Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hypro bärare

42 inlägg 25404 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hypro bärare

Lars Nyman  
#188670 Hej alla! Ny på detta forum, Jag undrar om någon kan svara på om man kan sätta band på en hypro bärare med rulldrift. och var man kan inhandla sådana isåfall. det är en trevlig maskin men har mycket svårt att ta sig upp för motlut.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

stegmaster  
#188742
Lars Nyman skrev:Hej alla! Ny på detta forum, Jag undrar om någon kan svara på om man kan sätta band på en hypro bärare med rulldrift. och var man kan inhandla sådana isåfall.

Verkar absolut som det går, om man kollar i första videoen. :grin:
Dessutan er ju Hypro eller eco track et hett tips på band.
I den sista videoen har hypro`n dock inte rulldrift vad jag kan se, men band har dom nok til båda modeller.





Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188748 Det ligger ju en sån på blocket med just band på så....

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Lars Nyman  
#188784 eco track det får jag kolla. tror ni man måste ha både fram och bak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

foton  
#188797 För mig är det en gåta att man kan klara sig en dag utan att bli skadad, i sådan arbetsmiljö.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#188798
foton skrev:För mig är det en gåta att man kan klara sig en dag utan att bli skadad, i sådan arbetsmiljö.

Ingen problem.. man måste vara vaken hele tiden :wink:

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

ekristas  
#188841 Jag har haft två st redskapsbärare med 500 och 450xl både rulldrivna och fulldrivna masiner.
Jag hade band runtom de gick fint.
Tror de var olofsfors band.
Fast de var ett tag sen de är kanske min sista hypro som ligger på blocket nu.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248801 Är det någon som kan berätta lite mer om den här maskinen?
Bredd, motorstorlek, vikt osv.

8 meters kran är det i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Lars Nyman  
#248817 Jag har ägt en i 5år och nöjd med min,bredden är jag lite osäker på skulle tro den är ca:2m, i min ligger där en perkinson på runt 80 hk den har dubbla pumpar en för kranen och en för drivning och aggregat vikt 4ton denna maskin är mest lämpad för gallring. Fördelen som jag upplever är att med en bärare så går man ute och är nära hela tiden och med radiostyrning så slipper man hoppa ut och in i en traktor. Vi har en 450 xl och man klarar en hel del med den även i bland vindfället. Men har man väldigt kuperad mark så är nog traktor buren att föredra .

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248826 ok kring två meter alltså. Tänkte att en 8 meters kran var rätt stort på en så liten maskin men det verkar ju fungera. Jag tror väl att man generellt sett att man kan större kran än man tror bara man inte kör med huvudet under armen.

Verkar finnas en variant utan rulldrift också.

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Lars Nyman  
#248846 Med Kranen har jag aldrig varit nära att kantra men med vinschen får man inte stå å sova för då ligger man.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Homo abies  
#249023 Har för mig att det finns fördelar med rulldrift bak om man kör med långkran =slipper läckande boggilådor...?

Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

Lars Nyman  
#249064 Han som ägde min innan mej sa att hypro hade haft stora
problem när de byte ut rulldriften, nej det enda jag saknar är band men det är mycket pengar men får jag chans på begagnade så kanske man slår till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro bärare

8wdHypro500  
#249076 Jag har fulldrift-åtta hjulmotorer. Væske-fylte hjulene i framvagnen och det blev stor skilnad. Innan hadde boggiene lett for stegra under motordelen mens nu går den mycket lugnt. Har kjetting på seks hjul.
Nu kommer jag så langt att ingen traktor følger meg lenger. Kan ju också tillegga att jag har 500 xl prossesoren på, den er endel tyngre enn 450. Sju meters kran rekker långt nog, hadde 50meter syntet-lina, ca 30meter kvar etter fyra år. Helnøjd!

Användarvisningsbild

Re: Hypro bärare

hlb  
#249132 Du har kört med syntetlina i 4 år och har tydligen god erfarenhet. Hur upplever du riskerna med töjningen i linan? Skjuter trädet fart mot maskinen om den lossnar från en stubbe? Vilken lina har du?/Hlb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).