum. Den verkade stabil iofs med midjelås.
Lite nyfiken på när det kan vara bättre att maskinen inte spårar ? Alla större skotare försöker man ju få att spåra.
Däremot håller jag med dig ang. hydrostattransmissioner alldeles för mycket förluster. Provade en gammal Scorpion och jag var inte alldeles imponerad

Re: Alstor

Postat: sön 04 jan 2009, 10:18
av nässjömåla
Stabiliteten påverkas högst väsentligt av hur midjan placeras/konstrueras. Det är ingen mening med att konstruera en skotare som spårar absolut om man inte kan lösa de problem som det innebär. Jämför Mini Brunetten med Norcar 490 den spårade också hundra men trillade ikull så fort man rörde spakarna. Brunetten däremot var hyggligt stabil. Gallrings skotare behöver spåra bättre än slutaverknings dito. Det är lättare att bryta sig loss med en maskin som har en midja med offset från mitten.
Allt beror på vad man har för behov.
Norcar är det smidigaste jag har kört, bara man kan leva med bristerna.
Angående alstors motorstyrka kontra 800 kubikare kan jag tillägga att jag har gått ifrån Can Am 800 och Kranman 330 med drift till en alstor pga att den är starkare och tar sig fram där man blev stående med 800.
Däremot var 800:an något av det roligaste man kan äga i åkprestanda, det gick fort och brett!

Re: Alstor

Postat: mån 06 dec 2010, 20:19
av Anders_S
En framtida konkurrent till Alstor kanske? Lite bred i förhållande till storleken på maskinen kanske... lite större däck hade suttit fint.
http://www.xcat.ch/

Angående midjans placering så har väl en stor skotare kanske proportionerligt mer vikt i fronten. Mycket vikt i fronten på maskinen gör väl att maskinen blir stabilare. Har du midjan förhållandevis långt bak så borde maskinen bli tippvillig om du kör i sidlut och svänger uppåt backen.

Re: Alstor

Postat: tis 07 dec 2010, 23:46
av tjoolahopp
Håller med cadman på alla punkter angående alstor må så vara dyr men mycket genom tänkt och enkel. Har själv prov kört en sådan. Är själv ägare till en Vimek 101.
Trevliga killar som har byggt XCAT har haft mail konversation med och jag fick ritningar på boggie lådorna.

Re: Alstor

Postat: ons 08 dec 2010, 09:17
av Anders_S
jag studerade xcats boggilådor lite. Visst har dom en kedja till vardera däck? Jag fattade dock aldrig hur dom har fixat kedjesträckningen. Det stog något om det men.....

Undra vad en vimek skulle kosta med boggilådor på vagnen istället för robson?

Det konstiga med Alstorn är att den verkar vara unik världen, dvs det finns ingen annan liknande maskin i samma storlek med samma framkomlighet.

Re: Alstor

Postat: ons 08 dec 2010, 09:39
av tjoolahopp
Japp dom har en kedja till varje hjul, jag förstod heller inte hur dom har ordnat med kedjesträckningen, men på den fronten så finns det en hel del grejor att ordna sånt med, bygga eller köpa. Eller så får någon prata med dom bara eller maila.

Re: Alstor

Postat: ons 08 dec 2010, 18:47
av Anders_S
jo kedjesträckare finns att köpa som sagt men det gäller att man kan montera den på något vettigt sätt också. Ser ut som dom utgått från en fyrkantprofil när dom gjort lådorna. Ser väldigt bra ut måste jag säga. Kedjorna dom använder verkar dock lite veka men det kanske inte behövs mer.