Små skogsmaskiner och övriga maskiner

krandämpare

11 inlägg 5430 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

krandämpare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193242 Ser att vimek erbjuder krandämpare för lyft och sväng på de senaste skotarmodellerna. Hur fungerar de? Vad blir det för skillnad i krankörningen?



   TS
Avatar Fallback

Re: krandämpare

ulfgustav  
#193295 Det är ackumulatorer som sitter på resp funktion, det ger en dämpeffekt och mjukare körning.
Min bedömning är att om du är van förare så kostar det mera än det smakar, men för en ovan är det nog en hjälp och ger dämpning och skydd vid ovarsamma spakrörelser dessutom så skonar det kranen en hel del

Användarvisningsbild

Re: krandämpare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193397 Ser ju ut att vara ganska enkla att montera, vad kan de kosta?

Vet inte om jag tycker att det behövs på en maskin med pump som endast ger 20 l/minut, ventilpaketet (5-spak) fungerar ok om man bara drar i en spak åt gången. Dock kan det ibland uppstå ryckningar i någon rörelse om man drar i två spak samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: krandämpare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193429 En fundering...ackumulatorer borde väll dämpa ändläget något? Det kan ju vara en stor fördel på vissa funktioner isf, för att spara maskin och förare om det inte är en dämpad kolv eller givare för dämpning.

Avatar Fallback

Re: krandämpare

skogare  
#193439 nej dom dämpar inte ändläget och dom funkar bra för dom som kan köra.

Har du kran hängans i luften så får du dämpning när du kör

Avatar Fallback

Re: krandämpare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193453 men borde iaf skona packningarna i kolvarna? För när oljan har tryckt upp kolven i ändläget och man inte har släppt spaken (om man tex har konstig krangeometri,så någon kolv lätt körs i ändläge) så får ju oljan möjlighet att gå in i ackumulatorn i stället, där ju gasen komprimeras betydligt lättare än vad oljan kan göra....eller tänker jag fel

Avatar Fallback

Re: krandämpare

skogare  
#193454 ja har du kört i botten så har du fullt tryck överallt så då spelar det inte så stor roll

Användarvisningsbild

Re: krandämpare

machonisti  
#193458
jönsson84 skrev:men borde iaf skona packningarna i kolvarna? För när oljan har tryckt upp kolven i ändläget och man inte har släppt spaken (om man tex har konstig krangeometri,så någon kolv lätt körs i ändläge) så får ju oljan möjlighet att gå in i ackumulatorn i stället, där ju gasen komprimeras betydligt lättare än vad oljan kan göra....eller tänker jag fel

Bullshit!

Avatar Fallback

Re: krandämpare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193468
machonisti skrev:
jönsson84 skrev:men borde iaf skona packningarna i kolvarna? För när oljan har tryckt upp kolven i ändläget och man inte har släppt spaken (om man tex har konstig krangeometri,så någon kolv lätt körs i ändläge) så får ju oljan möjlighet att gå in i ackumulatorn i stället, där ju gasen komprimeras betydligt lättare än vad oljan kan göra....eller tänker jag fel

Bullshit!


jaja..ta det lugnt..va bara en tanke. vad faller min teori på? finns bara två sätt att dämpa ett ändläge på en kolv då,antingen utformingen på kolvhuvudet eller oxå med en givare som minskar strömmen nära ändläget.

Användarvisningsbild

Re: krandämpare

machonisti  
#193475 Vet du vad din fråga var verkligen bra!

Låt oss se vad forumet kan erbjuda annars "kommer jag"

Användarvisningsbild

Re: krandämpare

Skogshuggarninorr35  
#193519 Med den krandämpningen som dom erbjuder dämpar du inga ändlägen, kör du t ex lyftcylinder upp i ändläget så kommer du få ett mekaniskt stopp först innan gasblåsan reagerar.
Meningen med krandämpning är att om du är ovarsam och tvärsläpper spaken ska kranen inte tvärstanna utan blåsan tar tryckförändringarna som blir när oljan är låst mellan kolv och slid.
Är det rätt gastryck i blåsorna kommer du få en kran som går lite mjukare fast du är ovarsam med spakarna, så länge du inte kör mot ändlägen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).