Små skogsmaskiner och övriga maskiner

perkinson svårstartad

18 inlägg 14127 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#204402 Ja det var skönt att slippa en stor utgift just nu. kostnad nu blev 2800kr det var jag nöjd med efter att blivit lätt skrämd här på forumet. till dej som funderar på en hypro 300, Hypro står för kvalitet kostar också lite mer kanske, 300 har jag ingen erfarenhet av, den är säkert ypperlig i ugn gallring. Med den erfarenheten jag fått så har man möjlighet så ska man inte köpa för liten har du en traktor som klar en 450 så bör du kanske tänka om. med det klimat vi har nu med ständiga stormar, jag har haft otrolig nytta av min hypro med att samla in strö fällen som är mycket kostsamt att leja för. Jag har inte kört min bärare 12000t. utan köpte den runt 10000t. men vid gallringar är den riktigt rolig att jobba med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: perkinson svårstartad

rokon  
#204421 2000 timmar med bäraren är inte fy skam, är det inte lite otäkt med att stå och jobba oskyddad med kranen så intill sig?
Att hypro står för kvalite har jag förstått och det är bra! Läser att flera råder att välja en 450 och skall väl ej utesluta den, men jag gillar att de tagit fram en mindre och lättare processor som 300. Tänker på att När Kockum för många många år sedan tog fram en gallringsprocessor(maskinburen) för första gallring så var den en 250. Hypro skriver på sin hemsida att nu har de även motordrift på undre rullen, dvs på alla 3. Har ej min skog särskild vindutsatt med berg runt omkring, samt en duktig entreprenör nära till och han kan jag ta när det gäller grövre dimensioner, så jag tänker mest för de klena bestånden som jag har mycke av.

Avatar Fallback

Re: perkinson svårstartad

Lars Nyman  
#204569 visst ser det lite farligt ut att vara så nära, men under mina år med bäraren så har jag faktiskt inte varit med om något tillbud,(peppar ta i trä) man jobbar väl kanske efter förutsättningarna. Jag förstår ditt tänk när det gäller dina tankar om 300 eller 450 har du tillgång till bra hjälp för det tunga jobbet så hade jag också satsat på en mindre ren första gallrinsmaskin.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).