Val av fyrhjuling

Terri
 Svara  55 inlägg  29472 visningar  7 följer
Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182125 Bandsatsen är väldigt bra om man kör mycket på blöta myrar under sommartid där en vanlig fyrhjuling knappt tar sig fram, även i väldigt branta backar är bandsats att föredra....

Terri Maskiner
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182126
Snowman76 skrev:
sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.

Mvh
Thomas


Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!

Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?

Vad betalar du i försäkring på den?

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182127
Snowman76 skrev:
sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.

Mvh
Thomas


Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!

Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?

Vad betalar du i försäkring på den?







Helförsäkringen kostar 1378kr per helår på den, något mer än en 550 maskin drar den men jag kan köra mycket på en dag med full tank.
med bandsatsen märker man tydligt att det går åt mera soppa, fast en 500cc tar ändå mera med bandsats då den får jobba hårdare än en med stor motor.
Stor motor som jobbar lättsamt är melodin.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182137
sidsjö skrev:
Snowman76 skrev:
sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.

Mvh
Thomas


Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!

Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?

Vad betalar du i försäkring på den?







Helförsäkringen kostar 1378kr per helår på den, något mer än en 550 maskin drar den men jag kan köra mycket på en dag med full tank.
med bandsatsen märker man tydligt att det går åt mera soppa, fast en 500cc tar ändå mera med bandsats då den får jobba hårdare än en med stor motor.
Stor motor som jobbar lättsamt är melodin.



Vad har du för försäkringsbolag?

Rekommenderar du att man tar helförsäkring eller klarar man sig på halv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182145 Har själv en Bombardier 400 H.O, men om jag skulle köpa en ny idag så skulle jag nog välja en Polaris. Fyrhjulsdriften på Polaris är överlägsen... Jag har inte haft nåt problem med min Bomba på dom 5 år jag ägt den. Jag monterade en huvudströmbrytare på den nästan direkt efter att jag köpte den då batteriet lätt blir dåligt om den står oanvänd en tid. Med huvudströmbrytaren så är det aldrig nåt problem att starta även om den stått oanvänd ett par månader.

Att ploga snö med en 4-hjuling går nog bra om man inte har så stor gård, man måste bara planera skottningen lite så att man inte får stora vallar tidigt på vintern som sedan hindrar skottningen. Men såklart så går det ju inte att jämföra med en traktor, det är som natt och dag. Men ändå flera gånger lättare och roligare än att skotta för hand!!

Helljuset på min kompis Polaris var så usligt så vi monterade på en xenonkonvertering på halvsljusen så nu behöver han inte använda helljusen över huvudtaget. :-bd

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182150
finskpinne skrev:Har själv en Bombardier 400 H.O, men om jag skulle köpa en ny idag så skulle jag nog välja en Polaris. Fyrhjulsdriften på Polaris är överlägsen... Jag har inte haft nåt problem med min Bomba på dom 5 år jag ägt den. Jag monterade en huvudströmbrytare på den nästan direkt efter att jag köpte den då batteriet lätt blir dåligt om den står oanvänd en tid. Med huvudströmbrytaren så är det aldrig nåt problem att starta även om den stått oanvänd ett par månader.

Att ploga snö med en 4-hjuling går nog bra om man inte har så stor gård, man måste bara planera skottningen lite så att man inte får stora vallar tidigt på vintern som sedan hindrar skottningen. Men såklart så går det ju inte att jämföra med en traktor, det är som natt och dag. Men ändå flera gånger lättare och roligare än att skotta för hand!!

Helljuset på min kompis Polaris var så usligt så vi monterade på en xenonkonvertering på halvsljusen så nu behöver han inte använda helljusen över huvudtaget. :-bd


Jag har nog visserligen ganska stor gård, dels infarten till huset från byavägen, sen har jag ganska stor plan på sidan om huset + garageuppfarten, sen brukar jag skotta upp en liten gång mellan huset och garaget. Däremot har jag ganska stora "tomma" ytor där jag kan styra iväg snön på, sen är det väl som du säger, att man får planera skottnigen i början på vintern och styra iväg snön så långt som möjligt från början. Men sen om det skulle komma allt för mycke snö, så har jag en granne som har traktor, så då får han komma och ta bort lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182155 Jo Polaris är populära, det är den mest köpta i världen.
Det där med plogning, du gör nog rätt som har granne med traktor som backup
för det behövs bara komma tokmkt snö just när man inte har tid att ta det direkt
och då ska man nog inte knäcka sig utan bara ringa in en traktor helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182160
Hema skrev:Ska du ha en Polaris så välj 550 X2 eller vad den heter, den har även turfläge, som gör att du kan köra på gräsmattan utan att köra sönder den när du svänger. Iaf provkör en. Jag är egentligen inget Polarisfan, men denna funktion verkar bra! Polarens 800 har bara kostat service och de kör med den jämt. Vissa förespråkar möjlighet till att kunna låsa bromshandtaget i låst läge, något jag inte har testat men verkar vettigt, så slipper man ändra växelläge.(en så kallad "handbroms")


Hur funkar det där turfläget?

Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182161 Turfläget kopplar ur alla hjul utom ett bakhjul så det inte river så mkt i tex gräsmattan.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182165 Nja. Turfläget kopplar ur ett bakhjul. Inte resten.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182169 I Polaris katalogen står det angående turf...


"Inkopplingsbar enhjulsdrift - TURF
TURF är inkopplingsbar enhjulsdrift. Har du tvåhjulsdriften inkopplad kan du med en enkel knapptryckning koppla ur den bakre diffspärren och få drift på ett hjul. Du kan göra snävare svängar med mindre påverkan på underlaget. Perfekt för t.ex gräsmattan. Unikt för Polaris."

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182175 Korrekt, drift på bara ett bakhjul. Vad betyder "turf" igentligen? Är det en förkortning av nåt?

Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182183 "Turf" är alltså en gräsbevuxen yta, ofta på typ golfbanor, kapplöpningsbanor och sådant som inte direkt är "lawn", dvs gräsmatta.

Användarvisningsbild

Re: Val av fyrhjuling

 
#182186
totte skrev:"Turf" är alltså en gräsbevuxen yta, ofta på typ golfbanor, kapplöpningsbanor och sådant som inte direkt är "lawn", dvs gräsmatta.


Det är ungefär som min gräsmatta nu, när jag inte orkar klippa, och sonen vägrar samt hustru tycker att en sån där lite klipparrobot är fånigt dyrt för vår gräsmatta. Då får man en "Turf-gräsmatta"....

För att inte bluddra för mycket i tråden, jag tycker jag det (Turf-mode) är en väldigt bra detalj som Polaris har. Inte kanske något som man väljer maskin för, men väl det som kan separera mellan två i övrigt jämbördiga mmodeller.

Avatar Fallback

Re: Val av fyrhjuling

 
#182206 Några råd om du väljer att köra snö med din fyrhjuling är att vajern till vinschen slits mycket om det blir tvära böjar på den, men det beror lite på hur vinchen sitter monterad. Vet inte hur mång gånger som vajern har brustit för mig när jag använder våran Polaris för att köra snö med.

Jag funderar på att skaffa en Warn plog lyft http://shop.rindab.se/prod/ELEKTRISK-PL ... 53/SWE/SEK eller en synthet lina till vinchen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Fyrhjuling för barn av Mangan - sön 05 jan 2014, 18:10
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
10 svar
5188 läst
av hlb     
sön 25 jan 2015, 07:39
Bakblad fyrhjuling av Uvskogen - mån 16 dec 2013, 12:35
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
8 svar
3031 läst
av quaker     
tis 17 dec 2013, 13:03
Moms och fyrhjuling av Johan060 - ons 23 okt 2013, 14:48
i Skogsfastigheter
9 svar
13599 läst
av axwell     
tor 24 okt 2013, 17:31
Fyrhjuling (ATV), en hit i skogen av Fredrik Reuter - tis 25 maj 2010, 08:42
i Skogsnyheter
3 svar
2443 läst
av stegmaster     
ons 26 maj 2010, 23:17
ATV Fyrhjuling safari? av Fredrik Reuter - ons 09 jun 2010, 14:19
i Friluftsliv, Naturturism
11 svar
8977 läst
av MudNutz     
tor 09 sep 2010, 21:52
Annonser